دور دوم انتخابات ریاست جمهوری: خامنه‌ای شرکت در انتخابات را «امر مهم سیاسی» دانست

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

دور دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت ۸ صبح جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ با ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رأی دادن در داخل و خارج کشور آغاز شد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی صبح جمعه در سخنرانی مختصری گفت که شنیده است شوق و علاقه مردم بیشتر از قبل شده و گفت «خدا کند این جور باشد و اگر اینطور باشد خرسند کننده است». خامنه‌ای با بیان اینکه «انشالله مردم عزیز رأی دهند و بهترین را انتخاب کنند» گفت: «در این مرحله مردم باید همتشان بیشتر باشد تا کار را تمام کنند تا فردا رئیس جمهورمان را داشته باشیم». او شرکت مردم در انتخابات را «امر مهم سیاسی» کشور دانست.

این انتخابات به دلیل مرگ ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری پیشین در حادثه سقوط هلیکوپتر انتخابات زودهنگام بود و یک سال زودتر از موعد انتخابات برگزار شد. دور اول انتخابات نیز ۸ تیرماه برگزار شد.

در دور اول مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۶ هزار رأی و سعید جلیلی با ۹ میلیون ۴۷۳ هزار رأی برندگان نهایی بودند. سخنگوی کشور گفت که پزشکیان ۴۲,۶ درصد، جلیلی ۳۸,۸ درصد، قالیباف ۱۳,۸ درصد پورمحمدی ۰,۸ درصد آراء تأیید‌شده را کسب کردند. بر اساس آمار، آرای باطله بیش از یک میلیون و حدود ۵ برابر آراء مصطفی پورمحمدی عضو هیئت مرگ زندانیان سیاسی بود.

Ad placeholder

علی خامنه‌ای در دور نخست انتخابات هنگام رأی دادن گفته بود «دوام و آبروی جمهوری اسلامی در دنیا» در گرو شرکت بیشتر مردم در انتخابات است و کشور به رأی مردم «نیاز قطعی» دارد با این حال دور اول با مشارکت حداقلی مردم روبه‌رو شد. او در سخنرانی دور دوم انتخابات کوشید تا از هرگونه وصف و ابراز نیاز حاکمیت به رأی مردم خودداری کند و فقط مردم را تشویق کند که با حضور خود در «امر مهم سیاسی انتخابات» مشارکت داشته باشند و رئیس جمهوری را از میان دو گزینه‌ای که در واقع علی خامنه‌ای از پیش مُهر تأیید بر آنها زده بود، انتخاب کنند.

بر اساس آماری که از سوی وزارت کشور اعلام شد نرخ مشارکت مردم در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ تنها ۴۰ درصد بود. این کمترین میزان مشارکت مردم در انتخابات بود. این ارقام نشان می‌دهد که با وجود حضور یک کاندیدا از اصلاح‌طلبان در لیست نامزدهای انتخاباتی، میزان مشارکت نسبت به سه سال پیش در دور اول ۸ درصد کاهش یافته است.

انتخابات در ایران آغاز شد ـ خامنه‌ای می‌گوید حکومت به شمار بالای رأی‌دهندگان «نیاز قطعی» دارد

علی خامنه‌ای چند روز پس از اعلام نتایج دور اول انتخابات درباره مشارکت پایین مردم نظر داد و گفت که ۶۰ درصدی که رأی ندادند لزوماً مخالف نظام نبودند. سرشان شلوغ بود و درگیر زندگی بودند. او البته اذعان کرد که اقلیت کمی در ایران وجود دارند که مخالف اصل نظام هستند.

محمد مخبر، مدیر موقت دولت صبح روز جمعه ۱۵ تیر گفت که به مردم اطمینان می‌دهد دولت بدون هیچ گونه گرایشی انتخابات را برگزار می‌کند و به‌دقت سلامت انتخابات را رصد می‌کند. او همچنین گفت که تاکنون تعداد بیشتری نسبت به هفته گذشته رأی خود را به صندوق انداختند.

مخبر در دیداری که روز گذشته با پوتین داشت پیام علی خامنه‌ای را به او رساند و گفت که با تغییر دولت در ایران در روابط ایران و روسیه خدشه‌ای وارد نمی‌شود.

علیرضا فخاری، استاندار تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت روند شتاب حضور پای صندوق رأی در ساعت هشت و نیم نصبح سبت به هفته گذشته ۲۰ درصد بیشتر بوده است. به گفته او اگر این روند ثابت باشد مشارکت بیشتری نسبت به دو هفته گذشته وجود خواهد داشت.

رأی‌گیری از صبح ۱۵ تیر در حدود ۵۹ هزار شعبه اخذ رأی انجام می‌شود. بیش از ۸۰۰ هزار نفر در هیئت‌های اجرایی و نظارتی سراسر کشور در حوزه‌های اخذ رأی به‌کار گماشته شده‌اند. انتخابات تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت و با تشخیص وزیر کشور تمدیدپذیر است. نمایندگان نامزدها نیز در شعبه‌های رأی‌گیری و ستادهای انتخاباتی حضور دارند.

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان گفت که ناظران آموزش‌دیده شورای نگهبان در تمام شعبه‌های اخذ رأی حضور خواهند داشت.

محمد خاتمی، رئیس جمهوری دوران اصلاحات صبح جمعه در حالی که برای رأی دادن آمده بود گفت: «امیدوارم که همه بیایند برای آینده ایران و خیر کشور.»

مسعود پزشکیان، کاندیدای انتخابات به همراه جواد ظریف، وزیر خارجه پیشین برای شرکت در انتخابات حضور یافت.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net