از هر ۱۰ کودک زیر پنج سال در غزه ۹ نفر با فقر غذایی شدید روبرو هستند

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

آفریقا و جنوب آسیا بالاترین رقم کودکانی که در فقر غذایی شدید رشد می‌کنند را دارد. در غزه تحت محاصره و زیر حملات مستمر اسرائیل وضعیت برای کودکان فاجعه‌بار است.

گزارش یونیسف می‌گوید دستکم ۴۴۰ میلیون کودک در سراسر جهان از فقر غذایی رنج می‌برند؛ به این معنا که روزانه به پنج گروه مواد غذایی مورد نیاز دسترسی ندارند. حداقل ۱۸۱ میلیون کودک از این رقم با فقر غذایی شدید روبرو هستند؛ یعنی تنها به یک یا دو گروه از مواد غذایی که عبارت است از شیر مادر یا مواد نشاسته‌ای دسترسی دارند.

در باریکه غزه که تا اکتبر ۲۰۲۳ محاصره بود و از آن به بعد آماج حملات مرگبار اسرائیل قرار گرفت، وضعیت برای کودکان فاجعه‌بار است. به روایت یونیسف بر اساس داده‌هایی که در چند ماه اخیر ثبت شده است، از هر ۱۰ کودک در این باریکه ۹ نفر با فقر غذایی شدید روبرو هستند.

اسرائیل علاوه بر حملات مستمر مرگبار، مانع ورود تمام محموله‌های امداد و نجات به غزه می‌شود. چند گروه حقوق بشری بین‌المللی و نهادهای وابسته به سازمان ملل، اسرائیل را به استفاده از گرسنگی به عنوان یک سلاح جنگی متهم کرده‌اند.

یونیسف می‌گوید ۱۲۳ میلیون کودک از ۱۸۱ کودک درگیر با فقرغذایی شدید در جنوب آسیا یا جنوب صحرای آفریقا زندگی می‌کنند؛ جغرافیایی که اغلب با درگیری و خشکسالی شدید روبرو است. شما کودکان درگیر با فقرغذایی شدید در جنوب صحرای آفریقا ۵۹ میلیون نفر و در جنوب آسیا ۶۴ میلیون نفر گزارش شده است.

کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف گفت:

کودکانی که فقط دو گروه غذایی در روز مصرف می کنند، به عنوان مثال برنج و مقداری شیر، تا ۵۰ درصد بیشتر احتمال دارد که اشکال شدید سوء تغذیه را تجربه کنند.

این گزارش می‌گوید در سومالی، کشوری که مدتها است با خشکسالی و درگیری داخلی است، ۶۳ درصد کودکان فقر شدید غذایی دارند و در «جوامع آسیب‌پذیر» ۸۰ درصد مراقبان گفته‌اند که کودکان تنها یک وعده غذایی دریافت می‌کنند.

علاوه بر سومالی، گینه (۵۴ درصد)، گینه بیسائو (۵۳ دصد)، افغانستان (۴۹ درصد)، سیئرالئون (۴۷ درصد)، اتیوپی (۴۶ درصد)، لیبریا (۴۳ درصد) و هند (۴۰ درصد) دیگر کشورهایی هستند که بالاترین نرخ فقرغذایی شدید برای کودکان را ثبت کرده‌اند.

گزارش یونیسف می‌گوید این کودکان حتی اگر زنده بمانند و بزرگ شوند، «حتما رشد نمی‌کنند و در آموزش عملکرد نامناسب‌تری دارند».

Ad placeholder

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net