سازمان ملل اعدام‌های پرشمار اخیر در ایران را محکوم کرد

Print Friendly, PDF & Email

بخش حقوق

سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای نسبت به شمار بالای اعدام‌های اخیر در ایران ابراز نگرانی کرد.

لیز تروسل در این بیانیه از «نگرانی شدید» فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر، از اعدام دست‌کم ۲۹ تن در تنها دو روز در هفته جاری خبر داد و نوشت که این نهاد اعدام ۳۸ تن دیگر در ایران در ژوئیه، ماه گذشته‌ی میلادی را راستی‌آزمایی کرده است.

حمله‌ی گارد زندان برای سرکوب فریادهای «نه به اعدام»: حمله عصبی و آسیب و جراحت نرگس محمدی و چند تن دیگر از زندانیان

به این ترتیب، از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون دست‌کم ۳۴۵ تن در ایران از جمله ۱۵ زن اعدام شده‌اند.

بنا به بیانیه‌ی سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر ملل متحد، اغلب اعدام‌شدگان به جرایم مرتبط با مواد مخدر یا قتل محکوم شده بودند و تقریباً نیمی از کل اعدام‌شدگان در سال جاری به دسته‌ی اول تعلق دارند.

لیز تروسل همچنین در بیانیه‌اش از فقدان روند دادرسی عادلانه در بسیاری از پرونده‌های محکوم‌شدگان به اعدام و نیز اجرای مجازات مرگ بدون اطلاع دادن به وکیلان و اعضای خانواده‌ی آنها انتقاد کرد.

تروسل همچنین تأکید کرد:

اقلیت‌ها از جمله کردها، عرب‌های اهوازی و بلوچ‌ها کماکان به شکل غیرمتناسبی تحت تأثیر این اعدام‌ها قرار می‌گیرند.

سخنگوی فولکر تورک در پایان بیانیه‌اش خواهان لغو مجازات مرگ در ایران شد.

Ad placeholder

منابع حقوق بشری و سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ، ۱۷ مرداد اطلاع دادند که حکم اعدام ۲۹ زندانی، در دو زندان قزل‌حصار و زندان مرکزی کرج اجرا شده است. در میان این اعدام‌شده‌ها دست‌کم دو تبعه کشور افغانستان و یک شهروند بلوچ هم حضور داشتند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۱۶ مرداد رضا رسایی، از بازداشت‌شدگان کُرد در قیام ژینا را در زندان مرکزی کرمانشاه اعدام کرد.

بر اساس گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۳ جان دست‌کم ۷۹۱ نفر را با اجرای احکام اعدام گرفت. ۸۵ درصد از کل اعدام‌هایی که در گزارش سالانه ۲۰۲۳ ثبت شده‌اند از سوی مقامات جمهوری اسلامی به‌طور رسمی اعلام نشده‌اند و در زمره اعدام‌های مخفیانه دسته‌بندی می‌شوند.

جمعی از زندانیان در ۱۸ زندان ایران در طی ۲۸ هفته گذشته هر سه‌شنبه برای اعتراض به مجازات اعدام دست به اعتصاب غذا زده‌ اند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net