بلینکن: زمان گریز هسته‌ای ایران احتمالا یک یا دو هفته است

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز جمعه ۲۹ تیر/ ۱۹ ژوئیه در مجمع امنیتی آسپن گفت که زمان گریز هسته‌ای ایران – مدت زمان مورد نیاز برای تولید مواد با درجه تسلیحاتی کافی برای یک سلاح هسته‌ای – «اکنون احتمالاً یک یا دو هفته است».

این ارزیابی نشان‌دهنده کوتاه‌ترین زمانی است که مقامات آمریکایی تاکنون به آن اشاره کرده‌اند و در حالی صورت می‌گیرد که ایران در ماه‌های اخیر گام‌هایی برای افزایش غنی‌سازی اورانیوم خود برداشته است.

این دیپلمات ارشد آمریکایی روز جمعه در مجمع امنیتی آسپن گفت:

الان در وضعیت خوبی نیستیم. ایران به دلیل اینکه برجام (در دولت ترامپ) کنار گذاشته شد، به جای اینکه حداقل یک سال با گریز هسته‌ای و تولید مواد شکافت‌پذیر برای سلاح هسته‌ای فاصله داشته باشد، اکنون احتمالاً یک یا دو هفته تا انجام آن فاصله دارد. آن‌ها هنوز سلاحی تولید نکرده‌اند، اما این چیزی است که ما با دقت بسیار بسیار زیاد آن را دنبال می‌کنیم.

احیای برجام یکی از سیاست‌های اصلی وزارت خارجه آمریکا در دوران بلینکن بوده است ولی امکان عملی شدن آن تاکنون میسر نبوده است.

بلینکن گفت:

سیاست آمریکا جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است و دولت ترجیح می‌دهد از طریق دیپلماسی جلوی آن‌ها را بگیرد.

بیش از یک سال پیش یکی از مقامات ارشد وزارت دفاع ایالات متحده گفت که ایران اکنون می‌تواند «مواد شکافت‌پذیر برای یک بمب» را در «حدود ۱۲ روز» تولید کند.

دولت بایدن بیش از یک سال مذاکره غیرمستقیم با ایران انجام داد با هدف احیای توافق هسته‌ای، که ایالات متحده در سال ۲۰۱۸/ اردیبهشت ۱۳۹۷ در دولت ترامپ از آن خارج شد.

این تلاش‌ها در اواخر سال ۲۰۲۲ / پاییز ۱۴۰۱ شکست خورد.

ایالات متحده ایران را متهم کرد که درخواست‌های «غیر معقول» دارد و خواستار مختومه شدن تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA)، در مورد منشاء اورانیوم یافت شده در مکان‌های اعلام‌نشده است. ایران هم آمریکا را متهم کرد که هیچ تضمین مشخصی برای انتفاع اقتصادی ایران روی میز نگذاشته است و تا تضامین کافی اخذ نشود هر توافقی می‌تواند عمر کوتاهی داشته باشد. در ماه‌های بعد، دولت بایدن تاکید کرد که احیای توافق هسته‌ای دیگر «در دستور کار نیست».

مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری جدید ایران گفته که آماده تعامل با غرب بر سر پرونده هسته‌ای است. با این حال، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به سی‌ان‌ان گفته است که دیگر امکان بازگشت به توافق هسته‌ای وجود ندارد، زیرا ایران در سال‌های پس از شکست مذاکرات، دست به اقدامات تنش‌زای زیادی زده است.

این مقام آمریکایی گفت:

ما در دنیای بسیار متفاوتی هستیم، زمان زیادی سپری شده است، ایران کارهای زیادی انجام داده است که بازگشت به برجام را غیرممکن می‌کند.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفت که هیچ زمینه‌ای وجود ندارد که فرض کنیم انتخابات اخیر در ایران رفتار این کشور را تغییر می‌دهد.

متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ایران گفت:

ما هیچ انتظاری نداریم که این انتخابات منجر به تغییری اساسی در جهت یا سیاست‌های ایران شود. در نهایت، این رئیس جمهوری نیست که در مورد چشم‌انداز سیاست ایران حرف نهایی را می زند. این کار رهبری نظام است… بدیهی است که اگر رئیس‌جمهوری جدید این اختیار را داشته باشد که اقداماتی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، توقف حمایت مالی از تروریسم، توقف فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده انجام دهد ما از آنها استقبال می‌کنیم. اما نیازی به گفتن نیست، ما هیچ امیدی (به تغییر رفتار ایران) نداریم و این چیزی است که به احتمال زیاد رخ نخواهد داد.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net