آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت – هم‌میهن: بیماران در جابه‌جایی جان‌شان را از دست دادند

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

در آتش‌سوزی بامداد سه‌شنبه ۲۹ خرداد در بیمارستان ۲۵۰ تخت‌خوابه قائم رشت ۹ بیمار کشته شدند. مقام‌های رسمی گفته‌اند در زمان وقوع آتش‌سوزی ۱۴۲ بیمار در این بیمارستان بستری بودند.

چند روز پس از این واقعه، روزنامه‌ی «هم‌میهن» گزارشی میدانی درباره جزئیات آن منتشر کرده است.

بررسی‌‏های گزارش «هم‌‏میهن» نشان می‌‏دهد، اتاق یو‏پی‌‏اس در زیرزمین ساختمان بوده و در همان طبقه اتاق آی‏‌سی‏‌یو قرار داشته است؛ جایی که به گفته یک منبع آگاه بالای ۴۵ درجه گرما داشته است:

آتش‌‏نشانی چندین ‏بار به آنها گفته بود که باید تهویه خوبی داشته باشید. باید باتری‌‏ها را تعویض می‏‌کردند که نکرده بودند. با اتصالی سیم برق و آتش‌‏سوزی، دستگاه برق اضطراری از کار می‏‌افتد؛ دستگاهی که باید به بخش‌‏های ضروری مثل آسانسور، دستگاه‌‏های تنفسی و اتاق عمل متصل باشد. تیم‌‏های بررسی از محل حادثه اعلام کرده‌‏اند که فن فشار مثبت بیمارستان موقع حادثه، کار نکرده‏ است؛ این بیمارستان دو ژنراتور داشت که هیچ‏‌یک وارد مدار نشده‌‏اند، چون اساساً برقی در آنها جریان نداشت.

پیش از این علت آتش‌سوزی نامشخص اعلام شده بود.

در گزارش هم‌میهن آمده که «بسیاری از مسئولان امدادی و شهری رشت می‌گویند که برای اطلاع‌رسانی معذوریت دارند».

پیش‌تر خبرگزاری تسنیم نام بیماران کشته‌شده را ابوطالب صادقی، زهرا قربان شیرودی، صغری صفری، معصومه اصغرنیا، محمد منتظری، محمدرضا اسدی، شهبانو راحت‌پیشه، آسیه جعفرزاده و لیلا جعفری اعلام کرده بود.

بر مبنای این گزارش پس از ورود دادگستری گیلان به ماجرا، تاکنون پنج نفر دستگیر شده‌اند؛ عوامل فنی و مسئول برق بیمارستان. کسانی که شب حادثه سر پُست خود نبوده‌اند و هشدار آتش‌سوزی را نگرفته‌اند. بررسی‌های این گزارش هم‌چنین نشان می‌دهد که آتش‌سوزی دیر به آتش‌نشانی گزارش شده است؛ حدود ۱۲دقیقه بعد:

آتش‌نشانی چندین‌بار به آنها گفته بود که باید تهویه خوبی داشته باشید. باید باتری‌ها را تعویض می‌کردند که نکرده بودند. با اتصالی سیم برق و آتش‌سوزی، دستگاه برق اضطراری از کار می‌افتد؛ دستگاهی که باید به بخش‌های ضروری مثل آسانسور، دستگاه‌های تنفسی و اتاق عمل متصل باشد. تیم‌های بررسی از محل حادثه اعلام کرده‌اند که فن فشار مثبت بیمارستان موقع حادثه، کار نکرده‌ است؛ این بیمارستان دو ژنراتور داشت که هیچ‌یک وارد مدار نشده‌اند، چون اساساً برقی در آنها جریان نداشت.

هم‌میهن وضعیت بیمارستان پس از واقعه آتش‌سوزی را امنیتی توصیف کرده و نوشته که «هیچ کس حق حرف زدن از حادثه را ندارد».

Ad placeholder

بیمارستان قائم در سال ۸۷ ساخته شد و در سال ۹۲ با ۲۷ هزار متر زیربنا در ۶ طبقه افتتاح شد.

«هم‌میهن» از قول یکی از پرستاران نوشت که از ساعت سه بامداد سه‌شنبه بیماران به این بیمارستان منتقل شدند و آنهایی که فوت کردند، کیس‌های اینتوبه (Intubation) بودند. اینتوبه، یا لوله‌گذاری در نای زمانی استفاده می‌شود که بیمار نیاز به راه ‌هوایی مصنوعی دارد، مثل نارسایی تنفسی شدید، عمل جراحی در ریه و مجاری هوایی یا تهویه مکانیکی.

به گفته این پرستار که نخواسته نامش در گزارش فاش شود،

هیچ‌یک از بیماران به‌دلیل آتش‌سوزی جان‌شان را از دست نداده‌اند. وقتی بیمارستان دچار آتش‌سوزی‌ شد، دستگاه‌های اتاق آی‌سی‌یو هم از کار افتاده بود، برای خارج کردن این افراد هم باید آنها را از دستگاه جدا می‌کردند، اما این بیماران نیاز به تنفس مصنوعی داشتند و در همین جابه‌جایی جان‌شان را از دست ‌دادند.

بر اساس اطلاعات مرکز ملی آمار ایران که به سال ۹۷ برمی‌گردد، حدود ۹۵۴ بیمارستان فعال در کشور وجود دارند. بر مبنای اظهارات اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم، ۵۰ درصد آن‌ها فرسوده هستند. سید جلیل میرمحمدی یزدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم پیشتر گفته بود که تمام بیمارستان‌های ساخته‌شده در قبل از انقلاب اسلامی فرسوده تلقی می‌شوند و بخش زیادی از بیمارستان‌های قدیمی در کلانشهرها قرار دارند. او تمام بیمارستان‌های ساخته‌شده در قبل از انقلاب و تمام کلینیک‌های درمانی را که عمر آن‌ها ۴۰ سال و بیشتر است، ناایمن خوانده بود به این معنا که این اماکن نه تنها در برابر زلزله ناایمن تلقی می‌شوند، بلکه زیرساخت‌های دیگر آن‌ها مانند تأسیسات برق، آب، فاضلاب و… نیز دچار مشکل هستند.

در سال ۹۹ کلینیک سینا اطهر در تهران به دلیل ناایمن بودن سقف پارکینگ و اتصال برق کولر دچار انفجار کپسول‌ها و در نتیجه حریق شد که جان ۱۹ نفر را گرفت.

پنجم بهمن ۱۴۰۲ هم بیمارستان خصوصی گاندی در تهران دچار آتش‌سوزی شد. حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران خرداد ۱۴۰۱ گفته بود: «تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پایتخت که اخطار آتش‌نشانی دارند آنقدر زیاد است که اگر همه آن‌ها تعطیل شوند، درمان در تهران مختل خواهد شد.» آذر همان سال مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران گفت برای همه بیمارستان‌های ناایمن اخطار صادر شده است.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net