امنیت شبکه خصوصی مجازی یا VPN

Print Friendly, PDF & Email

گیسو غفاری

در سال‌های اخیر بسیاری از وب‌سایت‌ها پرمخاطب در ایران فیلتر شده است؛ تاجایی که گاهی برای رفع نیازهای روزمره به سد فیلترینگ برخورد می‌کنیم. برای مثال، برنامه محبوب اینستاگرام که خیلی از ما از آن استفاده می‌کنیم، دچار این مشکل شده است. این باعث شده که بسیاری از افراد به دنبال راه حلی برای این مشکل باشند؛ به خصوص کسانی که از اینستاگرام برای کسب درآمد خود استفاده می‌کنند، به دنبال نرم‌افزار «فیلترشکن» می‌گردند تا بتوانند به راحتی با مشتری‌های خود ارتباط برقرار کنند و کسب و کارشان را توسعه بدهند.

چطور می‌توانیم یک فیلترشکن خوب پیدا کنیم؟ آیا باید به امنیت آن هم فکر کنیم؟ از کجا می‌توانیم یک فیلترشکن مناسب تهیه کنیم که هم سرعت خوبی داشته باشد و هم امنیت ما را تضمین کند؟ آیا VPN فقط برای گذشتن از سد سانسور مفید و کاربردی است؟

Ad placeholder

سرویس VPN چیست؟

VPN به معنی «شبکه خصوصی مجازی» است؛ به طور ساده، وقتی از یک VPN بهره می‌برید، به جای اینکه از اینترنت مستقیماً استفاده کنید، به یک «سرور» دسترسی پیدا می‌کنید که متعلق به سرویس VPN است. به این‌ترتیب، اطلاعات شما از طریق آن سرور به اینترنت متصل می‌شود و کسی که سعی می‌کند اطلاعات شما را ردیابی کند، فقط می‌تواند بفهمد که از سرور VPN استفاده می‌کنید و نمی‌تواند متوجه شود که در حال انجام چه کارهایی هستید یا چه داده‌هایی را ارسال و دریافت می‌کنید.

از طرف دیگر، این سرور VPN مثل یک مترجم عمل می‌کند که همه‌ی داده‌های شما را به یک زبان بی‌معنی تبدیل می‌کند. این اطلاعات با استفاده از یک کلید ویژه رمزگذاری می‌شوند که فقط شما و VPN کلید آن را دارید. این یعنی که شرکتی که اینترنت شما را فراهم می‌کند (ISP) نمی‌تواند ببیند که دقیقاً کجا هستید و چه کارهایی می‌کنید. VPN‌های مختلف از فرآیندهای مختلفی برای این کار استفاده می‌کنند. به این‌ترتیب، حتی اگر کسی به داده‌های شما دست یابد، نمی‌تواند متوجه چیزی بشود و عملا داده ها بلااستفاده هستند.

حالا که معنای VPN را فهمیدیم، بیایید به نحوه کار یک VPN و دلایلی که استفاده از آن را مفید می‌کند، بپردازیم.

Ad placeholder

چرا باید از اتصال VPN استفاده کنید؟

اتصال به یک VPN چندین مزیت را ارائه می‌دهد که امنیت و حریم خصوصی آنلاین شما را تقویت می‌کند:

  • امنیت بیشتر: با VPN، داده‌ها رمزگذاری می‌شود. این رمز گذاری داده‌ها به این معنی است که اگه کسی سعی داشته باشد که داده‌های شما را بخواند، باید کلید رمزگذاری را داشته باشد، که دستیابی به این کلید کار سختی است و به راحتی قابل دسترسی نیست. حتی اگر داخل یک شبکه عمومی هم باشید، فعالیت‌های شما پنهان باقی می‌ماند. منظور از شبکه عمومی یعنی اینترنت معمولی که همه ما استفاده می‌کنیم، مثل شبکه‌های وای‌فای در کافه‌ها یا اینترنت خانگی، یا به طور کلی اینترنتی که همه به آن دسترسی دارند و می‌توانند از آن استفاده کنند.
  • عدم پیگیری: VPN به‌جای شما در اینترنت گشت می‌زند. از آنجایی که سرور VPN در کشور دیگری قرار دارد پس مکان واقعی شما نمی‌تواند تعیین شود. به این‌ترتیب، موقعیت مکانی شما قابل ردیابی نیست، و حتی اطلاعاتی که از شما ذخیره می شود، بی‌اهمیت است و به هیچ کجا منتقل نمی شود که این به آن معنا است که سابقه جستجوی اینترنتی شما برای همیشه پنهان خواهد ماند.
  • دسترسی به محتوای منطقه‌ای: با VPN می‌توانید به محتوای اینترنتی دسترسی داشته باشید که ممکن است در محل زندگیتان مسدود باشد. مثلاً بعضی وب‌سایت‌ها و خدمات فقط از کشورهای خاصی قابل دسترسی هستند. با VPN می‌توانید مثلاً به‌جای اینکه در ایران باشید، به نظر بیاید که از آمریکا یا هر کشور دیگری هستید.
  • انتقال اطلاعات امن: وقتی از راه دور کار می‌کنید، ممکن است که نیاز به دسترسی به فایل‌های مهم شرکتی که در آن کار می کنید داشته باشید. این فایل‌ها معمولاً اطلاعات حساسی را شامل می‌شوند، پس برای انتقال این فایل‌ها نیاز به یک اتصال امن دارید. اینجاست که VPN به کمک شما می‌آید. وقتی به VPN وصل می‌شوید، اطلاعات شما از طریق یک سرور خصوصی انتقال می‌یابد که از روش‌های رمزگذاری استفاده می‌کند تا اطلاعات شما را امن نگه دارد و از خطر نشت داده جلوگیری کند.

Ad placeholder

یک VPN خوب چه کاری باید انجام دهد؟

وظایفی که باید از یک VPN جامع انتظار داشته باشید:

  1. رمزگذاری آدرس IP شما: مهم‌ترین کار یک VPN این است که آدرس اینترنتی‌ شما را از دید ISP و دیگران پنهان کند، که این به شما اجازه می‌دهد بدون نگرانی اطلاعاتتان را بفرستید یا دریافت کنید، بدون اینکه خطری برای شما و ارائه دهنده VPN وجود داشته باشد.
  2. رمزگذاری پروتکل‌ها: یک VPN خوب باید اطمینان بدهد که اطلاعات شما را محافظت می‌کند. یعنی هیچ کس نمی‌تواند تاریخچه‌ی اینترنتی یا داده‌های شما را مشاهده کند، حتی سایت‌هایی که به آنها وارد می‌شوید. این باعث می شود که اطلاعات مهمی مثل اطلاعات شخصی و مالی شما، در امان باشند و از دسترسی افراد سودجو جلوگیری شود.
  3. قطع اتصال: اگر اتصال VPN شما به طور ناگهانی قطع شود، اتصال امن شما نیز قطع خواهد شد. یک VPN خوب باید این قطع شدگی ناگهانی را تشخیص دهد و برنامه‌هایی که از VPN استفاده می‌کنند را پایان بدهد و احتمال دسترسی به داده‌های شما را کاهش دهد.
  4. احراز هویت دو مرحله‌ای: یک VPN قوی باید از روش‌های احراز هویت مختلف استفاده کند تا مطمئن شود که تنها شما می‌توانید به آن متصل شوید. برای مثال، ممکن است از شما یک رمز عبور بپرسد و بعد یک کد به دستگاه همراه شما ارسال کند. این کار باعث می‌شود که هیچ کسی به جز شما به اتصال امن شما دسترسی نداشته باشد.

Ad placeholder

شاید برای شما جالب باشد که ما در وب‌سایت زمانه از تکنولوژی منحصر به‌فردی استفاده می‌کنیم که از طریق آن، تنها با یک‌بار استفاده از وی‌پی‌ان در بازدید نخست، در دفعه‌های دیگر برای بازدید از سایت نیازی به فیلترشکن نخواهید داشت.
اما با کمک کدام فیلترشکن‌ها؟ بهترین گزینه در دسترس، ارسال ایمیل برای دریافت فیلترشکن‌هاست. پیشنهادهای زمانه از این قرار است:

بی‌پس فیلترشکنی رایگان، امن، کاربرپسند با دسترسی آسان است. بی‌پس با بیش‌از ۱۶۰ سرور در سراسر اروپا و آمریکا تلاش می‌کند تا شما را از سانسور عبور دهد. برای دریافت یک ایمیل خالی به آدرس get@beepassvpn.com بفرستید و سرور اختصاصی خودت را بگیرید.

فیلترشکن دیگر پیشنهادی ما لنترن است. برای دسترسی به دانلود اپلیکیشن لنترن کافیست یک ایمیل خالی به irandownloads@getlantern.org بفرستید.

همچون گذشته شما می‌توانید با ارسال یک ایمیل خالی به zamaneh@psiphon3.com آخرین آپدیت سایفون را دریافت کنید و یا یک ایمیل خالی به bia@paskoocheh.com بزنید. پس‌کوچه لیست کاملی از تمام اپ‌های فیلترشکن برای سیستم عامل‌های مختلف را برای شما ارسال می‌کند. کافی است فیلترشکن مورد نظر خود را از لیست انتخاب کنید و نسخه مربوط به سیستم عامل مورد نظر خود را با ارسال یک ایمیل دیگر دریافت کنید.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net