آیا کلیک‌های ساده به ثروت‌های دیجیتال می‌رسد؟

Print Friendly, PDF & Email

روناک فرجی

در دنیای سریعاً در حال تحولِ بازی‌های کامپیوتری، معدود بازی‌هایی توانسته‌اند هیجان کاربران را به خود جذب کنند.

یکی از تازه‌ترین موارد بازی‌های کامپیوتری آنلاین که در ایران و برخی دیگر از کشورها این روزها محبوبیت پیدا کرده، «همستر کامبت» نام دارد.

همستر کامبت یک بازی نوآورانه در سبک «ضربه برای درآمد» (Tap to Earn) است که این روزها در تلگرام سروصدا به پا کرده است. این بازی ترکیبی از مکانیزم ساده کلیک‌‌کردن با پتانسیل سودآوری برای کسب درآمد احتمالی را از طریق پاداش‌های بازی به کاربران ارائه می‌دهد.

این بازی که در تاریخ ۵ فروردین ۱۴۰۲ راه‌اندازی شد روی بلاک‌چین TON ساخته شده و از این نظر شبیه به بازی «نات کوین» است و تا به امروز حدود ۱۰۰ میلیون کاربر را از سراسر دنیا به خود جذب کرده است که مشتاق‌اند راه خود را به سمت ثروت‌های دیجیتالی هموار کنند.

Ad placeholder

مکانیزم بازی چیست؟

بازیکنان با ضربه‌زدن بر روی صفحه نمایش گوشی خود سکه‌های درون بازی را جمع‌آوری می‌کنند که می‌توانند به توکن‌های[۱] ارزهای دیجیتال در دنیای واقعی تبدیل شوند. این مکانیزم، لایه‌های عمیق‌تری از استراتژی و تعامل را پنهان می‌کند؛ بازیکنان باید به طور هوشمندانه تصمیم بگیرند که چگونه همسترهای مجازی خود را ارتقا دهند تا پتانسیل درآمدی خود را به حداکثر برسانند.

به بیان دیگر، هر ضربه (کلیک) مساوی دریافت سکه بیشتر و سکه بیشتر ممکن است به درآمد بیشتری ختم شود.ب

این بازی به دلیل میزبانی در تلگرام دسترسی بالایی دارد. این سادگی و دسترس‌پذیری جذابیت زیادی را برای کاربران ایجاد کرده و موجب شده تا این بازی تا حدی اعتیادآور شود.

درآمد در دنیای همسترها

از ویژگی‌های بازی همستر کامبت این است که با یک اقتصاد توکنی فعال ترکیب شده است. بازیکنان در این بازی وظایف و تعامل مختلفی دارند که باعث ارتقای همسترها و گسترش امپراتوری دیجیتال در بازی می‌شوند. به بیان دیگر طراحی بازی تضمین می‌کند که هرچه بازیکن فعال‌تر باشد، درآمد بالقوه او نیز بیشتر می‌شود.

حال این وظایف و تعامل در بازی چیست؟ علاوه بر کلیک کردن، کاربران می‌توانند با دعوت از دوستان، سکه‌های بیشتری نسبت به کلیک کردن به دست آورند. به همین دلیل برخی کاربران برای به دست آوردن سکه‌های بیشتر از شماره‌های مجازی تلگرام استفاده کرده و اکانت‌های متعدد می‌سازند. این اکانت‌ها با دعوت از یکدیگر و شروع بازی، پاداش دعوت دوستان را به اکانت اصلی واریز می‌کنند، به این ترتیب کاربران به راحتی و حتی بدون کلیک کردن مقدار بیشتری سکه به دست می‌آورند. وظایفی هم‌چون دعوت از دوستان علاوه بر روشی که تبلیغ برای بازی را افزایش می‌دهد نشانگر این است که تا حد زیادی به بازیکنان فرصت‌های متنوعی برای کسب درآمد ارائه می‌دهد.

غوغای همسترها در تلگرام

همستر کامبت از زمان عرضه رسمی خود به سرعت یک جامعه بزرگ و فعال ایجاد کرده است. این بازی تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون مشترک در کانال تلگرام خود جمع‌آوری کرده است. رشد سریع بازی با بازاریابی استراتژیک، مشارکت افراد از طریق رسانه‌های اجتماعی و کمپین‌های تبلیغاتی متنوع تقویت شده است.

امنیت شبکه خصوصی مجازی یا VPN

نیما اکبرپور، کارشناس فناوری درباره دلایلی که منجر شده بازی همستر به سرعت کاربران بسیاری را به خود جذب کند، به «رادیو زمانه» می‌گوید:

یکی از دلایل اصلی آن استفاده از بستر پیام‌ٰسان تلگرام است که صدها میلیون کاربر در سراسر جهان دارد. همستر کامبت برخلاف بسیاری از بازی‌های دیگر که فقط بر سرگرمی یا کسب درآمد متمرکز هستند، توانسته تعادلی بین این دو ایجاد کرده و تجربه بازی و پاداش‌های مالی را در کنار هم ارائه بدهد. رشد سریع و ویروسی این بازی به خاطر تعداد کاربرانی است که به صورت فعالانه، در شبکه‌های اجتماعی مختلف، دیگران را به شرکت در این بازی تشویق می‌کنند. امری که منجر به افزایش تصاعدی کاربرانش می‌شود. در عین حال امید تبدیل رمز ارزهای توزیع‌شده در این بازی به پول قابل معامله در دنیای واقعی، در افزایش سریع کاربران این بازی تأثیری به‌سزا دارد.

چشم‌اندازی به رمز‌گشایی آینده

با نگاهی به آینده، می‌توان گفت بازی همستر کامبت آماده است تا دامنه خود را گسترش داده و ارتباط خود را با کاربرانش به عمق بیشتری برساند. توسعه‌دهندگان بازی، برنامه‌هایی برای افزایش ارزش توکن‌ها و فهرست‌بندی‌های آینده در ارزهای دیجیتال مهم اعلام کرده‌اند. این اقدام می‌تواند سود بازیکنان درون بازی را به طور قابل توجهی افزایش دهد. همچنین، همکاری با صرافی‌ها و پروژه‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال، با هدف افزایش مشروعیت و پایداری بازی در دنیای رمزارز، در حال انجام است.

Ad placeholder

گیج‌کننده یا گیرا

همستر کامبت با وجود محبوبیتش بدون چالش نبوده است. برخی از کاربران مشکلات فنی را گزارش کرده‌اند، مانند اشکالاتی که منجر به گم‌شدن توکن‌ها یا بازیابی غیرمنتظره موجودی سکه آن‌ها می‌شود. این مسائل باعث ناامیدی بازیکنان شده و اهمیت پشتیبانی فنی قوی و به‌روزرسانی‌های مکرر را برجسته کرده است.

علاوه بر این، ماهیت ناشناس تیم سازنده بازی و عدم وجود نقشه راه دقیق یا «وایت پیپر» باعث شک و تردید برخی از کاربران این بازی تلگرامی شده است. شفافیت و ارتباط شفاف از سوی توسعه‌دهندگان می‌تواند به رفع این نگرانی‌ها و ایجاد اعتماد بیشتر در جامعه کمک کند.

نیما اکبرپور در خصوص تاثیر ناشناس بودن تیم سازنده این بازی بر اعتماد کاربران و اقدامات توسعه‌دهندگانش برای رفع نگرانی‌ها می‌گوید:

برای پاسخ به این نگرانی‌ها، تیم توسعه‌دهنده این بازی از کانال تلگرام و حساب‌های شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط با کاربران استفاده می‌کند و به طور منظم به‌روزرسانی و بیانیه صادر می‌کند. با این حال برخی کارشناسان و متخصصان امنیت، نگرانی‌هایی را در مورد میزان داده‌هایی مطرح کرده‌اند که با کلیک بر روی لینک‌های دعوتنامه این بازی هم‌رسان می‌شود. این مسئله می‌تواند به مشکلات امنیتی و شکست حریم خصوصی کاربران منجر شود. باتوجه به ثبت وب‌سایت این بازی در روسیه و قوانین مربوط به ذخیره‌سازی داده‌ها در این کشور، نگرانی‌هایی درباره دسترسی دولت به داده‌های کاربران وجود دارد.

او همچنین درباره‌ی قابل‌اعتماد بودن یا نبودن این بازی یا بازی‌های مشابه و این‌که برای تضمین امنیت و صحت تراکنش‌های مالی کاربران به «رادیو زمانه» می‌گوید:

بازی‌هایی که با سکوهایی مانند تلگرام یکپارچه شده‌اند، از امنیت و قابلیت اطمینان ذاتی این پلتفرم‌ها بهره‌ می‌برند. پروتکل‌های رمزنگاری قوی و زیرساخت پیام‌رسانی امن تلگرام، پایه‌ای محکم برای عملکرد بازی فراهم می‌کنند. و استفاده آن از فناوری بلاک‌چین برای مدیریت تراکنش‌های رمزارز قاعدتاً لایه‌ای دیگر از امنیت را اضافه می‌کند. ماهیت غیرمتمرکز بلاک‌چین به این معنی است که تمام تراکنش‌ها در یک دفتر کل عمومی ثبت می‌شوند و خطر تقلب کاهش می‌یابد. با این حال، هم‌چنان که پیش‌تر ذکر شد، نگرانی‌هایی نیز وجود دارد که کاربران با کلیک بر روی لینک‌های دعوتنامه ناخواسته داده‌هایی از خود را به اشتراک می‌گذارند که می‌تواند مشکلات امنیتی و حریم خصوصی را در پی داشته باشد.

گل یا پوچ؛ مسئله این است

همستر کامبت بازی ساده و در عین حال جذاب، همراه با پتانسیل کسب درآمد در دنیای واقعی، ذهن میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان را به خود جلب کرده و تقاطعی‌ست میان بازی‌های موبایل و ارزهای دیجیتال.

تلگرام چگونه هک می‌شود

در ساخت این بازی «گیم‌فیکیشن» به‌کار رفته است. یعنی از عناصری هم‌چون بازی‌سازی، رقابت، امتیازدهی و جوایز، در محیط‌های غیربازی برای تحریک و تشویق افراد به انجام وظایف یا فعالیت‌های مختلف به کار رفته است. به عبارت دیگر، استفاده از ابزارها و تکنیک‌هایی از علم روان‌شناسی و بازی‌سازی برای افزایش انگیزه، مشارکت و وفاداری افراد به یک محصول یا خدمات است که در این بازی ساده به‌چشم می‌خورد. با تمام چالش‌ها و انتقاداتی که به این بازی وجود دارد که آن را صرفا هدر دادن وقت و انرژی می‌دانند، افراد زیادی هم وجود دارند که علاقه‌مندانه در لبه‌های پیشروی این بازی برای کسب درآمد قدم گذاشته‌اند. فعلا قضاوت درباره آینده این بازی زود است.

Ad placeholder

پانویس:

[۱] توکن‌ نمایانگر دارایی‌ دیجیتال است که می‌تواند در بستر بلاک‌چین‌ ایجاد شود و می‌تواند نمایانگر ارزش، سهام، دارایی‌های فیزیکی یا حقوق و خدمات خاص باشد. به عنوان مثال، بیت‌کوین و اتریوم نوعی توکن ارز دیجیتال هستند.

منابع:

Hamster Kombat official website

Cryptonica

Coinscan

– Nairametrics: How to mine Hamster Combat

– Satoshi’s Secrets: Hamster Kombat game

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net