غزه: اسرائیل گذرگاه مرز مصر را در اختیار گرفت، امیدی به آتش‌بس نیست

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

ارتش اسرائیل بدون توجه به رای دیوان بین‌المللی دادگستری و مخالفت گسترده، به کشتار فلسطینی‌ها در غزه ادامه می‌دهد. نظامیان اسرائیل کنترل گذرگاه «صلاح‌الدین» یا «فیلادلفیا» در مرز غزه و مصر را در اختیار گرفتند. امیدها برای توافق بر سر آتش‌بس همچنان کمرنگ است و اسرائیل می‌گوید جنگ تا پایان سال ۲۰۲۴ طول خواهد کشید.

تانک‌های اسرائیلی بدون توجه به رای دیوان دادگستری بین‌المللی که خواستار توقف فوری حملات در رفح شده بود، با عبور از مرکز این شهر که آخرین پناهگاه «امن» برای آوارگان فلسطینی است، به مرز مصر و غزه رسیدند. دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل شامگاه چهارشنبه ۲۹ مه مدعی شد توانسته‌اند بر این گذرگاه که به گفته او یک مسیر برای «قاچاق سلاح» به غزه است، مسلط شوند.

حملات اسرائیل جان دست‌کم ۲۹ تن را در غزه گرفت. شمار کشته‌شدگان ممکن است افزایش یابد چرا که مقام‌های دولتی در غزه و همچنین سازمان‌های بین‌المللی مستقر در این باریکه می‌گویند هزاران تن از آغاز حملات اسرائیل گم شده‌اند.

مصر به روشنی گفته است با اسرائیل برای کنترل گذرگاه مرزی همکاری می‌کند و در حال تدوین یک طرح پیشنهادی برای این منطقه است که اسرائیل آن را «راه تنفس حماس» می‌نامد.

تلاش مصر برای پیشنهاد یک طرح جدید در شرایطی است که اسحق «تساحی» هنگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل اعلام کرد اسرائیل به حملاتش ادامه می‌دهد و احتمال دارد این حملات تا پایان سال ۲۰۲۴، یعنی هفت ماه دیگر ادامه داشته باشد.

«آناتومی یک نسل‌کشی» ــ گزارش ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین منتشر شد

در سوی دیگر حماس گفت که مذاکره برای آتش‌بس بیهوده است، مگر اینکه اسرائیل به حملاتش به غزه پایان دهد. شبه نظامیان فلسطینی در روز چهارشنبه اعلام کردند با راکت و تله‌گذاری انفجاری با «دشمن اشغالگر» مقابله کردند و توانستند چند تانک را از بین ببرند. اسرائیل تلفات انسانی و غیرانسانی نظامیانش در غزه را پنهان می‌کند.

در رفح که به گفته نهادهای بین‌المللی بیش از یک میلیون فلسطینی در آن جا گرفته بودند، وضعیت بهداشت و دسترسی به مواد غذایی بغرنج توصیف می‌شود و سوء تغذیه شیوع دارد. سازمان‌های بین‌المللی می‌گویند آواره‌گان پناه گرفته در این شهر در جنوب غزه که پیش از این منطقه امن اعلام شده بود، دوباره آواره و بی‌جا شده‌اند.

در مرکز و شمال غزه نیز نظامیان اسرائیل پیش‌روی کرده‌اند. الجزیره گزارش کرد نیروهای اسرائیلی در حال حاضر بر اردوگاه جبالیه، شیخ زائد و بیت الاهیه کنترل دارند و با تیراندازی مستمر مانع امدادرسانی نیروهای امدادی به مجروحان و جمع‌آوری اجساد کشته شدگان می‌شوند.

با وجود افزایش حملات اسرائیل، ایالات متحده آمریکا همچنان در دفاع از بنیامین نتانیاهو گفت باور ندارد که نیروهای اسرائیلی در حملات رفح مرتکب جنایت شده باشند. اسرائیل چند روز قبل در حمله به یک اردوگاه در رفح دستکم ۳۵ تا ۴۵ تن را که بیشتر آنها کودک و زن بودند، کشت. پیش از آن نیز یک مدرسه را هدف قرار داد.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه آمریکایی هم در سفر به عربستان سعودی و اسرائیل مدعی شد محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی با «نابودی حماس» مخالف نیست.

Ad placeholder

شکاف در کابینه جنگ

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل از احتمال خروج بنی گاتس از کابینه جنگ خبر داد. این شبکه گفت احتمال می‌رود او در روزهای آتی از کابینه کنار بگیرد. گاتس منتقد نتانیاهو است و می‌گوید او طرحی برای اداره غزه پس از جنگ ندارد.

گزارش تلویزیون اسرائیل همچنین از پیشی گرفتن نتانیاهو از گاتس در نظرسنجی‌ها برای نخستین بار خبر داد.

در اسرائیل اعتراض‌ها به نتانیاهو افزایش یافته است. خانواده اسرائیلی‌های اسیر در غزه از او می‌خواهند با توافق اعضای خانواده‌هایشان را بازگرداند. نتانیاهو اما تا به حال پیشنهاد آتش‌بس را رد کرده است.

حملات اسرائیل به غزه تا به حال جان بیش از ۳۶ هزار فلسطینی را گرفته است و بیش از ۸۰ هزار تن را مصدوم کرده است. جمعیت ۲٬۲ میلیون نفری ساکن در غزه بی‌جا شده‌اند. حملات اسرائیل زیرساخت‌ها را ویران کرده و امدادرسانی را متوقف کرده است.

این حملات را اسرائیل پس از حمله غافلگیرانه شبه‌نظامیان فلسطینی در هفتم اکتبر گذشته آغاز کرد. در حمله‌ حماس حدود ۱۱۴۰ غیرنظامی و نظامی اسرائیلی کشته و حدود ۲۰۰ تن به اسارت گرفته شدند. شماری از گروگان‌ها در جریان توافق‌های پیشین مبادله شدند و پیکر چند تن از آنها نیز طی روزهای گذشته در غزه پیدا شد.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net