پس از اعتراض‌های مرگبار، اینترنت در بنگلادش همچنان قطع است

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

بنگلادش دوشنبه یکم مرداد / ۲۲ ژوئیه برای پنجمین روز بدون اینترنت باقی ماند و دولت دوشنبه را تعطیل رسمی اعلام کرد. به‌نظر می‌رسد که مقام‌های دولتی کنترل شدید خود بر اوضاع را حفظ کرده‌اند.

این محدودیت پس از آن صورت می‌گیرد که در روزهای اخیر قانون منع رفت و آمد با دستور تیراندازی به نیروهای امنیتی در حال گشت‌زنی در پایتخت و سایر مناطق، اجرا شده بود.

یکشنبه شب، ۳۱ تیر / ۲۱ ژوئیه برخی از دانشجویان معترض از دولت خواستند تا خدمات اینترنت را بازگرداند. آن‌ها ۴۸ ساعت مهلت داده‌اند تا اتصال اینترنت بازگردانده شود.

دانشجویان همچنین خواهان پایان بخشیدن به منع رفت و آمد، خارج شدن نیروهای امنیتی از دانشگاه‌ها، بازگشایی خوابگاه‌های دانشجویی، بازگشت سالم دانشجویان به دانشگاه‌های خود و بازگرداندن کشور به حالت عادی در ظرف دو روز شدند.

دانشجویان همچنین خواستار کناره‌گیری برخی از مسئولان دانشگاه پس از ناکامی در حفاظت از دانشگاه‌ها شدند.

اعتراضات دانشجویی در بنگلادش پس از آن آغاز شد که دادگاه عالی این کشور ۱۶ خرداد / ۵ ژوئن دستور بازگرداندن ۳۰ درصد مشاغل دولتی را برای فرزندان «ایثارگرانی» که در نهضت استقلال این کشور در سال ۱۹۷۱ شرکت کردند، صادر کرد.

دانشجویان معترض این سهمیه‌بندی را تبعیض‌آمیز دانستند و می‌گفتند که دولت می‌تواند از آن برای پاداش‌دهی به طرفداران خود و حزب حاکم بهره‌برداری کند.

در پی اعتراضات گسترده، سرانجام دیوان عالی بنگلادش روز یکشنبه حکم داد که ۹۳ درصد مشاغل بخش دولتی باید براساس «شایستگی» افراد تقسیم شود و تنها پنج درصد برای اعضای خانواده کهنه‌سربازان جنگ استقلال این کشور در سال ۱۹۷۱ تعلق بگیرد.

خبرگزاری رویترز از کشته شدن حداقل ۱۴۷ نفر در این اعتراضات خبر داد و خبرگزاری فرانسه گفت حداقل ۱۵۱ نفر جان خود را در اعتراضات دانشجویی از دست دادند. رسانه‌های محلی پیش از این دست‌کم از ۱۱۰ کشته گزارش داده بودند.

دولت شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش در سال ۲۰۱۸ سیستم سهمیه‌بندی را لغو کرده بود، اما دادگاه بدوی در ژوئن ۲۰۲۴ این قانون را بازگرداند و کل سهمیه‌ها را ۵۶ درصد تعیین کرد که باعث اعتراضات و سرکوب دولتی متعاقب آن شد.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net