اسرائیل به مدرسه‌ای در نصیرات حمله کرد، رسانه‌های غزه می‌گویند ده‌ها نفر کشته شدند

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

اسرائیل پنج‌شنبه ۱۷ خرداد / ۶ ژوئن یک مدرسه در غزه را هدف قرار داد که به‌گفته خودش تأسیسات حماس در آن قرار داشت و نیروهای این گروه کشته شدند، اما رسانه‌های غزه می‌گویند این حمله دست‌کم ۲۷ نفر را که در جست‌وجوی سرپناه بودند، کشته است.

اسماعیل الثوابطا، مدیر دفتر رسانه‌ای حماس، ادعاهای اسرائیل مبنی بر این‌که در مدرسه تحت نظر سازمان ملل در نصیرات واقع در مرکز غزه، یک پست فرماندهی حماس مخفی بود، رد کرد.

الثوابطا به رویترز گفت:

اشغالگران با دروغگویی به افکار عمومی از طریق داستان‌های ساختگی برای توجیه جنایت وحشیانه‌ای که علیه ده‌ها آواره انجام داده‌اند، استفاده می‌کنند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که قبل از حمله جت‌های جنگنده‌ این کشور، ارتش اقداماتی را برای کاهش خطر آسیب به غیرنظامیان انجام داده است.

این حمله پس از آن رخ داد که اسرائیل کارزار نظامی تازه‌ای را علیه گروهی از فلسطینی‌هایی که در مرکز غزه دست به تاکتیک‌های شورشی ضربه و فرار می‌زنند، اعلام کرد. اسرائیل گفته است که در جریان مذاکرات آتش‌بس، جنگ متوقف نخواهد شد.

اسماعیل هنیه، رهبر حماس روز چهارشنبه گفت این گروه خواستار پایان دائمی جنگ در غزه و عقب‌نشینی اسرائیل به‌عنوان بخشی از طرح آتش‌بس است.

به نظر می‌رسد که اظهارات اسماعیل هنیه پاسخ حماس به پیشنهاد آتش‌بس هفته گذشته جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا است. واشنگتن گفته بود منتظر شنیدن پاسخ حماس به آنچه بایدن ابتکار اسرائیل نامیده بود، است.

اسماعیل هنیه گفت:

جنبش و جناح‌های مقاومت با هرگونه توافقی که مبتنی بر پایان همه‌جانبه تجاوز و عقب‌نشینی کامل و تبادل اسرا باشد، برخوردی جدی و مثبت خواهند داشت.

یکی از مقامات ارشد حماس به این پرسش رویترز که آیا اظهارات هنیه به معنای پاسخ این گروه به بایدن است یا خیر، جواب مثبت داد.

از زمان آتش‌بس کوتاه یک هفته‌ای در نوامبر، همه تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس از یک سو با اصرار حماس بر درخواست خود برای پایان دائمی جنگ و از سوی دیگر اصرار اسرائیل بر نابودی حماس شکست خورده است.

واشنگتن همچنان به‌شدت برای دستیابی به یک توافق فشار می‌آورد. ویلیام برنز، رئیس سیا، روز چهارشنبه در دوحه با مقامات ارشد قطر و مصر، میانجی‌های مذاکرات دیدار کرد تا در مورد پیشنهاد آتش‌بس گفت‌وگو کند.

بایدن در چند ماه گذشته بارها اعلام کرده است که آتش‌بس‌ نزدیک است، اما تاکنون هیچ آتش‌بسی محقق نشده است.

اعلام هفته گذشته با هیاهوی بسیار بیشتری از سوی کاخ سفید همراه شد و این در زمانی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تحت فشارهای سیاسی داخلی فزاینده‌ای قرار دارد تا راهی برای پایان دادن به جنگ هشت ماهه و مذاکره برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی توسط حماس پیدا کند.

اسرائیل می‌گوید در حمله حماس به خاکش در ۷ اکتبر گذشته حدود یک‌هزار و ۲۰۰ نفر کشته و بیش از ۲۵۰ نفر به گروگان گرفته شدند. حدود نیمی از گروگان‌ها در تنها آتش‌بسی که در ماه نوامبر برای یک هفته برقرار شد، آزاد شدند.

به‌گفته مقامات بهداشتی در غزه، حمله نظامی اسرائیل به غزه بیش از ۳۶ هزار نفر کشته برجای گذاشته است. بیم آن می‌رود که هزاران کشته دیگر زیر آوار مدفون باشند.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی به رویترز گفتند که حماس شاهد نابودی نیمی از نیروهای خود در هشت ماه جنگ بوده است و به تاکتیک‌های شورشی برای ناکام گذاشتن تلاش‌های اسرائیل به‌منظور کنترل غزه تکیه می‌کند.

به‌گفته سه مقام ارشد آمریکایی که با تحولات میدان جنگ آشنا هستند، شمار نیروهای حماس به ۹ هزار تا ۱۲ هزار جنگجو کاهش یافته است. پیش از جنگ آمریکا تعداد آن‌ها را ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار نفر تخمین می‌زد. اسرائیل می‌گوید که حدود ۳۰۰ سرباز را در غزه از دست داده است.

در همین حال، درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان در حال افزایش است و وزارت خارجه آمریکا نسبت به وقوع یک جنگ تمام عیار هشدار داده است.

اختلاف‌ها در اسرائیل

اگرچه بایدن پیشنهاد آتش‌بس را پیشنهاد اسرائیل توصیف کرده، اما دولت اسرائیل در انظار عمومی نسبت به این آتش‌بس واکنش نشان نداده است. یکی از دستیاران ارشد نتانیاهو روز یکشنبه تأیید کرد که اسرائیل این پیشنهاد را ارائه کرده اما «مذاکره خوبی» نبوده است.

اعضای راست افراطی دولت نتانیاهو متعهد شده‌اند که در صورت موافقت او با توافق صلحی که حماس را سرپا نگه دارد، از سمت خود کناره‌گیری می‌کنند، اقدامی که می‌تواند باعث برگزاری انتخابات جدید شود و به زندگی سیاسی طولانی‌ترین رهبر اسرائیل پایان دهد.

مخالفان میانه‌رو که برای نمایش وحدت در آغاز درگیری به کابینه جنگ نتانیاهو پیوستند نیز تهدید به کناره‌گیری کردند و گفتند که دولت نتانیاهو برنامه‌ای ندارد.

در همین حال، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفت تا زمانی که مذاکرات بر سر پیشنهاد آتش‌بس در جریان است، تهاجم اسرائیل متوقف نخواهد شد.

گالانت گفت: «هرگونه مذاکره با حماس تنها با آتش انجام می‌شود».

شاخه‌های مسلح حماس و جهاد اسلامی اعلام کردند که روز چهارشنبه با نیروهای اسرائیلی در مناطقی در سرتاسر این منطقه درگیر شده‌ و راکت‌ها و گلوله‌های ضد تانک شلیک کرده‌اند.

دو کودک در میان کشته شدگانی بودند که روز چهارشنبه در بیمارستان الاقصی، یکی از آخرین بیمارستان‌های فعال در غزه، بستری شده بودند. بستگان عزادار آن‌ها گفتند که مادر بچه‌ها نیز کشته شده‌ است. در حالی‌که همسایه‌های آن‌ها توانسته بودند محل را ترک کنند این مادر نتوانسته بود و با فرزندان خود کشته شد. ابومحمد ابوسیف، پدرشان گفت: «این جنگ نیست، ویرانی است و کلمات قادر به بیان آن نیستند.»

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net