واکنش جهانی به موضع دو وزیر کابینه اسرائیل: «تشویق به جنایت جنگی» است

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهارات وزیران اسرائیلی مبنی بر قطع کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه را محکوم کرد.

بورل در حساب کاربری‌اش در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که تحریم‌ها به عنوان ابزار فشار بر اسرائیل باید در دستور کار اتحادیه اروپا باشد و از دولت اسرائیل خواست از این اظهارات فاصله بگیرد و «با حسن نیت در مذاکرات با میانجی‌گری ایالات متحده آمریکا، قطر و مصر برای آتش‌بس فوری مشارکت کند.»

While the World pushes for a ceasefire in #Gaza, Min. Ben Gvir calls for cutting fuel & aid to civilians.
Like Min. Smotrich sinister statements, this is an incitement to war crimes. Sanctions must be on our EU agenda.
I support UN @Volker_Turk in his strong condamnations. 1/2

— Josep Borrell Fontelles (@JosepBorrellF) August 11, 2024

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی راست افراطی اسرائیل، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود «تا زمانی که همه ربوده‌شدگان ما به خانه‌های خود بازگردند»، انتقال کمک‌های بشردوستانه و سوخت به نوار غزه باید متوقف شود.

بن گویر در همین پست خواهان اشغال دائمی غزه شد.

اظهارات وی پس از آن بیان شد که دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد که یک هیئت اسرائیلی در مذاکرات آتش‌بس با حماس برای مذاکره به منظور آزادی گروگان‌هایی که هنوز در غزه نگهداری می‌شوند، شرکت خواهد کرد.

بن گویر در اظهاراتی دیگر به رادیویی ملی در اسرائیل گفت که «این اشتباه است که با حماس که به تجاوز جنسی، قتل و سوزاندن نوزادان دست زده، بنشینیم – و ما تسلیم آنها خواهیم شد؟»

او در ادامه چنین گفت:

اگر سوخت آنها را قطع کنیم، ظرف یک هفته آنها به زانو در می‌آیند. و اگر کامیون‌های [کمک] را متوقف کنیم، ظرف دو هفته آنها به زانو در می‌آیند. پس چرا ما قصد داریم معامله‌ای انجام دهیم، به خصوص چنین معامله غیر مسئولانه‌ای؟

اظهارات بن گویر به دنبال اظهارات بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل انجام شد که هفته گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته بود قحطی و گرسنگی دادن عمدی غیرنظامیان فلسطینی «ممکن است موجه و اخلاقی باشد»:

ما نمی‌توانیم در مدل کنونی جهانی، جنگ را مدیریت کنیم. هیچ کس اجازه نخواهد داد که دو میلیون غیرنظامی از گرسنگی بمیرند، هرچند تا زمانی که گروگان‌های ما بازگردانده نشوند، این امر موجه و اخلاقی است.

بورل اظهارات این دو وزیر اسرائیلی را «تشویق به جنایات جنگی» خواند.

بزالل اسموتریچ بعدتر و پس از بازخورد منفی بین‌المللی به اظهاراتش، در مصاحبه با شبکه کان اسرائیل از موضع پیشینش عقب‌نشینی کرد و گفت که حرف او به درستی منتقل نشده است. با این وصف او مجدداً تأکید کرد که تا زمانی که گروگان‌های اسرائیلی در تونل‌های زیرزمینی حماس نگهداری می‌شوند دشوار بتوان از انسان‌دوستی سخن گفت:

آنچه من گفتم این است که ما باید اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه را بدهیم زیرا هیچ کس اجازه نخواهد داد که اهالی غزه‌ را با گرسنگی دادن بکشیم، اما آنچه من نیز گفتم این است که از نظر اخلاقی باید [ورود] کمک‌های بشردوستانه را مشروط به یک [امتیاز] بشردوستانه کنیم و به حماس بگوییم که اجازه کمک به آنها را می‌دهیم، مشروط بر اینکه گروگان‌های ما را برگردانند. گروگان‌ها در تونل‌ها گرفتارند و ما اهالی نوار غزه را [با کمک‌هایمان] نوازش می‌کنیم. از نظر من این غیراخلاقی و ناعادلانه است.

در واکنش به این اظهارات، سخنگوی فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه به تندی از این وزیر راست افراطی و اظهاراتش انتقاد کرد.

جرمی لارنس در گفت‌وگو با یک روزنامه آمریکایی گفت:

کمیسر عالی (فولکر تورک) از سخنان وزیر [اسرائیلی] که به گفته وی، گرسنگی دادن به دو میلیون فلسطینی در غزه تا حدی که از گرسنگی بمیرند، می‌تواند موجه و اخلاقی و روشی برای آزادی گروگان‌ها باشد، شوکه و وحشت زده است.

لارنس با اشاره به اینکه گرسنگی دادن به غیرنظامیان در جنگ «جنایت جنگی» است، گفت که «فولکر تورک این سخنان را به شدیدترین عبارات محکوم می‌کند».

وی با بیان اینکه مجازات دسته جمعی مردم فلسطین نیز جنایت جنگی است، گفت این اظهارات به شکل مستقیم و علنی «خطر تحریک سایر جنایات وحشیانه را به دنبال دارد».

وی ضمن تأکید بر توقف چنین اظهاراتی از سوی مقامات دولتی اسرائیل، درخواست کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل را برای آتش‌بس فوری و همچنین آزادی همه گروگان‌ها و اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را تکرار کرد.

از زمان تهاجم حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، اسرائیل بیش از ۴۰ هزار فلسطینی را در منطقه محاصره شده غزه کشته و اکثر جمعیت دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفری این بخش از فلسطین را آواره کرده است. قحطی گسترده و گسترش بیماری نیز در نتیجه این تهاجم بی‌امان اسرائیل سراسر غزه را فراگرفته است. اسرائیل به دلیل اقدامات خود در دیوان بین‌المللی دادگستری به نسل‌کشی متهم شده است.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net