رویترز: روسیه پهپادهای انتحاری با موتور چینی تولید می‌کند – اعتراض چند کشور اروپایی به ازسرگیری مأموریت‌های صندوق بین‌المللی پول در روسیه

Print Friendly, PDF & Email

بخش سیاست

روسیه از سال گذشته تولید یک پهپاد تهاجمی دوربرد جدید به نام Garpiya-A1 را با استفاده از موتور و قطعات چینی آغاز کرده است و این پهپاد را در جنگ اوکراین به کار گرفته است.

به گفته دو منبع از یک سازمان اطلاعاتی اروپایی و اسنادی که خبرگزاری رویترز مشاهده کرده است، اطلاعات به‌دست‌آمده شامل یک قرارداد تولید برای این پهپاد جدید، مکاتبات شرکتی در مورد فرآیند تولید و اسناد مالی بود.

این اطلاعات نشان می‌دهد که IEMZ Kupol، یک زیرمجموعه از شرکت دولتی تولید تسلیحات روسی Almaz-Antey، از ژوئیه ۲۰۲۳ تا ژوئیه ۲۰۲۴ بیش از ۲۵۰۰ پهپاد Garpiya تولید کرده است. وجود این پهپاد جدید روسی که از فناوری چینی استفاده می‌کند تا به حال گزارش نشده بود.

دو منبع اطلاعاتی به رویترز گفتند که Garpiya علیه اهداف نظامی و غیرنظامی در اوکراین به‌کار رفته است و باعث خسارت به زیرساخت‌های حیاتی و همچنین تلفات غیرنظامی و نظامی شده است. آنها تصاویری از بقایای یک Garpiya در اوکراین را با رویترز به اشتراک گذاشتند، اما جزئیات بیشتری ارائه نکردند. رویترز می‌گوید اطلاعاتی یافته که این نتیجه‌گیری را تأیید می‌کرد، اما نتوانسته به‌طور مستقل این تصاویر را تأیید کند.

ساموئل بندت، محقق ارشد در مرکز امنیت جدید آمریکایی، مستقر در واشنگتن، به رویترز می‌گوید که Garpiya، در صورت تأیید، نشان‌دهنده یک تغییر جهت مهم از اتکای روسیه به طراحی‌های ایرانی برای پهپادهای دوربرد است. او افزود:

اگر این موضوع درست باشد، نشان می‌دهد که روسیه اکنون می‌تواند بیشتر بر توسعه داخلی تکیه کند و البته بر چین، زیرا هر دو طرف در این جنگ به بسیاری از قطعات چینی برای تولید پهپادها متکی هستند.

Ad placeholder

اعتراض ۹ کشور اروپایی به ازسرگیری ماموریت‌های صندوق بین‌المللی پول در روسیه

۹ کشور اروپایی روز جمعه ۱۳ سپتامبر / ۲۳ شهریور نسبت به برنامه‌های صندوق بین‌المللی پول (IMF) برای ازسرگیری مأموریت‌های خود در روسیه اعتراض کردند و گفتند که ازسرگیری گفت‌وگوها با کشوری که به کشوری دیگر حمله کرده است، به اعتبار این صندوق آسیب خواهد زد.

پس از تهاجم گسترده روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، IMF مشاوره‌های سالانه خود به روسیه را متوقف کرد.

اما در دوم سپتامبر / ۱۲ شهریور، الکسی موژین، مدیر اجرایی روسیه در صندوق بین‌المللی پول، به رویترز گفت که این صندوق مشاوره‌های آنلاین خود را از ۱۶ سپتامبر از سر خواهد گرفت و تا یکم اکتبر هیئتی از صندوق به مسکو سفر کرده و با مقام‌های روسیه دیدار خواهند داشت.

در نامه‌ای که وزرای دارایی لیتوانی، لتونی، استونی، فنلاند، سوئد، ایسلند، دانمارک، نروژ و لهستان به کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول ارسال کردند و رویترز آن را مشاهده کرده، آمده است: «ما مایلیم نارضایتی شدید خود را از چنین برنامه‌هایی اعلام کنیم.»

گفته شده که جورجیوا در جلسه‌ای با وزرای دارایی اتحادیه اروپا و روسای بانک‌های مرکزی در بوداپست شرکت می‌کند و مقامات اتحادیه اروپا گفتند که آنها در آنجا از او درباره برنامه‌های IMF سوال خواهند کرد.

یکی از مقام‌های ارشد منطقه یورو به رویترز گفت:

صندوق بین‌المللی پول قصد دارد در پایان این مشاوره چه توصیه‌ای به روسیه بدهد؟ چگونه یک اقتصاد جنگی را بهتر اداره کند؟

در این نامه آمده است که به عنوان یک کشور متجاوز، روسیه نباید از مشاوره صندوق بین‌المللی پول بهره‌مند شود و یادآور شد که اگر صندوق بین‌المللی پول این برنامه‌ها را پیش ببرد، تمایل کشورهای اهداکننده برای حمایت از اوکراین از طریق طرح‌های صندوق بین‌المللی پول کاهش خواهد یافت، زیرا این اقدام باعث کاهش اعتماد به IMF می‌شود.

در این نامه همچنین گفته شد که هرگونه داده‌ای که روسیه به صندوق بین‌المللی پول ارائه دهد، سانسور خواهد شد تا نشان دهد که اقتصاد این کشور به‌طور ظاهری در حال مقابله با تحریم‌های غرب است و این امر باعث می‌شود که ارزیابی صندوق بین‌المللی پول نادرست باشد.

همچنین در این نامه آمده است که مسکو از این مأموریت برای اهداف تبلیغاتی خود استفاده خواهد کرد و این موضوع به اعتبار صندوق بین‌المللی پول آسیب می‌زند.

آخرین مأموریت سالانه صندوق بین‌المللی پول در نوامبر ۲۰۱۹ به روسیه سفر کرد. از زمان آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، هیچ مأموریتی از صندوق بین‌المللی پول به روسیه انجام نشده است. بسیاری از کشورهای غربی پس از تهاجم روسیه به اوکراین خواستار اخراج این کشور از صندوق بین‌المللی پول شدند، اما این امر به دلیل تمایل نداشتن دیگر اعضای دارای سهمیه‌های بزرگ، مانند چین و هند، دشوار شد.

Ad placeholder

ادامه تنش‌ها بر سر حمایت موشکی غرب از اوکراین: روسیه شش دیپلمات بریتانیایی را اخراج کرد

سرویس امنیتی فدرال روسیه (FSB) روز جمعه اعلام کرد که اعتبار شش دیپلمات بریتانیایی در مسکو را به دلیل متهم‌کردن آنها به جاسوسی و خرابکاری لغو کرده است.

بریتانیا این اتهامات را «کاملاً بی‌اساس» توصیف کرد و گفت این اقدام تلافی‌جویانه پس از آن بود که بریتانیا وابسته نظامی روسیه را اخراج کرد و وضعیت دیپلماتیک چندین املاک روسی را در ماه مه لغو کرد.

به گزارش رویترز، روسیه این اخراج‌ها را ساعاتی قبل از مذاکرات در واشنگتن بین نخست‌وزیر بریتانیا، کی‌یر استارمر، و رئیس‌جمهور ایالات متحده، جو بایدن، اعلام کرد. این مذاکرات گامی حیاتی برای دریافت چراغ سبز به کی‌یف جهت استفاده از موشک‌های دوربرد Storm Shadow ساخت بریتانیا علیه اهداف در روسیه است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز پنجشنبه گفت که اگر غرب به اوکراین اجازه دهد تا با استفاده از موشک‌های دوربرد ساخته شده توسط غرب به خاک روسیه حمله کند، این اقدام به معنای مبارزه مستقیم با روسیه خواهد بود و گفت این حرکت ماهیت و دامنه درگیری را تغییر خواهد داد.

واشنگتن و لندن تحویل موشک‌های بالستیک ایران به روسیه را که واشنگتن این هفته اعلام کرده، به عنوان تشدید چشمگیر تنش‌ها می‌دانند و این امر مذاکرات در مورد استفاده اوکراین از موشک‌های دوربرد را تسریع کرده است. سه منبع غربی این موضوع را تأیید کردند. روسیه و ایران هر گونه تبادل این موشک‌ها را رد کرده‌اند.

Ad placeholder

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net