التهاب در جامعه سیاسی فرانسه پس از پیروزی راست افراطی در انتخابات اروپا

Print Friendly, PDF & Email

بخش سیاست

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، پس از شکست آشکار «رنسانس» (RE)، حزب لیبرال میانه‌رو خود در انتخابات اروپا با ۱۴,۶ درصد آرا، اعلام کرد که انتخابات زودهنگام پارلمانی در روز یکشنبه ۱۰ تیر / ۳۰ ژوئن برگزار خواهد شد. دلیل این اقدام مکرون پیروزی پوپولیست‌های راست‌گرای حزب «مجمع ملی» (RN) به رهبری مارین لوپن، با ۳۱,۳۶ درصد آرا، یعنی حدود دو برابر بیشتر از حزب حاکم، بود.

دو روز پس از انتخابات اروپا، هنوز مشخص نیست که انتخابات جدید پارلمانی چه پیامدهایی خواهد داشت، اما به‌نظر می‌رسد تشکیل یک دولت افراطی دستِ راستی سناریوی احتمالی در فرانسه خواهد بود.

با اعلام انتخابات پارلمانی جدید از سوی مکرون، اکنون جامعه سیاسی فرانسه در التهاب به‌سر می‌برد و جناح‌های سیاسی در پی تشکیل فوری ائتلاف‌های مورد نظر خود هستند.

راست‌های افراطی به سوی ایجاد جبهه

«مجمع ملی» می‌خواهد در انتخابات پارلمانی جدید از جمله با جمهوری‌خواهان محافظه‌کار (LR) و حزب راست افراطی «تسخیر دوباره» (REC) «اتحادیه ملی» تشکیل دهد تا بتواند به‌راحتی در این انتخابات پیروز شود. لوپن و ژوردن باردلا، رهبران «مجمع ملی» در حال حاضر مشغول این مذاکرات هستند.

ژوردن باردلا، رهبر جوان «مجمع ملی» شامگاه دوشنبه ۲۱ خرداد / ۱۰ ژوئن گفت:

من خود کاملاً آماده‌ام تا با شخصیت‌های خارج از «مجمع ملی» که خواهان به قدرت رساندن برخی از ایده‌های ما در عرض چند هفته و همچنین همکاری در چارچوب همزیستی مشترک برای آغاز بازسازی هستند، گفت‌وگو کنم.

در فرانسه معمولاً «همزیستی مشترک» به این معناست که رئیس جمهوری و نخست‌وزیر، نماینده جناح‌های مختلف سیاسی باشند.

باردلا گفت که «مجمع ملی» می‌خواهد به‌عنوان یک «اتحادیه ملی» با هدف تصاحب دولت و دفتر نخست‌وزیری در انتخابات پارلمانی شرکت کند. او روز دوشنبه برای نخستین بار با ماریون مارشال لوپن، کاندیدای اصلی حزب «تسخیر دوباره» در انتخابات اروپا ملاقات کرد. باردلا گفت:

می‌خواستم با او در مورد تلاش‌های فعلی‌مان برای ایجاد گسترده‌ترین اکثریت ممکن صحبت کنم و در حال حاضر همه چیز در جریان بحث قرار دارد.

مارشال لوپن خواهرزاده مارین لوپن، رهبر «مجمع ملی» است و دو سال پیش از همین حزب جدا شد و به حزب راست‌گرای افراطیِ رقیب، «تسخیر دوباره» پیوست. این دو نفر بعدازظهر دوشنبه نیز دیدار کردند.

مارشال لوپن پس از گفت‌وگوهای اولیه با باردلا و مارین لوپن گفت:

به‌نظر من بدیهی است که یک میلیون رأی‌دهنده حزب «تسخیر دوباره» باید در این حرکت در اطراف «مجمع ملی» گرد بیایند.

یک مانع بر سر راه اتحاد راست‌های افراطی فرانسه می‌تواند مخالفت اریک زمور، رهبر «تسخیر دوباره» با «مجمع ملی» باشد. رسانه‌های فرانسوی در مورد بازگشت ماریون مارشال لوپن به «مجمع ملی» نیز گمانه‌زنی کرده‌اند.

دوشنبه شب مارین لوپن نیز در شبکه تلویزیونی TF1 فرانسه از چشم‌انداز همکاری با جمهوری‌خواهان محافظه‌کار (LR) صحبت کرد و گفت اگر دو حزب به توافق برسند آن‌ها با نامزدی جمهوری‌خواهان مخالفت نخواهند کرد.

لوپن افزود مذاکرات دو طرف بر سر «دفاع از قدرت خرید مردم، احیای اقتصاد و مبارزه با ناامنی و مهاجرت» است.

لوپن انتخابات زودهنگام پارلمانی در فرانسه را «فرصتی تاریخی برای اردوگاه ملی به‌منظور بازگرداندن فرانسه به مسیر اصلی خود» عنوان کرد.

با این حال روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد / ۱۱ ژوئن اگزاویه برتراند، رئیس شورای محلی «او دو فرانس» از حزب جمهوری‌خواهان محافظه‌کار اعلام کرد که از نامزد «مجمع ملی» حمایت نخواهد کرد. برتراند همچنین از این‌که اریک سیوتی، رهبر حزب جمهوری‌خواهان مخالفتش را با همکاری با «مجمع ملی» اعلام نکرده است ابراز تأسف کرد.

چپ‌ها متحد شدند

در همین حال، چپ فرانسه شامل سبزها و حزب چپ رادیکال ژان لوک ملانشون با نام «فرانسه تسلیم‌ناپذیر»، دوشنبه شب با تشکیل «جبهه مردمی» جدید در انتخابات پارلمانیِ زودهنگام موافقت کرد.

این احزاب موفق شدند در مدت کوتاهی پایه‌های یک اتحاد جدید را بنا کنند. چهار رهبر اصلی احزاب چپ، مارین توندلیه (سبزها)، اولیویه فور (سوسیالیست‌ها)، فابین روسل (کمونیست‌ها) و مانوئل بومپارد (فرانسه تسلیم‌ناپذیر) برای دستیابی به توافق بر سر «جبهه مردمی» مورد نظر خود گفت‌وگو کردند تا بتوانند «همه نیروهای چپ اومانیست، اتحادیه‌های کارگری، انجمن‌ها و شهروندان» را گرد هم ‌آورند.

روز دوشنبه فرانسوا روفَن، از حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» برای نخستین بار از تشکیل چنین جبهه‌ای سخن گفته بود. اولیویه فور، رهبر حزب سوسیالیست‌، روز دوشنبه هنگام خروج از جلسه مشترک، «جبهه مردمی» را تعهدی خواند که بسیار فراتر از این گروه‌هاست. در حال حاضر چپ فرانسه بر موافقت برای اجتناب از بروز بدترین‌ها در سپهر سیاسی این کشور متمرکز شده است. این گروه‌ها قصد دارند انحلال پارلمان را به فرصتی برای رویارویی با راستِ افراطی تبدیل کنند. با این حال، اختلاف نظرهای سیاسی در میان آن‌ها ادامه دارد. اولیویه فور صبح روز سه‌شنبه گفت: «طرف‌های گفت‌وگو در حال پیشروی در خطوط قرمز خود هستند».

این احزاب در بیانیه مشترک خود آورده‌اند:

ما می‌خواهیم برنامه‌ای درباره گسست‌های اجتماعی و زیست‌محیطی به‌اجرا در آوریم تا جایگزینی برای امانوئل مکرون باشیم و با پروژه نژادپرستانه راست افراطی مبارزه کنیم.

در این بیانیه همچنین آمده است:

از همان دور نخست در هر حوزه انتخابیه ما از نامزدهای ویژه‌ای حمایت کنیم که برنامه‌هایی را برای تغییر وضع موجود اجرا خواهند کرد؛ با جزئیات اقداماتی که در ۱۰۰ روز اول دولت جبهه مردمی جدید انجام خواهد داد. هدف ما حکمرانی برای پاسخگویی به شرایط دموکراتیک اضطراری، زیست‌محیطی، اجتماعی و صلح است.

آن‌ها ضمن دعوت از مردم فرانسه برای پیوستن به اعتراضات و تظاهرات گسترده‌، در پایان بیانیه خود گفته‌اند:

در مسیری روشن، می‌خواهیم این جبهه مردمی جدید را بسازیم، با همه نیروهایی که در این بلندپروازی و امید با ما سهیم هستند.

«شورش چپ‌ها»

حزب حاکم «رنسانس» از این‌که چپ‌ها در مدت چند ساعت بر سر تشکیل یک «جبهه مردمی» به توافق رسیدند، ابراز ناخشنودی کرد.

گابریل اَتال، نخست‌وزیر فرانسه از حزب «رنسانس» روز سه‌شنبه توافق چپ‌ها را «شورش» نامید.

او با بیان این‌که سوسیالیست‌ها با وجود اختلاف‌های زیاد موافقت کردند که با «شورشیان» متحد شوند، گفت:

سوسیالیست‌ها در تمام طول انتخابات اروپا گفتند که پس از انتخابات بدون [همکاری با] ملانشون فعالیت خواهند کرد اما ۲۴ ساعت منتظر نماندند و با [او ـ فرانسه تسلیم‌ناپذیر] توافق کردند.

نخست‌وزیر فرانسه تأکید کرد که «از این پس، کسانی که با فرانسه تسلیم‌ناپذیر متحد هستند دیگر نمی‌توانند بگویند که نمی‌دانستند».

گابریل اَتال به نمایندگان هم‌حزبی‌اش گفت: «ما باید با توضیح به فرانسوی‌ها بگوییم که این انتخابات، انتخابی روشن است. در یک سو طرد مردم و در طرف دیگر احترام به مردم قرار دارد.»

امانوئل ماکرون از گابریل اَتال خواسته است که رهبری کارزار انتخاباتی حزب «رنسانس» را در این انتخابات برعهده بگیرد. اتال گفت: «ما واقعاً باید مبارزات انتخاباتی را چنین تنظیم کنیم: نه تنها علیه افراطی‌ها، بلکه به گزینه‌ای روشن رأی دهیم.»

نخست‌وزیر فرانسه افزود:

من تا نهایتِ وظیفه‌ شهروندی‌ام، دلبسته به کشور خود، برای جلوگیری از بدترین‌ها همه‌کار خواهم کرد. تا انتهای وظیفه‌ام به‌عنوان عضوی از خانواده [سیاسی]مان، از شما دفاع و محافظت خواهم کرد. در پایان وظیفه خود به‌عنوان نخست‌وزیر، تا آخرین لحظه در خدمت فرانسوی‌ها خواهم بود.

گابریل اَتال که در ۱۹ دی‌ماه سال گذشته / ۹ ژانویه سال جاری میلادی به نخست‌وزیری فرانسه منصوب شد، برای حفظ سمت خود به‌ویژه از سوی ژوردن باردلا، رهبر جوان «مجمع ملی»، تهدید می‌شود. در صورت شکست اردوی ریاست جمهوری در انتخابات پارلمانی زودهنگام، مأموریت اَتال نیز به پایان می‌رسد. با این حال او معتقد است که هیچ چیز از پیش تعیین نشده است.

قرار است عصر روز سه‌شنبه امانوئل مکرون در یک نشست رسانه‌ای شرکت کند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net