آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا به دلیل ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه «ایران‌ایر» را تحریم می‌کنند

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا سه‌شنبه ۲۰ شهریور / ۱۰ سپتامبر گفت روسیه موشک‌های بالستیک از ایران دریافت کرده و احتمالاً ظرف چند هفته از آن‌ها در اوکراین استفاده خواهد کرد. او هشدار داد که همکاری بین مسکو و تهران بیش از پیش امنیت اروپا را تهدید خواهد کرد.

بلینکن پیش از سفر به کی‌یف، در یک نشست خبری در لندن گفت که واشنگتن به‌طور خصوصی به ایران هشدار داده است که ارائه موشک‌های بالستیک به روسیه وضعیت را تشدید خواهد کرد.

او با بیان این‌که تحریم‌های جدید علیه ایران در روز سه‌شنبه اعمال خواهد شد، با استناد به اطلاعاتی که به‌گفته وی با متحدان و شرکای ایالات متحده در سراسر جهان به اشتراک گذاشته شده است، گفت:

روسیه اکنون محموله‌هایی با موشک‌های بالستیک [ایران] دریافت کرده است و احتمالاً ظرف چند هفته از آن‌ها در اوکراین استفاده خواهد کرد.

بلینکن افزود ایران ده‌ها پرسنل نظامی روسیه را برای استفاده از سامانه موشکی بالستیک دوربرد فتح‌ـ۳۶۰ آموزش داده است که حداکثر برد آن ۷۵ مایل (۱۲۰ کیلومتر) است.

رویترز ماه گذشته گزارش داد که نمایندگان وزارت دفاع روسیه در ماه دسامبر احتمالاً با مقام‌های ایرانی قراردادی برای دریافت موشک‌های فتح‌ـ۳۶۰ و یک سامانه موشکی بالستیک دیگر ایرانی امضا کرده‌اند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان و روزنامه وال‌استریت ژورنال نیز هفته گذشته به نقل از منابع ناشناس گزارش دادند که ایران موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد در اختیار روسیه قرار داده است.

یک مقام ارشد ایرانی روز دوشنبه گزارش‌هایی مبنی بر این‌که ایران موشک‌های بالستیک به روسیه داده است تکذیب کرد و آن‌ها را «جنگ روانی» توصیف کرد. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین از تأیید این گزارش‌ها خودداری کرد اما به خبرنگاران گفت روسیه با ایران از جمله در «حساس‌ترین زمینه‌ها» همکاری می‌کند.

بلینکن در ادامه گفت موشک‌های ایرانی را می‌توان در اهداف نزدیکتر مورد استفاده قرار داد و روسیه می‌تواند آن‌ها را از زرادخانه خود برای اهدافی که دورتر از خط مقدم در اوکراین هستند استفاده کند.

وزیر خارجه آمریکا افزود:

پیشرفت و همکاری فزاینده بین روسیه و ایران امنیت اروپا را تهدید می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه نفوذ بی‌ثبات کننده ایران بسیار فراتر از خاورمیانه است.

بلینکن همچنین گفت روسیه که قبلاً محدودیت‌های سازمان ملل علیه ایران را امضا کرده بود، فن‌آوری‌های مورد نظر تهران را در اختیارش قرار می‌دهد. او گفت: «این یک خیابان دو طرفه است، از جمله در مورد مسائل هسته‌ای و همچنین برخی اطلاعات فضایی.»

Ad placeholder

تحریم‌های بیشتر علیه ایران

ایران در حال حاضر یکی از کشورهای جهان است که شدیدترین تحریم‌ها علیه‌اش اعمال شده و برخی از کارشناس‌ها افزودن تحریم‌های اقتصادی بیشتر را که می‌تواند به طبقه متوسط ​​ایران بیشتر از رهبران این کشور آسیب برساند، زیر سئوال برده‌اند.

با این حال بلینکن اعلام کرد که تحریم‌های بیشتر ایالات متحده آمریکا علیه ایران شامل اقداماتی علیه شرکت هواپیمایی «ایران‌ایر» می‌شود.

فرانسه، آلمان و بریتانیا نیز با صدور بیانیه‌ای مشترک ایران و روسیه را به‌دلیل تشدید تنش محکوم کردند و متعهد شدند که شرکت «ایران‌ایر» را تحریم کنند.

بریتانیا هم هفت تحریم جدید علیه ایران و سه تحریم علیه روسیه اعلام کرد.

اوکراین از تحریم‌های بیشتر علیه ایران به‌دلیل ارسال موشک‌ها به روسیه استقبال کرد.

آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین بار دیگر تأکید کرد که کی‌یف به‌دنبال مجوز واشنگتن برای استفاده بیشتر از تسلیحات تأمین‌شده توسط ایالات متحده در داخل روسیه است.

یرماک در کانال تلگرامی خود، نوشت:

در پاسخ به ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه، اوکراین باید اجازه داشته باشد تا انبارهای نگهداری این موشک‌ها را با سلاح‌های غربی منهدم کند.

دولت بایدن در اوایل سال جاری میلادی سیاستی را تعدیل کرد که اوکراین را از استفاده از تسلیحات آمریکا در حملات به اهدافی در داخل روسیه منع می‌کرد، اما مقامات آمریکایی گفتند که این سلاح‌ها فقط برای ضربه‌زدن به نیروهای روسی که حمله می‌کنند یا در آن سوی مرز برای حمله آماده می‌شوند، استفاده می‌شود.

بلینکن گفت از سفر روز چهارشنبه خود به اوکراین استفاده خواهد کرد تا مستقیماً از رهبری اوکراین بشنود که نیازها و اهداف فعلی آن‌ها چیست و ایالات متحده چه اقدامی می‌تواند برای کمک به آن‌ها انجام دهد.

وزیر خارجه آمریکا و دیوید لامی، وزیر امور خارجه بریتانیا در لندن با هم دیدار خواهند کرد تا حمایت یکپارچه غرب از کی‌یف را نشان دهند. وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که بلینکن روز پنج‌شنبه نیز از لهستان بازدید خواهد کرد.

Ad placeholder

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net