پلیس بنگلادش راهپیمایی دانشجویان علیه خشونت دولتی را سرکوب کرد

Print Friendly, PDF & Email

پلیس بنگلادش چهارشنبه ۱۰ مرداد / ۳۱ ژوئیه برای پراکنده کردن مردمی که در اعتراض به خشونت دولتی تظاهرات کرده بودند، گاز اشک‌آور و نارنجک‌های شوک‌آور پرتاب کرد.

گروه دانشجویان علیه تبعیض این تظاهرات را با عنوان «راهپیمایی عدالت» در سراسر بنگلادش برگزار کرد. این دانشجویان در خط مقدم اعتراضات اوایل ماه ژوئیه به سهمیه‌بندی در مشاغل دولتی قرار داشتند. تظاهرات اعتراضی در طول ماه ژوئیه دست‌کم ۱۵۰ کشته برجای گذاشت.

اعتراضات دانشجویی در بنگلادش پس از آن آغاز شد که دادگاه عالی این کشور ۱۶ خرداد / ۵ ژوئن دستور بازگرداندن ۳۰ درصد مشاغل دولتی را برای فرزندان «ایثارگرانی» که در نهضت استقلال این کشور در سال ۱۹۷۱ شرکت کردند، صادر کرد.

دانشجویان معترض این سهمیه‌بندی را تبعیض‌آمیز دانستند و می‌گفتند که دولت می‌تواند از آن برای پاداش‌دهی به طرفداران خود و حزب حاکم بهره‌برداری کند.

این ناآرامی‌ها بزرگترین آزمونی است که شیخ حسینه، نخست‌وزیر ۷۶ ساله بنگلادش، از زمان پیروزی‌اش در انتخابات ژانویه با آن روبه‌روست. حزب ملی‌گرای بنگلادش، بزرگترین حزب اپوزیسیون، این انتخابات را تحریم کرده بود.

در این انتخابات حزب حاکم «عوامی لیگ» برای چهارمین دوره متوالی اختیار پارلمان بنگلادش را در دست گرفت.

پلیس بنگلادش روز چهارشنبه گفت زمانی‌که مردم در منطقه شمال شرقی «سیلت» از موانع عبور کردند و به سمت دادگاه رفتند، علیه پلیس از زور استفاده کردند.

ازبهار علی شیخ، معاون کمیساریای منطقه گفت: «ما از معترضان درخواست کردیم که از جاده حرکت کنند، اما آن‌ها گوش نکردند و در عوض به پلیس حمله کرده و ما را مجبور کردند که آن‌ها را با گاز اشک‌آور و نارنجک‌های شوک‌آور متفرق کنیم».

شاهدان گفتند که پلیس و معترضان در داکا، پایتخت بنگلادش و شهر بندری چیتاگونگ، واقع در جنوب این کشور با هم درگیر شدند. هنوز مشخص نیست که در این درگیری‌ها تلفاتی وجود داشته است یا خیر.

دست‌کم ۱۰ نفر از جمله چهار روزنامه‌نگار در منطقه جنوبی باریشال زخمی شدند، جایی که پلیس برای متفرق کردن معترضان از باتوم استفاده کرد.

پلیس همچنین حداقل هفت دانشجو را در نزدیکی دادگاه عالی داکا بازداشت کرد. در این دادگاه وکلا و مدرسان دانشگاه به تظاهرکنندگان پیوستند.

در طول اعتراضات ماه ژوئیه نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تجمع‌کنندگان بارها گلوله‌های پلاستیکی، گاز اشک‌آور و نارنجک‌های شوک‌آور شلیک کرده بودند.

پس از لغو ۹۳ درصد سهمیه‌ها توسط دادگاه عالی بنگلادش در ۳۱ تیر / ۲۱ ژوئیه، دانشجویان پذیرفتند که به اعتراضات خود پایان دهند، اما به‌تازگی بار دیگر به خیابان‌ها بازگشته‌اند تا ده‌ها مورد مرگ، دستگیری و ارعاب توسط دولت را افشا کنند.

محمد مهین سرکار، هماهنگ‌کننده این جنبش در بیانیه‌ای گفت: «ما همچنین خواستار تحقیقات سازمان ملل متحد در مورد خشونت‌ها در بنگلادش خواهیم بود».

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net