هزاران معترض اسرائیلی علیه عمکرد دولت نتانیاهو در جنگ غزه به خیابان‌ها آمدند

بخش خبر

در حالی جنگ اسرائیل در غزه وارد هفتمین ماه خود شد که ده‌ها هزار اسرائیلی روز شنبه ۱۸ فروردین/ ششم آوریل علیه بنیامین نتانیاهو و سیاست‌های او در ادامه جنگ غزه به خیابان‌ها آمدند و اعتراض کردند.

سازمان‌دهنگان این تظاهرات گفته‌اند که در این روز حدود ۱۰۰ هزار نفر در میدان دموکراسی در تل‌آویو تجمع کردند و پس از آن نیز خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی به آن‌ها پیوستند.

برای خواندن آخرین رویدادهای مهم جنگ اسرائیل ــ فلسطین و تحلیل‌ها و نظرها درباره‌ی آن، به صفحه‌ی ویژه‌ی زمانه رجوع کنید:
جنگ اسرائیل ــ غزه: گذشته، حال، آینده

معترضان در این تظاهرات شعارهایی از جمله، «انتخابات اکنون» خواستار استعفای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل شدند.

تظاهرات علیه بنیامین نتانیاهو همزمان در ۵۰ شهر دیگر در اسرائیل جز تلاویو برگزار شد و یائیر لاپید، رهبر مخالفان دولت اسرائیل، پیش از سفرش برای گفت‌وگو در واشنگتن در یکی از تظاهرات در کفار سابا شرکت کرد.

او خطاب به دولت نتانیاهو گفت: «آنها چیزی یاد نگرفته‌اند، تغییری نکرده‌اند» و هم‌چنین افزود: «تا زمانی که آنها را به خانه نفرستیم، به این کشور فرصتی برای پیشرفت نداده‌ایم.»

از سوی دیگر همزمان رسانه‌های اسرائیلی گزارش کرده‌اند که در تظاهرات تل‌آویو بین معترضان و پلیس درگیری رخ داده است. پلیس اسرائیل در این خصوص گفته است که یک معترض را دستگیر کرده است.

به گزارش هارتس، معترضان فریاد می‌زدند «پلیس پلیس مراقب چه کسی هستی؟» و علیه ایتامار بن گویر، سیاستمدار راست افراطی و وزیر امنیت ملی اسرائیل شعار دادند: «بن گویر تروریست است».

پیش‌تر نیز، در اسرائیل بی‌توجهی دولت نسبت به آزادسازی اسیران اعتراضات را برانگیخته بود.

روز پنج‌شنبه ۲۸ دی / ۱۸ ژانویه هزاران نفر علی‌رغم مخالفت پلیس به خیابان‌های تل‌آویو آمدند و به آزاد نشدن اسیران، کشته شدن غیرنظامیان فلسطینی و نبود امنیت در اسرائیل اعتراض کرده بودند.

این تظاهرات در حالی برگزار شد که قرار است امروز یکشنبه مذاکرات قاهره با حضور آمریکا، قطر، مصر و حماس برای یافتن راه حل سیاسی برای برون رفت از جنگ غزه برگزار شود و حضور اسرائیل در این مذاکرات هنوز تایید نشده است.

گروگان‌های اسرائیلی در غزه

حمله حماس در روز ۱۵مهرماه / ۷ اکتبر به مرگ ۱۲۰۰ نفر منجر شد و ۲۵۰ نفر نیز به اسارت در آمدند. اسرائیل کماکان باور دارد که دست‌کم ۱۳۰ نفر در اسارت حماس هستند.
چندی پیش ارتش اعلام کرد که سربازان جسد یک گروگان را که از سوی حماس در هفتم اکتبر ربوده شده بود، پیدا کردند.

ارتش اسرائیل هفت نفر از کارکنان «آشپرخانه مرکزی جهان» را کشت

ارتش اسرائیل اعلام کرده که جسد الاد کاتزیر، کشاورز ۴۷ ساله اهل کیبوتس توسط کماندوها در جنوب خان یونس کشف شده است.
ارتش اسرائیل اما بدون ارائه جزئیات بیشتر اعلام کرده که او به دست جهاد اسلامی ربوده و کشته شده و در اواسط ژانویه سال جاری در آن‌جا دفن شده است.

با بازیابی جسد کتزیر، تعداد اجساد گروگان‌هایی که ارتش اسرائیل می‌گوید در طول جنگ از غزه به خانه آورده است، به ۱۲ نفر می‌رسد. ارتش هم‌چنین می‌گوید که ۱۲۹ نفر هنوز در غزه نگهداری می‌شوند، از جمله ۳۴ نفر که گمان می‌رود در این مدت کشته شده‌اند.

هم‌چنین روز جمعه ۱۷ فروردین/ پنچم مارس، هزاران نفر در اعتراض به عادی‌سازی روابط اسرائیل و مراکش به خیابان‌های کازابلانکا آمدند.

این تظاهرات که جمعیت زیادی را در اعتراض به قتل‌عام فلسطینی‌ها به‌دست ارتش اسرائیل به خیابان آورده بود، در پاسخ به فراخوان گروه اسلامی «العدل و الاحسان» شکل گرفت؛ گروهی که از سوی دولت مراکش ممنوع اعلام شده اما تحمل می‌شود.

در پی فراخوان‌های مشابهی از سوی همین گروه، تظاهرات‌های کوچک‌تری نیز در رباط و طنجه برگزار شد. در تمامی این تظاهرات‌ها که به مناسبت آخرین جمعه ماه رمضان، تحت عنوان «روز قدس» و هر ساله برای حمایت از فلسطینی‌ها برگزار شد، شعارهایی علیه «عادی‌سازی» و «اشغال» پرتکرار بودند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net