افزایش فشارها بر نتانیاهو: بنی گانتس از کابینه اسرائیل استعفا داد

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

بنی گانتس تنها نماینده راست میانه‌ در ائتلاف راست افراطی کابینه جنگی اسرائیل، به‌دلیل اختلاف نظر با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور در چگونگی پیشبرد جنگ در غزه، یکشنبه ۲۰ خرداد / ۹ ژوئن استعفا داد.

ماه گذشته، گانتس تا شنبه ۱۹ خرداد / ۸ ژوئن به نتانیاهو مهلت داده بود تا استراتژی روشنی برای جنگ در غزه ارائه دهد. پس از ارائه این مهلت، نتانیاهو بلافاصله آن را رد کرد.

گانتس روز یکشنبه گفت سیاست‌های نتانیاهو تصمیم‌های استراتژیک سرنوشت‌ساز کابینه را مخدوش کرده است. او گفت در حالی که گروگان‌ها هنوز در غزه هستند و سربازان اسرائیل در آن‌جا می‌جنگند استعفا تصمیمی دشوار بود.

گانتس در نشست خبری گفت:

نتانیاهو مانع از پیشروی ما به سوی پیروزی واقعی می‌شود. به همین دلیل است که ما امروز دولت اضطراری را با قلبی غمگین اما با اعتماد کامل ترک می‌کنیم.

Ad placeholder

نتانیاهو در پیامی در شبکه‌های اجتماعی به گانتس گفت وقت آن نیست که جبهه نبرد را رها کند.

پس از هشت ماه جنگ در غزه، در زمانی که فشارهای دیپلماتیک بر اسرائیل برای دستیابی به آتش‌بس افزایش یافته است، کنار کشیدن گانتس از کابینه جنگی این کشور، نتانیاهو را از حمایت جبهه میانه که به پشتیبانی گسترده از دولت در داخل و خارج از این کشور کمک کرده است، محروم خواهد کرد.

در حالی که ائتلاف نتانیاهو همچنان ۶۴ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان را در اختیار دارد، نتانیاهو اکنون باید بیشتر به حمایت سیاسی احزاب ناسیونالیست افراطی تکیه کند که رهبران آن‌ها حتی پیش از جنگ خواستار اشغال کامل غزه توسط اسرائیل بودند.

در حالی که حملات نظامی چند ماهه اسرائیل هنوز به اهداف اعلام‌شده خود، یعنی نابودی حماس و بازگشت بیش از ۱۰۰ گروگان باقی‌مانده در غزه دست نیافته است؛ این استعفا احتمالاً تنش‌های آشکار در روابط اسرائیل با ایالات متحده آمریکا را افزایش داده و فشار عمومی در داخل اسرائیل را تشدید خواهد کرد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که بنی گانتس، وزیر دفاع و فرمانده پیشین ارتش، سرسخت‌ترین رقیب سیاسی نتانیاهو است.

گانتس با هشدار به این‌که جنگ در غزه ممکن است سال‌ها طول بکشد، از نتانیاهو خواست که در مورد تاریخ برگزاری انتخابات تا پاییز توافق کند و از درگیری‌های سیاسی بیشتر در وضعیت اضطرار ملی جلوگیری کند.

گانتس بلافاصله پس از حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل به‌عنوان عضوی از کابینه جنگی نتانیاهو به دولت وحدت پیوست. در این کابینه، او، نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر دفاع به تنهایی حق رأی داشتند.

روز یکشنبه، گانتس، گالانت را که با نتانیاهو و برخی از وزیران ناسیونالیست افراطی مقابله کرده است، به‌عنوان «رهبری شجاع» توصیف کرد و از او خواست که «کار درست را انجام دهد»، با این حال او توضیح بیشتری در مورد این سخنان خود ارائه نداد.

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی که از افراد راست افراطی اسرائیل محسوب می‌شود، بلافاصله پس از اعلام استعفا، خواستار صندلی خالی گانتس در کابینه جنگ شد.

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی که او نیز راست افراطی است در بیانیه‌ای گفت گانتس به دشمنان اسرائیل آن‌چه را که می‌خواهند داد.

گانتس در پاسخ به این پرسش که آیا او نگران این نیست که خروجش از کابینه بر جایگاه اسرائیل در خارج از کشور تأثیر بگذارد، گفت گالانت و نتانیاهو هر دو می‌دانند «چه باید کرد».

او گفت: «امیدوارم که آن‌ها به آن‌چه که باید انجام شود پایبند باشند. بعد همه چیز درست می‌شود.»

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net