این گلادیاتورها برای قهرمانی پول پرداخت می‌کنند!

Print Friendly, PDF & Email

نازنین درگاهی

«پوشیدن لباس جذاب پزشکی میتونه آرزوی خیلیا باشه از وقتی که میرن کلاس اول بهشون میگن میخوای چیکاره بشی میگه دکتر 📚😋 ولی خوب با اوضاع بد کنکور (سهمیه) خیلیا به ارزوی خودشون اصلا نزدیک هم نمیشن ✅☹
ولی با کمک تیم قدرتمند ********شما میتونید به رشته دلخواهتون راحت برسید 😉✔
بهترین رتبه_بهترین رشته_بهترین دانشگاه رو با کمک ما میتونید داشته باشید.»

فروش تضمینی سوال‌های کنکور! این درِ باغِ سبزی‌ست که یکی از ده‌ها کانال‌ تلگرامی به داوطلبان کنکور نشان داده‌است. آن‌ها با جذب دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان و داوطلبان آزمون سراسری و ترغیبشان به خرید سوال‌های کنکور، یک راه میان‌بر را به برای ورود به دانشگاه به آن‌ها پیشنهاد می‌دهند. اما هنوز کسی نمی‌داند چه اتفاقی در پیش است چون تا هفتم و هشتم تیرماه راه درازی وجود دارد.

به اعتقاد خیلی از پدر ومادرهایی که قرار است نوجوانان خود را به دانشگاه بفرستند، از جمله شهریار توتونچی این میان‌برها ساختگی‌ست و از سوی کسانی رونق یافته که قصد دارند با شگردهای انگیزشی مسیری کوتاه‌تر والبته غیرواقعی را به شما نشان بدهند تا با تلاشی کم‌تر به دانشگاه بروید و در عین حال خودشان به سودهای هنگفتی برسند. تمامی این افراد تلاش در ارائه‌ی ظاهری سالم دارند. شهریار می‌گوید:

من خودم چون امسال دخترم داوطلب کنکور است سر دستی جست‌وجو کردم و چند تا نکته‌ی جالب به دست آوردم. از جمله این‌که همه‌ی کانال‌های رقیب مثل کارتل‌های مواد مخدر با هم جنگ و برای رقابت سعی در تخریب هم‌دیگر دارند. باورتان نمی‌شود که بخشی از پیام‌های این کانال‌های تلگرامی پیام‌های تخریبی اعضای کانال‌ها علیه کانال‌های مشابه است.

۳۰۰ سایت فروش سوال‌های کنکور!

به گفته‌ی شهریار توتونچی سودجوهای کنکور اکنون فعالیتشان محدود به کانال‌های تلگرامی‌ و واتس‌اپی‌ست چون دولت، ظاهرا با سایت‌های خرید و فروش سوال‌های کنکور برخورد کرده است.

شنبه یکم اردیبهشت ۱۴۰۳، همایش ملی تبیین ابعاد اجرایی و حفاظتی نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ در سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی ایران برگزار شد و در این همایش وحید مجید، رییس‌ پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فراجا گفت:

مبارزه با تقلب‌های کنکور در دنیای مجازی به شکل جدی انجام می‌گیرد و مجرمان سایبری در این زمینه فعالیت دارند. بر اساس رصدهای انجام‌ شده، حدود ۲۰ نفر به دلیل فروش سؤال‌های جعلی آزمون سراسری ۱۴۰۳ در پلتفرم‌ های خارجی از جمله تلگرام، اینستاگرام و واتساپ دستگیر شده‌اند.

رییس فتا هم‌چنین از شناسایی دست‌کم ۳۰۰ تارنمای فروش سوال‌های کنکور خبر داد و گفت:

با انجام اقدامات اطلاعاتی، عملیاتی و رصدهای تخصصی بالغ بر ۳۰۰ نشانگاه مجرمانه مورد شناسایی قرار گرفته است که از این تعداد ۸۰ مورد تحت اقدام عملیاتی بوده و تعداد ۲۰ نفر از مدیران و گردانندگان اصلی این صفحات، کانال و اکانت که مدعی فروش و واگذاری سوالات کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ با قبولی تضمینی در کنکور و آزمون، یا واگذاری ادوات تقلب‌افزار بوده‌اند، دستگیر و پرونده‌ی آنها به مراجع قضایی معرفی شد.

Ad placeholder

سوال‌های تقلبی در برابر پول دیجیتال

با این وجود به نظر می‌رسد کلاه‌برداران یا مدعیان فروش سوال‌های واقعی کنکور هم‌چنان در حال فعالیت هستند و از مکانیسم‌هایی برای فرار از به دام افتادن استفاده می‌کنند.

وحید مجید در این مورد در همان همایش گفت:

برابر رصدهای صورت گرفته و تحلیل روش‌های کلاهبرداریِ افراد مذکور، مشخص شده است دریافت رمز ارز و مسکوکات طلا و سکه نیز یکی از روش‌های دریافت وجوهات از سوی مجرمان بوده است و تاکنون در این مورد بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال معادل رمز ارز و تعداد ۵۰ قطعه انواع سکه‌ی طلا از این افراد کلاهبردار ، کشف و ضبط شده است.

سها، داوطلب کنکور ۱۴۰۳ می‌گوید:

کانال‌های تلگرامی شرایط عجیب و غریبی برای ارتباط با داوطلبان دارند. آن‌ها اول داوطلب را از چند راه ارزیابی می‌کنند و بعد از به قول خودشان احراز هویت او را به تشکیلات خودشان راه می‌دهند. برای این‌که پلیس نتواند به کانال آن‌ها رخنه کند.

سها همچنین اعتقاد دارد که جنگ رقابت میان این کانال‌ها باعث شده خیلی‌هایشان از درجه‌ی اعتبارشان کم بشود و برای همین بیش‌ترین انرژی‌شان صرف موجه جلوه‌دادن خودشان است.

او پیام پین شده‌ی یکی از این کانال‌ها را در اختیار زمانه گذاشته که بخشی از این رقابت را نشان می‌دهد و البته با ارزیابی ادبیاتش (که تغییر یا ویرایشی در آن صورت نگرفته) می‌توان دریافت که این گروه‌ها چه‌گونه روی ذهن داوطلبان کار می‌کنند:

«دوستان عزیز نزدیک کنکور هستیم چند نکته رو اعلام کنم بهتون شاید کمکی شد بهتون 🌹موج کانال‌های تازه تاسیس (قارچی) شروع شده و به صورت خیلی گسترده دارن تبلیغ میکنن من کاری با کلاهبرداری یا درستی کار ندارم تا حالا هم نشده یک بار توی کانال اعلام کنیم که فلان کانال کلاهبرداره و… فقط ما رو مورد اتهام قرار میدن اونم با مدارکی که کلا جالب نیس با ۲ تا اسکرین شات و… چرا تا حالا هیچ کانالی از vip ما عکس نزاشته همه فقط ۲ تا اسکرین فیک میزارن حالا به این موضوع کار نداریم ما کلا در رابطه با این موضوعات صحبت نمیکنیم چه در کانال چه در پی وی چون کسایی که با ما کار میکنن خوشبختانه میتونن تشخیص بدن 🌹❤در رابطه با کانال های جدید اعلام کنم 🤔

۱.دوستان ارز دیجیتال به معنای کلاهبرداریه کلا یعنی شما پولتو واریز کردی هیچ کاری نمیتونی بکنی دیگه و تمام

۲.کانال تازه تاسیس که ۱ سال هم از وجودش نگذشته خوب دیگه مشخصه

۳.سعی کنید برای خرید مطالب هر کانالی رو با دقت مطالعه کنید گذاشتن نهایی یا قلمچی چیزی رو مشخص نمیکنه

مطلب اخر 🙂توجه داشته باشید که مدارک تضمین ما بعد از احراز هویت کامل داده میشه و قبل از احراز هویت هیچگونه خدماتی ارائه نمیشه ✅بعد از احراز هویت تماس تلفنی برقرار میشه جهت مشاوره که هیچ کجا چنین کاری انجام نمیدن و بعد مدارک تضمین ارائه میشه 🌹نزدیک کنکور هستیم و استرس بالا هست امیدوارم جایی اعتماد کرده باشید که بعد کنکور پشیمون نباشید لطفا توی خرید خودتون دقت کنید.»

رینگی که دانش‌آموزان را به روی آن می‌فرستند

سها در ادامه می‌گوید:

یکی از داوطلبان در همین کانال تلگرامی گفته‌است که با فروش طلاهایش پولی را برای خرید سوال‌ها جور کرده و سعی داشته تخفیف بگیرد و شخص پاسخ‌دهنده در قبال تخفیف از او خواسته چند کانال دیگر را تخریب کند. جالب است که از ما برای رقابت با هم‌دیگر هم این طور استفاده می‌کنند.

شهریار توتونچی این شیوه را تلاشی ناجوانمردانه برای کلاه‌برداری از نوجوانان می‌داند و می‌گوید:

پلیس فتا ادعا می‌کند که عده‌یی از این‌ها را دستگیر کرده. اما چه‌طور هنوز عده‌یی دیگر دارند فعالیت می‌کنند؟ آیا ریشه‌ی مشکل را نباید جای دیگری پیدا کرد؟

او باور دارد که:

خیلی از این کانال‌ها پشتشان به لابی‌های حکومتی گرم است وگرنه نمی‌توان به همین راحتی سر مردم را کلاه گذاشت و بعد هم راست راست توی کشور راه رفت بدون هیچ‌گونه پی‌گیری. از طرفی این آقازاده‌هایی که از این کارها می‌کنند می‌توانند از خارج کشور تجارتشان را مدیریت کنند. این خودش یک مافیای باهوش پشتش دارد.

با وجود آن‌که مسوولان دولتی اعتقاد دارند که کانال‌های یادشده و سایت‌های فروش سوال‌های کنکور کلاه‌بردار هستند، تجربه‌ی سال‌های گذشته نشان داده درصد قابل‌توجهی از سوال‌های لو رفته، سوال‌های واقعیِ کنکور بوده و این نشان می‌دهد که مافیای فروش سوال‌های کنکور به شبکه‌ی طراحی پرسش‌نامه‌ها و یافتن کلید پاسخ‌ها نفوذ کرده است.

https://www.radiozamaneh.com/749566

سال گذشته و در جریان لو رفتن کنکور تجربی، محمدرضا باقری، یکی از مجریان تلویزیون در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت:

خب با وجود قطعی اینترنت سوالات کنکور باز هم لو رفته است. مسئولان باهوش وزارت علوم و سازمان سنجش با همکاری شورای امنیت کشور از دفعه‌ی بعد برق سراسری را قطع کنند لطفا.

علیرضا پاک فطرت، عضو کمیسیون آموزش مجلس هم در واکنش به این اتفاق گفت:

اگر این خبر صحت داشته باشد، فکر می‌ کنم دیگر بحث پول در میان نیست؛ بلکه بحث‌‌های امنیتی مطرح است. به نظر من عمداً این کار را انجام می‌دهند تا وضعیت جامعه را به هم بریزند.

Ad placeholder

«مچکر از پیام شما»

حالا اما سوداگران آزمون سراسری با انتشار عکس‌هایی از طراحی سوال‌ها ادعا می‌کنند قرار نیست کار به لحظه‌ی کنکور بکشد. پیش از آزمون سراسری «ما» سوال‌ها و پاسخ‌نامه را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

زمانه با یکی از این کانال‌ها ارتباط برقرار کرد که متن این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:

زمانه: من دخترم امسال قراره کنکور بده. چه‌طور می‌تونید کمکم کنید:

با سلام مچکر از پیام شما 🌹❤⚠نحوه #اعتماد به ما به این شکل هستش که ابتدا باید مطالب کانال اصلی و اسکرین ها رو با دقت مطالعه کنید و نکات بعدی که اصلی ترین ها هستن در تماس تلفنی اطلاع داده میشه 😉❤⚠

زمانه: چطور به دست ما می‌رسه؟

بعد از پرداخت وجه شما وارد کانال vip میشید و طبق نوبت ورودتون برای شما رتبه تعین خواهد شد و طبق رتبه دریافتی ۲۴ ساعت قبل ازمون برای شما کلید ارسال میشه 📘کلید ها تمام عددی هستن و به تعداد مشخص ارسال میشن🙏📘⚠

زمانه: تشخیص دفترچه به چه صورت هست؟

تشخیص دفترچه شما ابتدا باید #کارت ورود به جلسه ارسال کنید و ادمین های ما طبق دفترچه شما بهتون #کلید ارسال میکنن 🔷⚠

زمانه: کلیدها چه زمانی دست ما می‌رسه؟

کلید ها ۲۴ ساعت قبل ازمون به دست خریداران میرسه و به اندازه رتبه مشخص شده کلید ارسال میشه ✅ تنها کانال ما برای اطلاع داشتن از کارهای ما و کانال دیگه ای نداریم ❌🌹@******* 🔱✔ 60 میلیون قیمت کل 30 ابتدا 30 بعد از آزمون. سوال دیگه ای بود در خدمتیم 🙍‍♂️♻

تاج حلبی

دکتر شادی صرام، روان‌پزشک می‌گوید:

سیستم آموزش در ایران از نوجوانانی که دارند وارد بزرگ‌سالی می‌شوند، گلادیاتورهایی می‌سازد که در میدان مبارزه و در معرض آسیب‌های ویران‌کننده‌اند. این سیستم مدال یا تاجی حلبی به برندگان می‌دهد و بیرون از گود پدر و مادرها در حال تشویق فرزندانشان هستند. این تازه ابتدای ماجراست. قسمت دردناک این مساله آن‌جاست که ما فرزندانمان را تشویق به تلاش و هزینه می‌کنیم و کلاس کنکور می‌فرستیمشان و فرزند ما برای فرار از انتقادات ما یا موج تشویق‌ها کنکور می‌هد تا قبول بشود. اما در واقع ما او را در دام منتقد درونی خودش انداخته‌ایم که مدام به او سرکوفتِ بی‌کفایتی می‌زند.

به گفته‌ی شادی صرام این همان ماشینی‌ست که ما بیش‌تر از توانش از او کار می‌کشیم:

غافل از این‌که بچه‌ها در تمام سال‌های تحصیل زیر همین فشارها بوده‌اند و حالا برای فرار از این فشارِ بزرگ‌تر، می‌روند سوال‌های کنکور را می‌خرند تا آن مدال حلبی را به شما نشان بدهند و مورد تشویقتان قرار بگیرند. اما آیا این پایان ماجراست؟ میدان مبارزه‌ی بزرگ‌تر دانشگاه است که اگر بچه‌ی شما بااستعداد باشد ناچار است بیش از توانش تلاش کند یا اگر علاقه‌اش چیز دیگری باشد، راه‌های زیادی برای فرار از این فشار پیدا می‌کند. موج فشاری که روی پزشکان تازه فارغ شده از تحصیل یا انترن‌ها وجود دارد از همین‌جا ناشی می‌شود. از طرفی جوانی که به زور خانواده به دانشگاه فرستاده شده، قطعا نمی‌تواند پزشک یا دندان‌پزشک خوبی باشد.

شادی صرام ادامه می‌دهد:

این‌جاست که باید نوک پیکان انتقاد را به سمت سیستم آموزشی بگیریم. مسئولان سازمان سنجش باید بدانند جامعه گلادیاتور نمی‌خواهد. جامعه، آدم سالم و مفید نیاز دارد. جالب است که این تفکر که بخشی از آن حاصل آرزوهای به سرانجام نرسیده‌ی پدر و مادرها و در اصل یک مشکل فرهنگی‌ست در میان جمعیت مهاجر ایرانی نیز هم‌چنان وجود دارد برای همین است که در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی خارج از کشور، ایرانی‌ها در رتبه‌ی اول متقاضیان هستند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net