آمریکا از اسرائیل خواست تا در مورد کشته‌شدن هفت امدادگر بین‌المللی تحقیق کند ـ نتانیاهو: در جنگ اتفاق می‌افتد

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

به‌گزارش رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که به پاریس سفر کرده روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین / ۲ آوریل در نشست خبری مشترک با همتای فرانسوی خود استفان سژورن به موضوع حمله هوایی اسرائیل به مرکز غزه و کشته‌شدن هفت نفر از کارکنان سازمان غیردولتی «آشپزخانه مرکزی جهان» اشاره کرد و گفت:

ما مستقیماً با دولت اسرائیل در مورد این حادثه خاص صحبت کرده‌ و خواستار تحقیقاتی سریع، کامل و بی‌طرفانه شده‌ایم.

او درباره کارکنان غیردولتی کشته‌شده در این حمله گفت:

این افراد قهرمان هستند. آن‌ها به میان آتش می‌روند و از کنار آن نمی‌گذرند. ما نباید شرایطی داشته باشیم که افرادی که صرفاً در تلاش برای کمک به همنوعان خود هستند در معرض خطر جدی قرار بگیرند.

«آشپرخانه مرکزی جهان» یک سازمان غیردولتی و ناسودبر است که برای انسان‌های گرفتار در فجایع بشردوستانه غذا تأمین می‌کند. این سازمان متعلق به خوزه آندرس، سرآشپز و رستوران‌دار مشهور اسپانیایی-آمریکایی است.

در بیانیه این سازمان آمده است که در میان کشته‌شدگان شهروندان استرالیایی، بریتانیایی، لهستانی، فلسطینی و یک شهروند آمریکایی-کانادایی حضور داشتند. این کارکنان در حال جابه‌جایی با دو خودروی زرهی با علامت سازمان و یک خودروی دیگر بودند و ارتش اسرائیل را هم از جابه‌جایی خود آگاه کرده بودند

آنتونی بلینکن برخلاف همتای فرانسوی خود استفان سژورن، به‌طور مستقیم این حمله را محکوم نکرد. سژورن که در کنار بلینکن سخن می‌گفت، «محکومیت قاطعانه» حمله هوایی اسرائیل از سوی فرانسه را ابراز کرد و گفت: «هیچ چیز نمی‌تواند چنین فاجعه‌ای را توجیه کند.»

نتانیاهو: «ناخواسته بود»

در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه در یک پیام ویدئویی گفت که این حمله هوایی ناخواسته و «تراژیک» بود و ارتش اسرائیل متعهد شد که تحقیقات مستقلی را انجام دهد. نتانیاهو گفت:

متأسفانه در روز گذشته رویداد غم‌انگیزی رخ داد که در آن نیروهای ما ناخواسته به غیرنظامیان در نوار غزه آسیب رساندند. این در جنگ اتفاق می‌افتد. ما در حال انجام تحقیقات کامل هستیم و با دولت‌ها در تماس هستیم. ما هر کاری را انجام خواهیم داد تا از تکرار آن جلوگیری کنیم.

پیش از این نیز دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل گفته بود که این حادثه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

او همچنین گفت با سرآشپز خوزه آندرس، بنیانگذار «آشپزخانه مرکزی جهان»، صحبت کرده و عمیق‌ترین همدردی خود را ابراز کرده است.

ارین گور، مدیر اجرایی ارشد «آشپرخانه مرکزی جهان» می‌گوید:

این نه‌تنها حمله‌ای به «آشپزخانه مرکزی جهان»، بلکه حمله‌ به سازمان‌های بشردوستانه است که در دردناک‌ترین وضعیت‌هایی که در آن از غذا به عنوان سلاح جنگی استفاده می‌شود، حضور دارند.

سازمان ملل و سایر گروه‌های بین‌المللی اسرائیل را به جلوگیری از توزیع کمک‌ها با ایجاد موانع بوروکراتیک و ناتوانی در تضمین امنیت کاروان‌های کمک‌رسان متهم کرده‌اند؛ از جمله در فاجعه ۱۰ اسفند / ۲۹ فوریه که در آن حدود ۱۰۰ نفر در انتظار تحویل کمک‌ها کشته شدند.

اسرائیل بارها اتهامات مربوط به جلوگیری از توزیع کمک‌های غذایی مورد نیاز فوری در غزه را رد کرده و گفته است که این مشکل به دلیل ناتوانی گروه‌های امدادرسان بین‌المللی در رساندن کمک‌ها به نیازمندان است.

گروه حماس گفته است که مشکل اصلی توزیع کمک‌ها هدف قرار دادن امدادگران توسط اسرائیل است. پس از حمله روز گذشته حماس بیانیه‌ای صادر کرد و گفت هدف از این حمله، ایجاد رعب و وحشت در کارکنان نهادهای بین‌المللی بشردوستانه و بازدارندگی آن‌ها از ماموریت‌هایشان است.

هفته گذشته، دیوان بین‌المللی دادگستری در حکم قانونی الزام‌آور خود به اسرائیل دستور داد که «تمام اقدامات لازم و مؤثر را اتخاذ کند تا بدون تأخیر، خدمات اساسی و کمک‌های بشردوستانه از جمله غذا، آب، سوخت و تجهیزات پزشکی در همکاری کامل با سازمان ملل بدون مانع به همه افراد ذینفع ارائه شود.»

در پاسخ، مقام‌های اسرائیلی سازمان ملل و سایر نهادهای بین‌المللی را به «شکست» در زمینه حل مشکلات کمک‌رسانی به مردم غزه متهم کردند و گفتند آن‌ها فاقد ظرفیت تدارکاتی برای انجام وظایف خود هستند.

خوزه آندرس، مدیر و بنیانگذار «آشپزخانه مرکزی جهان» گفت:

دولت اسرائیل باید این کشتار بی‌رویه را متوقف کند. باید از محدود کردن کمک‌های بشردوستانه، کشتار غیرنظامیان و امدادگران و استفاده از غذا به‌عنوان سلاح دست بردارد.

روز سه‌شنبه همچنین بریتانیا، استرالیا و لهستان، کشورهایی که عموماً دوست اسرائیل محسوب می‌شوند، همگی خواستار اقدام این کشور برای حفاظت از امدادگران شدند و بر انزوای دیپلماتیک فزاینده نتانیاهو در مورد وضعیت غزه تأکید کردند.

به‌گفته مقامات بهداشتی غزه، شرایط همچنان بسیار نامطمئن است زیرا روز سه‌نشبه درگیری‌ها در چندین منطقه جریان دارد و در ۲۴ ساعت گذشته ۷۱ نفر در حملات اسرائیل کشته شده‌اند.

«اسپانیا تا ماه ژوئیه کشور فلسطین را به‌رسمیت خواهد شناخت»

در همین حال، براساس گزارش‌های متعددی که روز سه‌شنبه در رسانه‌های اسپانیایی منتشر شد، پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا در جریان سفر به خاورمیانه به خبرنگاران گفت که اسپانیا تا ماه ژوئیه آینده کشور فلسطین را به‌رسمیت خواهد شناخت.

خبرگزاری دولتی ای‌اف‌ای (EFE) و روزنامه‌های «ال پائیس» (El Pais) و «لا ونگوردیا» (La Vanguardia) از عمان، پایتخت اردن در اولین روز سفر پدرو سانچز به اردن، قطر و عربستان سعودی، اواخر روز دوشنبه منتشر کردند.

بر اساس این گزارش‌ها، سانچز گفته است که انتظار دارد پیش از انتخابات پارلمان اروپا در اوایل ژوئن رویدادهایی درباره جنگ در غزه رخ دهد. او بر بحث‌های جاری در سازمان ملل تاکید کرد و از بحران در اتحادیه اروپا بر سر موضوع کشور فلسطینی سخن گفت و افزود که معتقد است به‌زودی یک «توده بحرانی» در اتحادیه اروپا وجود خواهد داشت که چندین کشور عضو را برای اتخاذ موضع مشابه تحت فشار قرار خواهد داد.

سانچز در نشست شورای اروپا در ۳ اسفند / ۲۲ مارس گفته بود که با رهبران ایرلند، مالت و اسلوونی برای «برداشتن نخستین گام‌ها» به‌منظور به‌رسمیت شناختن کشور مورد نظر فلسطینی‌ها در کرانه باختری اشغالی و نوار غزه توافق کرده است.

او در آن زمان گفت که پیش‌بینی می‌کند این به‌رسمیت شناخته‌شدن در دوره چهار ساله قانون‌گذاری فعلی که سال ۲۰۲۳ آغاز شد، رخ دهد.

اسرائیل در پاسخ، به این چهار کشور هشدار داد که طرح آن‌ها «جایزه‌ای برای تروریسم» است و احتمال حل‌وفصل مناقشه غزه را از طریق مذاکره کاهش می‌دهد. کشورهای عربی و اتحادیه اروپا ماه نوامبر گذشته در نشستی در اسپانیا توافق کرده بودند که راه حل دو کشوری پاسخی به مناقشه فلسطین و اسرائیل است.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net