انتخابات پارلمانی سوریه برگزار شد؛ نتیجه غیرمنتظره‌ای پیش‌بینی نمی‌شود

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، انتخابات پارلمانی سوریه صبح دوشنبه ۲۵ تیر / ۱۵ ژوئیه در مناطق تحت کنترل رژیم بشار اسد آغاز شد.

حزب بعث سوریه که از سال ۱۹۶۳ در قدرت است و متحدان ناسیونالیست عرب و چپ سکولار آن، بدون حضور احزاب اپوزیسیون و تنها با شرکت چند کاندیدای مستقل در این انتخابات شرکت دارند.

به‌گفته کمیته عالی انتخابات سوریه، پس از انصراف حدود هفت هزار و ۴۰۰ نامزد در روزهای اخیر، بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ نفر برای ۲۵۰ کرسی پارلمان در رقابت هستند.

بودور ابو غزاله، ۴۹ ساله، کارمند وزارت بهداشت، در میان رأی‌دهندگان در یک مرکز رأی‌گیری در دمشق، به خبرگزاری فرانسه گفت:

ما باید مسئولیت انتخاب افراد خوب را بپذیریم و اشتباه‌های گذشته در دادن رأی به نام‌های قدیمی را که نمی‌توانند تغییری ایجاد کنند، تکرار نکنیم.

براساس نظام سهمیه‌ای سوریه، ۱۲۷ کرسی برای نامزدهای کارگر یا کشاورز در نظر گرفته شده و ۱۲۳ کرسی باقی‌مانده را مشاغل دیگر در اختیار خواهند داشت.

انتظار می‌رود که حزب بعث اکثر کرسی‌های پارلمان را که انتخابات آن هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود، به‌دست آورد.

دمشق با کمک متحدان کلیدی خود ایران و روسیه، کنترل بسیاری از مناطقی را که در اوایل جنگ ۱۳ ساله از دست داده بود، دوباره به دست گرفت.

جنگ داخلی سوریه پس از سرکوب اعتراضات ضدحکومتی در این کشور آغاز شد. این جنگ سپس به یک جنگ پیچیده تبدیل شد و با دخالت ارتش‌های خارجی و اسلام‌گرایان تندرو بیش از ۵۰۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شدند.

در مناطق تحت کنترل دولت، سوری‌های ۱۸ ساله به بالا و دارای کارت شناسایی، واجد شرکت در انتخابات و رأی دادن در هشت هزار و ۱۵۰ حوزه رأی‌گیری هستند.

سوری‌هایی که در شمال شرق تحت کنترل کردها، مناطق تحت کنترل شورشیان مورد حمایت آنکارا در امتداد مرز شمالی با ترکیه و در منطقه ادلب در شمال غرب کشور و در زیر کنترل اسلام‌گرایان تندرو زندگی می‌کنند، عملاً از حق رأی محروم هستند.

نامزدهای انتخابات همچنان برای کسب کرسی این مناطق رقابت می‌کنند، اما تنها رأی‌دهندگانی که در مناطق تحت کنترل دولت زندگی می‌کنند می‌توانند در مراکز رأی‌گیری تعیین‌شده رأی دهند.

در دمشق پوسترهایی برای نامزدهای ادلب و رقه، سنگر سابق گروه «دولت اسلامی» (داعش) که اکنون تحت کنترل کردهاست، دیده می‌شد.

شعبه‌های رأی‌گیری قرار است تا ساعت ۱۹ به‌وقت محلی باز بمانند.

میلیون‌ها سوری که در طول جنگ به خارج از کشور پناهنده شده‌اند نیز حق رأی ندارند.

اپوزیسیون در تبعید سوریه هفته گذشته این انتخابات را «پوچ» خواند و گفت انتخاباتی که رژیم سازماندهی کرده بدون ارائه راه حل سیاسی برای حل مناقشه «فقط معرف قدرت حاکم است».

تلاش‌های مورد حمایت سازمان ملل برای دستیابی به یک راه‌ حل سیاسی در سوریه بارها با شکست مواجه شده‌اند و مذاکرات در مورد بازنگری قانون اساسی این کشور نیز از سال ۲۰۱۹ متوقف شده است.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net