وزارت دفاع ترکیه حمله پهپادی منجر به قتل دو زن خبرنگار کُرد را تأیید کرد

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از وزارت دفاع ملی این کشور روزنامه‌نگاران کُرد را که در حمله نیروهای مسلح ترکیه در شمال عراق کشته شدند، «تروریست‌های پ‌ک‌ک» خواند. بر مبنای این گزارش وزارت دفاع ترکیه اخبار منتشرشده درباره حمله صورت‌گرفته در شهر سلیمانیه کردستان عراق (باشوور) را که به ترکیه نسبت داده شده بود، تلویحاً تأیید کرد و گفت:

نیروهای مسلح کشور طی عملیاتی در مناطق عملیاتی آسوس و پنجه-قفل در شمال عراق، ۱۱ تروریست پ‌ک‌ک را از پای درآوردند.

منابع کرُدی روز جمعه دوم شهریور از حمله پهپادی به خودروی تیم رسانه‌ای «چتر پروداکشن» و کشته‌شدن دو زن روزنامه‌نگار و کنشگر فمینیست به نام‌های هیرو بهاءالدین و گلستان تارا در این حمله خبر دادند. هیرو بهاالدین تدوین‌گر و گلستان تارا، سردبیر این رسانه بودند.

برمبنای این گزارش‌ها در این حمله شش نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند. از این شش نفر هویت ریبین بکر، یکی دیگر از روزنامه‌نگاران این رسانه تأیید شده است.

Ad placeholder

واکنش‌ها به قتل دو زن خبرنگار کرُد در حمله پهپادی ترکیه

کمال حه‌مه رضا، مدیرکل شرکت رسانه‌ای چتر در بیانیه‌ای ادعای دولت ترکیه مبنی بر کشتن «مبارزان پ‌ک‌ک» را رد و تأکید کرد که همه کسانی که در این حمله مجروح یا کشته شدند، روزنامه‌نگار بودند.

رسانه‌های وابسته به حزب کارگران کُردستان (پ‌ک‌ک) پیش از واکنش وزارت دفاع ترکیه، آنکارا را مسئول این حمله دانسته‌ بودند.

اتحادیه روزنامه‌نگاران اقلیم کُردستان و مرکز حمایت از حقوق خبرنگاران مترو هم در بیانیه‌‌ای مشترک قتل روزنامه‌نگاران را به‌عنوان «یک جنایت فجیع محکوم و اعلام کردند که قربانیان، روزنامه‌نگاران سازمان‌های رسانه‌ای دارای مجوز از اقلیم کُردستان هستند.

در این بیانیه از حکومت اقلیم کُردستان و دولت فدرال خواسته شده تا حداکثر تلاش را چه از طریق ابزارهای دیپلماتیک یا سایر ابزارهای موجود در اختیار دو دولت، به کار گیرند تا دولت ترکیه را برای جلوگیری از چنین مواردی و تخلف‌های ارتش ترکیه علیه خبرنگاران و غیرنظامیان تحت فشار قرار دهند.

کاروان انور، رئیس اتحادیه روزنامه‌نگاران اقلیم کُردستان در سلیمانیه حمله به خبرنگاران را محکوم کرد و گفت خبرنگاران، حتی در مناطق جنگی، نباید هدف قرار گیرند.

کمیته روابط خارجی پارلمان عراق هم روز جمعه در بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرد و گفت:‌

ما تأیید می‌کنیم که هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران یک جنایت غیرقابل توجیه، نقض آشکار حاکمیت عراق، و نقض قوانین و معاهدات بین المللی است، زیرا غیرنظامیان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. روزنامه‌نگاران در سرتاسر جهان هیچ حزبی را تهدید نمی‌کنند و همه طرف‌ها باید به آزادی مطبوعات احترام بگذارند.

این کمیته همچنین «حملات مکرر به خاک عراق» را محکوم کرد و از دولت فدرال خواست تا اقدامات قانونی را انجام دهد و عاملان آن را مورد بازخواست قرار دهد.

قباد طالبانی، معاون نخست‌وزیر اقلیم کُردستان هم در یک پست فیسبوکی تاکید کرد که «قربانیان حمله هواپیمای بدون سرنشین دو زن خبرنگار بوده‌اند و نه اعضای یک نیروی مسلح که امنیت و ثبات یک منطقه را تهدید می‌کند.»

او افزود:

این یک جنایات غیرقابل توجیه و برضد هرگونه قانون و حقوق بین‌المللی است و به‌شدت آن را محکوم می‌کنیم. غیر از این هم این عمل نقض آشکار حاکمیت خاک عراق است. یک‌بار دیگر از حکومت عراق و جامعه‌ بین‌المللی درخواست می‌کنیم که مرزی برای این نقض‌ها ایجاد کنند، که به تهدیدی جدی علیه حیات شهروندان مدنی و اقلیم کوردستان مبدل شده است.

یگانه رضائیان، از کمیته حفاظت از خبرنگاران هم در واکنش به حمله پهپادی به خبرنگاران کُرد گفت:

ما از حمله غم‌انگیز هواپیمای بدون سرنشین در ۲۳ اوت که منجر به کشته شدن دو خبرنگار و مجروح شدن یک نفر سوم در کردستان عراق شد، بسیار متأسفیم. مقام‌های ترکیه باید به سرعت این حمله را بررسی کنند.

در اربیل گروهی از روزنامه‌نگاران شنبه ۲۴ اوت/سوم شهریور در پارک آزادی شهر سلیمانی در اعتراض به قتل همکارانشان تجمع کردند.

هفته گذشته هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که ترکیه و عراق، پس از دو روز مذاکرات امنیتی سطح بالا در آنکارا، یک یادداشت تفاهم در زمینه همکاری‌های نظامی، امنیتی و «مبارزه با تروریسم» امضا کرده‌اند. این دو کشور همسایه در سال‌های اخیر بر سر عملیات نظامی فرامرزی ترکیه علیه گروه مسلح «حزب کارگران کردستان» (پ‌ک‌ک) که در منطقه کوهستانی شمال عراق نیز مستقر هستند، اختلاف داشتند. عراق می‌گوید این عملیات حاکمیتش را نقض می‌کند، اما آنکارا آن را برای «حفاظت از خود» ضروری می‌داند.

Ad placeholder

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net