ناهید تقوی با پابند الکترونیک و تامین وثیقه به مرخصی اعزام شد

Print Friendly, PDF & Email

بخش حقوق

ناهید تقوی، زندانی دوتابعیتی ایرانی-آلمانی، به‌صورت موقت و با پابند الکترونیک از زندان اوین به مرخصی اعزام شد.

مریم کلارن، دختر ناهید تقوی ضمن اعلام این خبر به زمانه گفت که مادرش به دلیل بیماری و درخواست وکلایش موفق به دریافت مرخصی با وثیقه شد.

مریم کلارن به زمانه می‌گوید:

چند روز پیش با مرخصی موافقت شد و گفتند وثیقه بیاورید، خانواده هم وثیقه را تأمین کرد، ولی تا چند روز هیچ خبری نشد. روز دوشنبه گفتند مرخصی با پابند الکترونیک موافقت شده است.

به گفته مریم کلارن، مادرش با پابند تنها هزار متر می‌تواند از خانه دور شود و این موضوع حکم «حبس خانگی» را دارد.

اردیبهشت ماه سال جاری نرگس محمدی، زندانی سیاسی در زندان اوین و برنده جایزه صلح نوبل، درباره سلامتی ناهید تقوی هشدار داده بود و در نامه‌ای نوشت: «مسئولان قوه قضائیه، این زندانی بیمار را به‌شدت آزار می‌دهند و زندانی بیمار را تا نهایت مرز ممکن، تا مرز از دست دادن سلامتی، آزار و محرومیت می‌دهند.»

ناهید تقوی، شامگاه جمعه ۲۵ مهر ماه ۱۳۹۹ به‌دست نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. مأموران هنگام بازداشت او،‌ خانه‌اش را تفتیش کردند و برخی از وسایل شخصی این زندانی عقیدتی از جمله لپ‌تاپ، تلفن همراه، پاسپورت‌ها و کتاب‌هایش را با خود بردند.

دلیل یا دلایل بازداشت این شهروند دو‌تابعیتی هنوز به‌طور رسمی و دقیق هیچ‌گاه اعلام نشده، اما مریم کلارن در روزهای اول بازداشت مادرش به ‌نقل از مأموران امنیتی گفته بود که او متهم به «تهدید امنیت ملی» است.

ناهید تقوی هفت ماه را در سلول انفرادی گذراند و در تاریخ ۲۶ اسفندماه ۹۹ با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه اطلاعات سپاه به بند زنان منتقل شد. مریم کلارن، دختر ناهید تقوی پیش‌تر گفته بود که مادرش از زمان بازداشت طی ۸۰ جلسه و معادل ۱۰۰۰ ساعت تحت بازجویی قرار گرفته است.

جلسه نخست دادگاه رسیدگی به اتهامات ناهید تقوی به همراه پنج متهم سیاسی دیگر ۸ اردیبهشت‌ماه، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران و دومین جلسه دادگاه در تاریخ ۲۳ خردادماه، در این شعبه برگزار شد.

در نهایت شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، ناهید تقوی، مهران رئوف، سمیه کارگر، بهاره سلیمانی و نازنین محمد‌نژاد پنج تن از زندانیان موسوم به «متهمان پرونده ۸ متهم سیاسی» را در مجموع به ۳۸ سال حبس تعزیری محکوم کرد. از این میزان حکم، ناهید تقوی به ۱۰ سال و ۸ ماه زندان محکوم شده است.

کارگروه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل متحد، بازداشت ناهید تقوی را خودسرانه دانسته و خواستار آزادی فوری او شده است. عفو بین‌الملل هم ناهید تقوی را زندانی عقیدتی خوانده و خواستار آزادی فوری او شده است. پارلمان اروپا نیز در قطعنامه‌ای اعلام کرد که بازداشت ناهید تقوی در ایران خودسرانه است.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net