رویترز: پوتین آماده آتش‌بس مشروط است

بخش خبر

چند منبع روسیه‌ای از آمادگی ولادیمیر پوتین برای آتش‌بس خبر دادند. آنها گفتند او همزمان آماده است اگر اروپا و اوکراین آتش‌بس را نپذیرند، به جنگ ادامه دهد.

چهار منبع روسیه‌ای گفتند رئیس‌جمهوری روسیه آماده است اگر خطوط کنونی جنگ در اوکراین به رسمیت شناخته شوند، به جنگ پایان بدهد.

سه منبع که خبرگزاری رویترز آنها را «نزدیک به پوتین» معرفی کرد، به این خبرگزاری گفتند او در جمع کوچکی از مشاوران خود نسبت به این که غرب تلاش می‌کند زلنسکی پیشنهاد آتش‌بس را نپذیرد، ابراز ناامیدی کرده است و گفته است در صورتی که پیشنهاد پذیرفته نشود، آماده است به جنگ ادامه بدهد.

روسیه فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین حمله کرد و بخش‌هایی از قلمرو سرزمینی آن را اشغال کرد.

این منابع گفتند پوتین آماده است به سرزمینی که اکنون در اختیار دارد، راضی شود و درگیری را در خط مقدم متوقف کند.

توقف درگیری در صورت پذیرش شرط رئیس‌جمهوری روسیه به معنای این است که بخش‌هایی از دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون در اختیار روسیه خواهد ماند.

به گفته این منابع پوتین معتقد است غرب از مذاکره او و ولودیمیر زلنسکی «ممانعت» می‌کند.

یکی از منابعی که رویترز او را «ارشد نزدیک به پوتین»، معرفی کرد، گفت: رئیس‌جمهوری روسیه «آمادگی دارد تا هر زمانی که طول بکشد، بجنگد اما او همچنان آماده آتش‌بس است».

دو تن از این منابع گفتند که پوتین «دستاوردی که تا به حال در جنگ داشته را برای فروش پیروزی به مردم کافی می‌داند». با این حال این منابع به نقل از پوتین زلنسکی را یک مانع برای گفت‌وگو و پایان جنگ دانستند.

یک منبع از چهار منبع نزدیک به پوتین گفت تا زمانی که زلنسکی در قدرت باشد هیچ توافقی امکان‌پذیر نیست، مگر اینکه روسیه او را دور بزند و با آمریکا به توافق برسد.

اوکراین پیشنهاد آتش‌بس روسیه را دورغین می‌داند. زلنسکی به تازگی گفته بود که تنها در صورت خروج روسیه از قلمرو اوکراین و بدون پوتین پایان جنگ ممکن است. او همچنین خواسته است روسیه را از مذاکراتی که قرار است ژوئن ۲۰۲۴ برای بررسی راهکارهای پایان جنگ در سوئیس برگزار شود، حذف کنند. این درخواست را برگزارکنندگان اجابت کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا هم که اخیرا به اوکراین سفر کرد، گفت: معتقد نیست پوتین به مذاکرات جدی علاقه‌مند باشد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم هرگونه ابتکار صلح را به «تمامیت ارضی اوکراین در مرزهای به رسمیت شناخته شده بین‌المللی» مشروط کرد.

از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ ده‌هزار تن در دو طرف کشته شدند، بسیاری از ساکنان اوکراین کشورشان را ترک کردند. آمریکا و اتحادیه اروپا برای تداوم جنگ بسته‌های مالی و تسلیحاتی به اوکراین فرستادند و جنگ در اوکراین را به جنگ در اتحادیه اروپا تفسیر کردند. تداوم جنگ نیروهای نظامی در دو سمت را فرسوده کرده است. در اوکراین زلنسکی در یک فرمان تازه سن سربازی را از ۲۷ سال به ۲۵ سال کاهش داد تا کمبود نیروی نظامی را جبران کند. اروپا و آمریکا تحریم‌های گسترده‌ای را بر روسیه اعمال کردند که علاوه بر روسیه، کشورهای اروپایی را نیز تحت تاثیر قرار داد.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net