هشت زندانی را در زندان‌های یزد و عادل‌آباد شیراز اعدام کردند

Print Friendly, PDF & Email

در دو روز گذشته حکم اعدام هشت زندانی که به اتهام جرائم غیرسیاسی همچون قتل و اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان‌های یزد و عادل‌آباد شیراز به اجرا درآمد.

به گزارش شبکه «حال‌وش» که خبرهای مربوط به بلوچ‌ها را گزارش می‌دهد، دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳، پنج زندانی در زندان یزد اعدام شدند.

هویت دو تن از این زندانیان که در یک پرونده مشترک به اتهام‌های مرتبط با جرائم مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، «عبدالرحمان دامنی (گرگیج)، ۳۴ ساله، فرزند خدابخش، متأهل و پدر دو فرزند و همچنین عبدالرئوف شه‌بخش (دهمرده)، ۳۳ ساله، متأهل و پدر دو فرزند، هر دو اهل و ساکن زاهدان» گزارش شده است.

به نقل از یک منبع مطلع عبدالرحمان و عبدالرئوف در پرونده‌ای مشترک در سال ۱۴۰۱، در ایست بازرسی خاتم شهر یزد بازداشت و سپس از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شدند.

بر اساس گزارش «حال‌وش»، زندانی دیگری به علت اتهام‌های مرتبط با جرائم مواد مخدر، یک زندانی تبعه کشور افغانستان به اتهام قتل و شهروند دیگری نیز با اتهامی نامشخص، سحرگاه دوشنبه در این زندان به دار کشیده شدند.

Ad placeholder

سه زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شدند

سازمان حقوق بشر ایران نیز گزارش داد که شنبه ۲۷ مرداد، حکم سه زندانی که به اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر و قتل به اعدام محکوم شده بودند، در زندان عادل‌آباد شیراز اجرا شد.

هویت این زندانیان، «حیدر عرب، یوسف کاظم‌زاده و علی سلیمی» گزارش شده است.

بر اساس این گزارش، سلیمی و کاظم‌زاده از زندان پیربنوی شیراز برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی زندان عادل‌‌آباد منتقل شده بودند. علی سلیمی از حدود دو سال پیش به اتهام حمل بیش از ۱۰۰ کیلوگرم هروئین بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. یوسف کاظم‌زاده نیز از حدود چهار سال پیش با اتهام مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

در این گزارش آمده است حیدر عرب، دیگر زندانی اعدام شده نیز سه سال پیش در یک نزاع خیابانی مرتکب قتل و در پی آن بازداشت شد. مراجع قضایی او را به اعدام محکوم کردند.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران از زمان انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس جمهوری جدید در ماه ژوئیه حداقل «۸۷ نفر» در زندان‌های ایران اعدام شده‌اند. پزشکیان در مراسم تحلیف خود گفته بود: «ایران امن‌ترین کشور خاورمیانه‌ است».

سازمان ملل اعدام‌های پرشمار اخیر در ایران را محکوم کرد

اعدام‌ها کماکان ادامه دارند

سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ۱۹ مرداد/ ۸ اوت در بیانیه‌ای نسبت به شمار بالای اعدام‌های اخیر در ایران ابراز نگرانی کرد.

لیز تروسل در این بیانیه از «نگرانی شدید» فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر، از اعدام دست‌کم ۲۹ تن در تنها دو روز در هفته نیمه مرداد خبر داد و نوشت که این نهاد اعدام ۳۸ تن دیگر در ایران در ژوئیه، ماه گذشته‌ میلادی را راستی‌آزمایی کرده است.

به این ترتیب، از ابتدای سال جاری میلادی تا نیمه مرداد دست‌کم ۳۴۵ شهروند در ایران که ۱۵ تن آنها زن بودند اعدام شدند.

بر اساس بیانیه‌ سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر ملل متحد، اغلب اعدام‌شدگان به جرایم مرتبط با مواد مخدر یا قتل محکوم شده بودند و تقریباً نیمی از کل اعدام‌شدگان در سال جاری به دسته‌ اول تعلق داشتند.

لیز تروسل همچنین در بیانیه‌اش از فقدان روند دادرسی عادلانه در بسیاری از پرونده‌های محکوم‌شدگان به اعدام و نیز اجرای مجازات مرگ بدون اطلاع دادن به وکلا و اعضای خانواده‌ آنها انتقاد کرد.

تروسل همچنین تأکید کرد که اقلیت‌ها از جمله کردها، عرب‌های اهوازی و بلوچ‌ها کماکان به شکل غیرمتناسبی تحت تأثیر این اعدام‌ها قرار می‌گیرند.

به گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۲ حداقل ۷۶۷ شهروند در ایران کشته شدند که از میان آنان ۲۱ زن و دو کودک‌‌مجرم اعدام شدند. هفت حکم نیز در ملاءعام اجرا شد. در همین زمان دادگاه‌های ایران ۱۷۲ شهروند دیگر را نیز به اعدام محکوم کردند که پنج نفر آنان حکم‌شان اعدام در ملا‌ءعام است. در همین دوره احکام بدوی ۴۹ نفر دیگر نیز به تأیید دیوان عالی کشور رسیده است.

جمعی از زندانیان در ۱۸ زندان ایران طی ۲۹ هفته گذشته هر سه‌شنبه برای اعتراض به مجازات اعدام دست به اعتصاب غذا زده‌‌اند.

Ad placeholder

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net