پاکستان اعلام کرد یک نیروی «تیپ زینبیون» را که در جمع‌آوری اطلاعات و ترور شخصیت‌های مهم دست داشته دستگیر کرده است

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

اداره مبارزه با تروریسم پاکستان روز یکشنبه ۲۱ ژانویه/یکم بهمن در اطلاعیه‌ای اعلام کرد یک مردی را به اتهام جاسوسی برای تیپ زینبیون (شیعیان پاکستانی سپاه قدس) دستگیر کرده است. این سازمان همچنین مدعی شده است که این مرد در حمله به محمدتقی عثمانی، مفتی و عالم دینی برجسته در کراچی دست داشته است.

حمله به خودروی حامل محمدتقی عثمانی، نائب‌رئیس دارالعلوم کراچی پاکستان در فروردین ۹۸ انجام شد. افراد ناشناس در این ترور ناموفق محافظ او را کشته و راننده خودرو را زخمی کردند اما به این مفتی آسیبی نرسید.

طبق گزارش‌ منتشرشده، نیروهای اطلاعاتی پاکستان شخص دستگیرشده را که نام او «سید محمد مهدی» ذکر شد در جریان یک عملیات ضربتی در منطقه سرباز بازار کراچی بازداشت کرده‌اند و او در بازجویی به «کار برای سازمان متخاصم در ایران» و «جمع‌آوری اطلاعات درمورد اهداف باارزش در کراچی» اعتراف کرده است.

رسانه‌های پاکستان به نقل از سخنگوی اداره مبارزه با تروریسم پاکستان نوشتند مظنون دستگیرشده فاش کرده که دو همدست او به نام‌های سیدرضا جعفری و عابد رضا در حملاتی که به شخصیت‌های مهم گروه‌های رقیب در کراچی انجام شده، دست داشته‌اند به این شکل که او هدف‌های باارزش را شناسایی می‌کرده و سپس اطلاعات را با همدستانش در میان می‌گذاشته است و آن‌ها بعداً هدف‌ها را کشته‌اند.

سخنگوی این سازمان افزود: «مظنون دستگیر شده همچنین مواد منفجره و سایر سلاح‌هایی که سازمان‌های متخاصم به او داده بودند در خانه خود نگهداری می‌کرد و قبل از حمله به اهداف هم نارنجک‌های دستی و سلاح‌های دیگر تهیه می‌کرد.» این سخنگو در ادامه مدعی شد که «سید محمد مهدی» علاوه بر دست داشتن در خرید و فروش اسلحه و مهمات، به همراه همدستانش عوامل حمله به محمد تقی عثمانی و همچنین هدف قرار دادن اهداف مختلف متعلق به گروه‌های رقیب بوده‌اند.

اظهارات وزیر اطلاعات بلوچستان علیه معترضان بلوچ و رد ادعای ایران

همزمان با انتشار اطلاعیه اداره ضدتروریسم پاکستان، شبکه ژئو نیوز نیز صحبت‌های جان اچکزی، وزیر اطلاعات بلوچستان پاکستان را منتشر کرد که مدعی شد «کسانی که پس از حمله اخیر پاکستان به ایران از سوی معترضان بلوچ “مفقود” اعلام شده‌اند “تروریست” بودند و در این حمله کشته شده‌اند ».

اچکزی در گفتگو با رسانه‌ها در کویته، مرکز بلوچستان پاکستان معترضان بلوچ را که به مدت چندین روز در اسلام‌آباد تحصن کرده بودند به داشتن «انگیزه‌های پنهانی» و حمایت از تروریست‌ها متهم کرد. او مهرنگ بلوچ، فعال حقوق بشر معترض به قتل‌های حکومتی را هدف این اتهام‌ها گرفت و گفت:‌ «مهرنگ بلوچ به نام افراد گمشده نمایش روی صحنه می‌برد و قصد دارد پاکستان را در این زمینه تحقیر کند».

وزیر اطلاعات بلوچستان سایر معترضان را هم هدف قرار داد و گفت: «آن‌ها می‌توانند نظم و قانون را برهم بزنند. در چنین شرایطی، توقف یک حادثه تروریستی غیرممکن می‌شود. کسانی که در تحصن ماسک می‌زنند می‌توانند تروریست لباس‌های ممنوعه باشند.»

او به‌طور ضمنی معترضان را تهدید کرد و گفت: «سازمان‌های اطلاعاتی متخاصم می‌توانند اردوگاه معترضان را هدف قرار دهند تا پاکستان را مقصر بدانند. این یک موضوع قضایی نیست، اردوگاه اعتراضی در اسلام آباد باید توسط مدیریت شهری رسیدگی شود».

اچکزی با اشاره به ادعای ایران مبنی بر هدف قرار دادن جیش العدل در پاکستان گفت که چنین سازمانی در پاکستان وجود ندارد و افزود که پاکستان اخیراً در بسیاری از جبهه‌ها به موفقیت‌هایی دست یافته است.

روز سه‌شنبه، ۲۶ دی ماه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از خاک ایران با موشک و پهپادهای انتحاری منازل مسکونی را در پنجگور پاکستان هدف قرار داد. ادعا می‌شود این حمله به منازل مسکونی تعدادی از اعضای گروه مسلح جیش العدل، از جمله کریم‌داد درکشیده صورت گرفته است. در حمله سپاه حمیرا درکشیده، دو ساله و سلمان درکشیده، چهار ساله فرزندان کریم‌داد درکشیده کشته شده و سه عضو دیگر خانواده مجروح شدند.

به فاصله کمتر از ۴۸ ساعت ارتش پاکستان هم بامداد پنج‌شنبه ۲۸ دی/ ۱۸ ژانویه، یک روستای مرزی ایران در اطراف سراوان را با پهپاد و موشک هدف قرار داد. در این حمله دست‌کم ده نفر کشته شدند.

ارتش پاکستان در بیانیه‌ای مدعی شد «مخفیگاه‌های مورد استفاده سازمان‌های شبه‌نظامی تروریستی، یعنی ارتش آزادی‌بخش بلوچستان و جبهه آزادی‌بخش بلوچستان را با موفقیت در یک عملیات مبتنی بر اطلاعات، با نام رمز “مرگ بر سرماچار” هدف قرار داده است».

ارتش آزادیبخش بلوچستان حمله به مواضعش در خاک ایران را با انتشار بیانیه‌ای تأیید کرده است. جبهه آزادیبخش بلوچستان اما می‌گوید مقری در خاک ایران و شهر سراوان ندارد.

هر دو کشور در بیانیه‌هایی مشابه یکدیگر را «کشور دوست و برادر» خواندند و مدعی شدند که به‌طور کامل به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر احترام می‌گذارند.

با این‌حال با توجه به آخرین تحولات روز یکشنبه به‌نظر می‌رسد تنش در روابط حکومت ایران و پاکستان فرو ننشسته‌ است.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net