تداوم تظاهرات ضد حکومتی در بنگلادش- دست‌کم هفت نفر کشته شدند

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

در اعتزاضات ضد حکومتی بنگلادش که معترضان خواستار استعفای نخست‌وزیر هستند، هفت نفر کشته شدند.
رویتر گزارش کرد که در درگیری‌های روز یکشنبه ۱۴ مرداد/ پنچم اوت در بنگلادش تاکنون دست‌کم هفت نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

پلیس بنگلادش برای پراکنده کردن مردمی که خواستار استعفای شیخ حسینه، نخست‌وزیر هستند، از گاز اشک‌آور و نارنجک‌های شوک‌آور استفاده کرد.

شاهدان به رویترز گفتند که در جریان درگیری سه جانبه معترضان، پلیس و فعالان حزب حاکم، دو کارگر ساختمانی در راه رفتن به محل کار کشته و ۳۰ تن دیگر زخمی شدند، پلیس اما گفت که هیچ گلوله‌ای شلیک نکرده و زمانی که مقداری مواد منفجره دست‌ساز منفجر شده منطقه به میدان جنگ تبدیل شده است.

پلیس بنگلادش راهپیمایی دانشجویان علیه خشونت دولتی را سرکوب کرد

هم‌چنین گزارش شده که روز یکشنبه اعتراضات خشونت‌آمیز در نقاط دیگری در این کشور در جریان است و معترضان بزرگراه‌های اصلی را مسدود کرده‌اند.

شاهدان به رویترز گفتند که در جریان درگیری میان معترضان و فعالان حزب حاکم دست‌کم سه نفر در ناحیه شمال شرقی پابنا کشته و ۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.

مقامات بیمارستان نیز اعلام کردند که دو نفر دیگر در جریان اعتراضات در ناحیه شمالی بوگورا کشته شدند.

پیش‌تر پلیس بنگلادش چهارشنبه ۱۰ مرداد / ۳۱ ژوئیه، برای پراکنده کردن مردمی که در اعتراض به خشونت دولتی تظاهرات کرده بودند، گاز اشک‌آور و نارنجک‌های شوک‌آور پرتاب کرده بود.

گروه دانشجویان علیه تبعیض این تظاهرات را با عنوان «راهپیمایی عدالت» در سراسر بنگلادش برگزار کرده بود.

این دانشجویان در خط مقدم اعتراضات اوایل ماه ژوئیه به سهمیه‌بندی در مشاغل دولتی قرار داشتند. تظاهرات اعتراضی در طول ماه ژوئیه دست‌کم ۱۵۰ کشته و هزاران مجروح برجای گذاشت. در این اعتراضات تاکم.م بیش از ۱۰ هزار نفر بازداشت شده‌اند.

اعتراضات دانشجویی در بنگلادش پس از آن آغاز شد که دادگاه عالی این کشور ۱۶ خرداد / ۵ ژوئن دستور بازگرداندن ۳۰ درصد مشاغل دولتی را برای فرزندان «ایثارگرانی» که در نهضت استقلال این کشور در سال ۱۹۷۱ شرکت کردند، صادر کرد.

معترضان از سهمیه‌بندی مشاغل خدمات دولتی خشمگین بودند که پس اعتراضات گسترده و متوالی بسیاری از این سهمیه‌ها لغو شدند هرچند اعتراض‌ها با خشونت از سوی دولت سرکوب شد.

دانشجویان معترض این سهمیه‌بندی را تبعیض‌آمیز دانستند و می‌گفتند که دولت می‌تواند از آن برای پاداش‌دهی به طرفداران خود و حزب حاکم بهره‌برداری کند.

این ناآرامی‌ها بزرگترین آزمونی است که شیخ حسینه، نخست‌وزیر ۷۶ ساله بنگلادش، از زمان پیروزی‌اش در انتخابات ژانویه با آن روبه‌روست. حزب ملی‌گرای بنگلادش، بزرگترین حزب اپوزیسیون، این انتخابات را تحریم کرده بود.

پس از لغو ۹۳ درصد سهمیه‌ها توسط دادگاه عالی بنگلادش در ۳۱ تیر / ۲۱ ژوئیه، دانشجویان پذیرفتند که به اعتراضات خود پایان دهند، اما به‌تازگی بار دیگر به خیابان‌ها بازگشته‌اند تا ده‌ها مورد مرگ، دستگیری و ارعاب توسط دولت را افشا کنند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net