اسرائیل بر طبل «جنگ همه‌جانبه» می‌کوبد؛ حزب الله حمله موشکی مرگبار به بلندی‌های جولان را انکار می‌کند

Print Friendly, PDF & Email

گروه خبر

بعد از آنکه حمله موشکی به یک زمین فوتبال در شهر مجدل‌ شمس در بلندی‌های اشغالی جولان به مرگ ۱۲ کودک و جوان از جامعه دروز انجامید، ارتش اسرائیل اعلام کرد که در پاسخ، اهداف حزب‌الله شامل انبار اسلحه و زیرساخت «تروریستی» را در «عمق سرزمین لبنان» هدف قرار داده است.

به گفته ارتش اسرائیل، شبریحا، برج‌ الشمالی، بقاع، کفرکلا، رب الثلاثین، الخیام و طیرحرفا از جمله این اهداف بوده‌اند.

این حملات که چندان با حملات گذشته اسرائیل به خاک لبنان تفاوت کمی و کیفی نداشته است در حالی صورت گرفته که مقام‌های اسرائیل هنوز قرار است درباره پاسخ درخور به حمله‌ موشکی که می‌گویند کار حزب‌الله است جلسه تشکیل دهند و تصمیم‌گیری کنند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به حزب ‌الله هشدار داده که بابت حمله به زمین فوتبال در بلندی‌های اشغالی جولان قرار است «بهای سنگینی» بپردازد.

از سوی دیگر ایران به عنوان حامی حزب‌الله به تل‌آویو نسبت به هر گونه «ماجراجویی» اسرائیل در لبنان هشدار داده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه گفته است هر گونه اقدامی در این راستا می‌تواند «زمینه‌ساز توسعه دامنه بی‌ثباتی، ناامنی و آتش جنگ در منطقه» شود.

به نظر می‌رسد تنش میان اسرائیل و لبنان که ماه‌ها موجب ترس جامعه جهانی از بروز جنگی قریب‌الوقوع میان دو طرف بود، بار دیگر به نقطه بحرانی نزدیک شده است.

ماجرا چیست؟

در حمله موشکی به زمین فوتبالی در شهر مجدل شمس در بلندی‌های اشغالی جولان ۱۲ نفر شامل کودکان کشته شدند. همه قربانیان بین ۱۰ تا ۲۰ سال و از جامعه دروز بودند. این یکی از مرگبارترین حملات به خاک اسرائیل از شروع درگیری بین اسرائیل و حزب الله بوده است.

حزب‌الله می‌گوید به هیچ وجه در این حادثه نقشی نداشته است. وبسایت آکسیوس گزارش داده که حزب الله به سازمان ملل گفته است که ردیاب ضدموشک اسرائیل به زمین فوتبال اصابت کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران هم این رخداد را «سناریوی ساختگی اسرائیل» خوانده و گفت: «رژیم صهیونیستی از کمترین صلاحیت اخلاقی برای اظهار نظر و قضاوت در خصوص ماجرای رخ داده در منطقه مجدل شمس برخوردار نیست.»

اما وزیر خارجه اسرائیل می‌گوید که بی‌شک حزب‌الله مسئول است.

ارتش اسرائیل می‌گوید که موشک از منطقه‌ای در شمال روستای شبعا در جنوب لبنان شلیک شده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که بر اساس تحقیقات آن‌ها نوع موشک فلق ۱ و ساخت ایران است.

نتانیاهو که بعد از شنیدن خبر حمله سفر خود به ایالات متحده آمریکا را کوتاه کرد، گفت حزب‌الله هزینه‌ای خواهد داد که «تا کنون نپرداخته است.»

او گفت به محض رسیدن به اسرائیل در بعد از ظهر امروز یکشنبه جلسه کابینه را برگزار خواهد کرد.

یسرائیل کاتس وزیر خارجه اسرائیل به کانال ۱۲ گفت که حزب‌الله همه «خطوط قرمز» را رد کرده است. او افزود که «ما اکنون به لحظه‌ مواجهه با جنگ همه‌جانبه نزدیک می‌شویم.»

ایالات متحده نیز حمایت خود از امنیت اسرائیل را اعلام کرده و گفته که این حمایت «علیه همه گروه‌های تروریستی تحت حمایت ایران شامل حزب‌الله لبنان» پابرجاست

بر مبنای گزارش خبرگزاری رویترز حمله اخیر مجموع قربانیان در طرف اسرائیلیِ مرز لبنان-اسرائیل را به ۴۴ نفر می‌رساند. این آمار از ماه اکتبر شمارش شده است و شامل ۲۱ سرباز اسرائیلی نیز می‌شود.

در لبنان دست کم ۵۴۳ نفر در حملات اسرائیل تا ماه ژوئن کشته شدند.

نشریه فایننشال تایمز پنج‌شنبه ۷ تیر / ۲۷ ژوئن در گزارشی درباره وضعیت جنوب لبنان براساس آمار سازمان ملل نوشته است که بیش از ۹۵ هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود در این منطقه شده‌اند.

در طرف اسرائیل، حملات حزب‌الله به مناطق شمالی منجر به آواره شدن حدود ۶۰ هزار نفر شده است.

حزب‌الله می‌گوید تا زمانی که آتش‌بس در نوار غزه برقرار نشود، حملات خود به خاک اسرائیل را متوقف نخواهد کرد. در عین‌حال اسرائيل به‌رغم اعتراض‌های بین‌المللی و درخواست شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس در غزه، به حمله به غزه و کشتار غیرنظامیان ادامه می‌دهد.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net