روسیه طرح زلنسکی برای پایان جنگ را پیش از انتشار جزئیات آن رد کرد

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

مقام‌های روسی چهارشنبه ۷ شهریور / ۲۸ اوت اعلام کردند که حمله پهپادی اوکراین باعث آتش‌سوزی در یک انبار نفت در منطقه روستوف در جنوب روسیه شد. پهپادها در عین حال تلاش می‌کردند به منطقه کیروف، که حدود ۱۵۰۰ کیلومتری شمال شرقی مرز اوکراین قرار دارد، حمله کنند.

واسلی گولوبف، فرماندار روستوف اعلام کرد که این حمله هیچ تلفاتی نداشته است. وزارت دفاع روسیه نیز خبر داد که واحدهای پدافند هوایی روسیه شب سه‌شنبه چهار پهپاد را بر فراز این منطقه منهدم کردند، اما به حمله به انبار نفت اشاره‌ای نکرد.

پیش‌تر، کانال تلگرام بزا، که به سرویس‌های امنیتی روسیه نزدیک است، اعلام کرده بود که سه مخزن در انبار نفت کامنسکی پس از سقوط دو پهپاد در حال سوختن هستند. ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی روسیه منتشر شده نشان می‌دهند که ظاهراً مخازن بزرگی در شب آتش گرفته‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید توانسته یکی از این ویدئوها را که در منطقه کامنسکی روستوف گرفته شده بود، شناسایی کند.

حمله روز چهارشنبه در حالی صورت گرفت که مخازن دیگری در یک انبار نفت در منطقه پرولتارسک روستوف، حدود ۱۰ روز پس از حمله اوکراینی‌ها، همچنان در حال سوختن بودند.

در حمله‌ای جداگانه در روز چهارشنبه، پهپادها به یک انبار محصولات نفتی در شهر کوتلنچ در منطقه کیروف روسیه حمله کردند.

الکساندر سوکولوف، فرماندار منطقه، گفت که این حمله تلفات یا آتش‌سوزی در انبار را به همراه نداشته است.

در منطقه وورونژ در همسایگی اوکراین نیز بقایای یک پهپاد اوکراینی باعث آتش‌سوزی «در نزدیکی اشیای انفجاری» شده است، اما به گفته فرماندار این منطقه، هیچ انفجاری رخ نداده است. وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که هشت پهپاد تهاجمی در منطقه وورونژ منهدم شدند، اما جزئیاتی ارائه نکرد.

Ad placeholder

یک روز پیش از این حملات، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در یک کنفرانس خبری در کی‌یف گفت که جنگ با روسیه در نهایت با گفت‌وگو به پایان خواهد رسید، اما کی‌یف باید در موقعیت قوی باشد. او همچنین افزود که قصد دارد طرحی را به جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده آمریکا و دو جانشین احتمالی او، کامالا هریس و دونالد ترامپ که در حال مبارزه در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو هستند، ارائه کند.

رهبر اوکراین در یک کنفرانس خبری گفت که تهاجم سه‌هفته‌ای کی‌یف به منطقه کورسک روسیه بخشی از این طرح است، اما طرح شامل مراحل دیگری در جبهه‌های اقتصادی و دیپلماتیک نیز می‌شود.

زلنسکی افزود امیدوار است در ماه سپتامبر به ایالات متحده برود تا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک شرکت و با جو بایدن دیدار کند.

زلنسکی به شدت معتقد است که روسیه می‌خواهد شرایط خود را در هرگونه حل‌وفصل جنگ به اوکراین دیکته کند، چیزی که کی‌یف آن را غیرقابل‌قبول می‌داند. او در این رابطه به خبرنگاران گفت:

نکته اصلی طرح من این است که روسیه را وادار به پایان دادن به جنگ کنیم و من بسیار خواستار آنم که این راهکار برای اوکراین منصفانه باشد.

زلنسکی همچنین در کنفرانس خبری افزود:

هیچ سازشی با پوتین در کار نیست، گفت‌وگو امروز در اصول خالی و بی‌معنی است زیرا او نمی‌خواهد جنگ را به صورت دیپلماتیک پایان دهد.

پوتین می‌گوید هر توافقی باید با پذیرش «واقعیت‌های روی زمین» از سوی اوکراین آغاز شود. منظور پوتین آن است که روسیه باید اجازه داشته باشد بخش‌های بزرگی از چهار منطقه اوکراین و همچنین کریمه را در اختیار داشته باشد. در مقابل، اوکراین می‌گوید که بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر مربع از منطقه کورسک روسیه را تحت کنترل دارد.

زلنسکی همچنین با تمسخر پوتین گفت که او اولویت را به تصرف زمین‌های اوکراین داده است، در حالی که از دفاع از قلمرو خود روسیه غافل مانده است.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین گفت که کی‌یف به پیشرفت در تولید سلاح‌های داخلی ادامه می‌دهد و اولین آزمایش یک موشک بالستیک تولید داخلی را انجام داده است.

در مقابل، دولت روسیه روز چهارشنبه طرح زلنسکی برای پایان جنگ را رد کرد. این در حالی است که زلنسکی هنوز جزئیات طرحش را ارائه نکرده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز روز چهارشنبه در واکنش به پیش‌روی‌های اوکراین در داخل خاک روسیه گفت حامیان غربی کی‌یف «به‌طور وسواسی عروسک‌های کی‌یف را وادار می‌کنند تا به ماجراجویی دیوانه‌وار و خودکشی‌وار ارتش اوکراین در منطقه کورسک ادامه دهند».

به گزارش خبرگزاری روسی «تاس» زاخارووا با اشاره به «استفاده اوکراین از سلاح‌های اهدایی غرب برای حملات داخل خاک روسیه» افزود غرب به این ترتیب به عنوان حامی «تروریسم» عمل می‌کند.

هر دو طرف در جنگ ۳۰ ماهه‌ای که با تهاجم سراسری روسیه به همسایه کوچکترش، اوکراین آغاز شد، انکار می‌کنند که غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند. کی‌یف می‌گوید حملات هوایی‌اش با هدف تخریب زیرساخت‌های انرژی، حمل‌ونقل و نظامی است که برای تلاش‌های جنگی مسکو حیاتی است.

Ad placeholder

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net