احضار و اخراج دست‌کم پنج معلم و فعال صنفی معلمان

Print Friendly, PDF & Email

بخش جامعه و حقوق

در ادامه فشارها و سرکوب معلمان و فعالان صنفی در ایران، در روزهای اخیر دست‌کم دو معلم به نهادهای امنیتی احضار و سه معلم از کار اخراج شده‌اند.

هفتم خرداد دادگاه کیفری شهرستان لنگرود محمود بهشتی لنگرودی، فعال صنفی معلمان و عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به دادگاه احضار کرد.

به نوشته‌ی کانال تلگرام شورای هماهنگی، دستگاه قضایی این فعال صنفی را در ۲۰ سال گذشته چندین بار به اتهام‌های مختلف از جمله اجتماع و تبانی، توهین به رهبری، نشر اکاذیب و فعالیت تبلیغی علیه نظام، احضار و بازداشت کرده و چندین مرتبه به زندان انداخته است.

طبق این گزارش این دومین پرونده‌ای است که در طول یک سال گذشته در دادگاه انقلاب گیلان برای محمود بهشتی تشکیل می‌شود.

همچنین محمود صفدری، فعال صنفی معلمان با دریافت ابلاغیه‌ای به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری استان خراسان شمالی در شهرستان بجنورد احضار شده است.

کانال شورای هماهنگی بهانه‌ی احضار این فعال صنفی را انتشار مطالب «توهین‌آمیز» در توئیت‌های خود در اعتراض به موشک‌پرانی‌های حکومت و وضعیت اسفناک معیشتی مردم ایران، عنوان کرده است.

محمود صفدری ساکن شهرستان بجنورد و از اعضای شورای مرکزی سازمان معلمان ایران و مسئول شورای استانی این تشکل در خراسان شمالی است. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی او را هم پیشتر چندین بار بازداشت و محکوم کرده است.

سه معلم به نام‌های سمیه اخترشمار، شهربانو اسدی و روح‌الله مردانی نیز اخراج یا به «بازخرید خدمت» محکوم شدند.

ششم خرداد، هیأت تخلفات استان کردستان حکم اخراج سمیه اخترشمار، معلم مریوانی را صادر کرد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان می‌گوید به استناد گزارش‌های رئیس و حراست آموزش و پرورش مریوان، حکم اخراج این «معلم جوان و پرتلاش و خوشنام» آموزش و پرورش مریوان را با اتهاماتی چون «حضور در تجمعات اعتراضی و حمایت از معلمان زندانی صادر کرده‌‌اند.»

شهربانو اسدی از معلمان استان گیلان نیز با رای هیئت گزینش این استان از آموزش و پرورش اخراج شد. به گزارش شورای هماهنگی، این معلم که پیشتر با رأی هیئت تخلفات به خاطر چند استوری در اینستاگرام به سه ماه انفصال موقت محکوم شده بود، با «ورود غیرقانونی» هیئت گزینش استان گیلان به پرونده از شغل معلمی محروم شده است.

Ad placeholder

هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش استان البرز نیز روح‌الله مردانی، معلم و فعال صنفی را به دلایلی همچون حمایت از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» به «بازخرید خدمت» محکوم کرده است.

بر اساس این حکم مردانی به «باز خرید خدمت با پرداخت ۴۵ روز حقوق مبنای مربوط در قبال هر سال خدمت» محکوم شده است.

به گزارش کانال شورای هماهنگی، از جمله دلایل صدور این حکم «شرکت در تحصن، اعتصاب و تظاهرات غیرقانونی یا تحریک بر برپایی تحصن، اعتصاب و تظاهرات غیرقانونی»، «اعمال فشارهای گروهی برای تحصیل مقاصد غیرقانونی»، «انتشار فیلم و تصاویر مبتذل و سیاسی در حمایت از اغتشاشات سال ۱۴۰۱ در اشاعه‌ی بی‌حجابی و تحریک دیگران» عنوان شده است.

«فیلم و تصاویر مبتذل» که در آرای صادره برای محکومان سیاسی در ماه‌های اخیر دیده می‌شود به تصاویر مقاومت زنان در برابر تحمیل حجاب اجباری اشاره دارد.

روح‌الله مردانی پیشتر نیز سابقه‌ی بازداشت و محکومیت سیاسی داشته است. او در جریان اعتراضات سراسری دی ۱۳۹۶ بازداشت و زندانی شده بود.

هیئت‌های تخلفات اداری که زمینه‌ساز بیکاری این سه معلم شده‌اند، همراه با اداره‌های گزینش و حراست، در دو سال گذشته بازوهای اجرایی نیروهای امنیتی از جمله در اداره‌های آموزش و پرورش بوده‌اند.

این اخراج‌ها و فشارها در شرایطی رخ می‌دهد که آموزش و پرورش ایران به دلایلی از جمله دستمزد اندک، اجرای ناقص طرح رتبه‌بندی و سرکوب، با کمبود شدید معلم روبروست. براساس آماری که رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش ارائه داده است در سال ۱۴۰۲ مدرسه‌های ایران ۲۰۰ هزار معلم کم داشتند. این کمبود در مناطق محروم‌شده و روستایی بسیار بیشتر احساس می‌شود.

جمهوری اسلامی همزمان با اخراج معلمان و ایجاد شرایط اقتصادی و سیاسی‌ای که به کمبود معلم انجامیده، در حال استخدام هزاران آخوند به‌عنوان معلم پرورشی است. وزیر آموزش و پرورش سال گذشته در دیدار نوری همدانی، از مراجع تقلید شیعه ضمن اشاره به کمبود ۲۰۰ هزار معلم گفته بود که آموزش و پرورش حدود ۷۰ هزار معلم استخدام کرده که «از این تعداد ۵۸۰۰ نفر جهادی‌اند و ۱۳۰۰ نفر معلم قرآن. با همکاری حوزه علمیه ۲۵ هزار نفر طلبه هم با هدف توجه به ابعاد اعتقادی دانش‌آموزان استخدام شده‌اند.»

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net