«اونروا» می‌گوید یک میلیون نفر از رفح آواره شده‌اند

بخش خبر

به گفته سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی «اونروا» (UNRWA) بیش از یک میلیون نفر وادار شده‌اند که شهر رفح در غزه را ترک کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دوشنبه ۱۳ خرداد / ۳ ژوئن گروه‌های امداد «اونروا» (UNRWA) گفتند این شهر کوچک در لبه جنوبی نوار غزه حدود یک میلیون فلسطینی را پناه داده بود که از حملات اسرائیلی در دیگر بخش‌های این منطقه گریخته بودند.

از اوایل ماه مه، ارتش اسرائیل عملیاتی را در رفح آغاز کرده که آن را «عملیاتی محدود برای از بین بردن پیکارجویان حماس و تخریب زیرساخت‌هایی که گروه اسلامی فلسطینی از آنها استفاده می‌کند»، توصیف کرده است.

ارتش اسرائیل به غیرنظامیان گفته است که به «منطقه انسانی گسترش‌یافته» در حدود۲۰ کیلومتر دورتر بروند. بسیاری از فلسطینی‌ها از این شکایت دارند که هر جا بروند، در معرض حملات اسرائیلی هستند و در چند ماه گذشته در نوار غزه مدام در حال تغییر مکان بوده‌اند. رفح در حدود ۱۰۰ کیلومتری جنوب تل آویو قرار دارد.

«اونروا» اعلام کرد که هزاران خانواده اکنون در تأسیسات آسیب دیده و تخریب شده در شهر «خان یونس» پناه گرفته‌اند، جایی که این آژانس با وجود «چالش‌های فزاینده» خدمات ضروری را ارائه می‌دهد. به گزارش این سازمان وضعیت در رفح «توصیف‌ناپذیر» است.

Ad placeholder

مختصری از آنچه در رفح گذشت

اسرائیل در حالی حملاتش را به رفح ادامه می‌دهد که دیوان بین‌المللی دادگستری ۴ خرداد / ۲۴ مه حکم توقف حمله اسرائیل به رفح در جنوب غزه را صادر کرد. دیوان بین‌المللی دادگستری همچنین اسرائیل را موظف کرد که مسیر‌های امدادرسانی بین‌المللی و آذوقه را در رفح باز کند، «دسترسی بلامانع» کمیته‌های حقیقت‌یابِ سازمان ملل در مورد مسئله نسل‌کشی را فراهم سازد و طی یک ماه آینده به دادگاه درباره اجرای این تمهیدات اضطراری گزارش دهد.

نواف سلام، رئیس دیوان بین‌المللی، با قرائت حکم صادره وضعیت انسانی در رفح را «فاجعه‌آمیز» خوانده و گفته بود:

اسرائیل باید حمله نظامی و دیگر اقدامات خود را در رفح فوراً متوقف کند، حملاتی که ممکن است شرایطی را بر فلسطینی‌ها تحمیل کند که منجر به امحای فیزیکی کل غزه یا بخشی از آن شود.

حکم این دادگاه، با ۱۳رأی موافق و دو رأی مخالف، مجموعاً توسط ۱۵ قاضی ارشد سازمان ملل صادر شد که اگرچه به لحاظ قانونی برای اسرائیل الزام‌آور است اما دیوان بین‌المللی دادگستری فی‌نفسه توان اجرایی آن را ندارد.

یکشنبه شب، ۶ خرداد/ ۲۶ مه در پی حمله‌های اسرائیل به اردوگاه تل‌السلطان، محل اسکان آوارگان در جنوب رفح دست‌کم ۴۵ فلسطینی کشته شدند. جمعیت هلال احمر فلسطین گفت برخی از افرادی که داخل چادرها بودند، زنده در آتش سوختند. بیشتر قربانیان زنان و کودکان بودند. این حمله اردوگاه بریکس در منطقه تل‌السلطان در غرب شهر رفح در جنوب نوار غزه را هدف قرار داده بود.

هزاران نفر پس از فرار از مناطق شرقی شهر، جایی که نیروهای اسرائیلی بیش از دو هفته پیش حمله زمینی را آغاز کردند، در محله تل‌السلطان پناه گرفته بودند.

حمله‌های اسرائیل به رفح جان ده‌ها غیرنظامی فلسطینی را گرفت

به گزارش خبرنگاران الجزیره در ماه گذشته بسیاری از فلسطینی‌ها به کمپ‌های موقت پیرامون مرکز اونروا پناه آورده‌اند اما این کمپ‌ها نیز در امان نیستند چون موشک‌های اسرائیل تاکنون چندین بار به این منطقه اصابت کرده است.

به گزارش الجزیره نماینده اسرائیل در سازمان ملل و همچنین مقامات بلندپایه اسرائیلی بارها با حملات لفظی به اونروا، این آژانس بین‌المللی حمایت‌گر را به‌عنوان جبهه‌ای برای حماس متهم کرده‌اند و این بر عملکرد اونروا تأثیر بسیاری داشته است. تاکنون بسیاری از مدارس، مراکز بهداشتی و مکان‌های پناهگاهی اونروا از سوی اسرائیل بمباران شده‌اند.

همچنین تاکنون ۱۹۳ نفر از کارکنان سازمان ملل در زیر بمباران اسرائیل کشته شده‌اند. اکثر این افراد کارکنان فلسطینی اونروا در غزه بوده‌اند.

از هفتم اکتبر سال میلادی گذشته تاکنون، بیش از ۳۶هزار فلسطینی در حملات زمینی و هوایی اسرائیل به نوار غزه کشته شده‌اند.

این دور از حملات اسرائیل به نوار غزه از هفتم اکتبر آغاز شد، زمانی‌که نیروهای حماس با شکستن دیوار حائل و حمله به اسرائیل ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۰ نفر را به اسارت گرفتند. بسیاری پاسخ اسرائیل به عملیات حماس را «نامتناسب» و بر اساس موازین حقوق بین‌الملل، مصداق ارتکاب نسل‌کشی می‌دانند.

Ad placeholder

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net