برای توماج صالحی حکم اعدام صادر کردند

Print Friendly, PDF & Email

بخش حقوق

شعبه‌ی یک دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان برای توماج صالحی، هنرمند زندانی حکم اعدام صادر کرده است.

امیر رئیسیان، وکیل توماج در گفت‌وگو با شبکه‌ی شرق این اقدام را «بی‌سابقه» خواند و گفت این شعبه‌ی دادگاه انقلاب «حکم دیوان عالی کشور درباره‌ی پرونده‌ی سال ۱۴۰۱ توماج صالحی را اجرایی نکرد و با “ارشادی” خواندن این حکم و تاکید بر استقلال دادگاه بدوی، توماج صالحی را به اتهام افساد فی الارض، به اشد مجازات یعنی اعدام محکوم کرد.» رئیسیان ادامه داد:

دادگاه انقلاب اصفهان اتهامات معاونت در بغی، اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و دعوت به آشوب موضوع ماده ۵۱۲ قانون مجازات را جملگی از مصادیق افساد فی الارض، موضوع ماده ۲۸۶ قانون مجازات دانسته و با تاکید بر احراز گستردگی افساد، حکم اعدام را برای آقای صالحی صادر کرده است.

به گفته‌ی این وکیل دادگستری دادگاه انقلاب در حالی رأی دیوان عالی مبنی بر نقض رأی دادگاه بدوی را نقض کرده که پیشتر همین شعبه اتهام فساد فی الارض را احراز نکرده بود. دادگاه بدوی حتی برای حکم اعدام، «مجازات تکمیلی» هم در نظر گرفته است: دو سال ممنوعیت خروج از کشور، دو سال ممنوعیت از فعالیت‌های هنری و شرکت در کلاس‌های مدیریت رفتار و و مهارت دانش دادگستری.

توماج ما از تو نمی‌گذریم ما خسته نمی‌شیم ما جا نمی‌زنیم
من از جونم نمی‌ترسم دیگه
این حکم کثافت لغو نشه اولین نفر کف خیابونم#توماج_صالحى #FreeToomaj pic.twitter.com/shhgN8CZYn

— بال بریده‌ی پروازم (@morvari52612932) April 24, 2024

وکیل توماج صالحی درباره دیگر اتهام‌های این خواننده نیز گفت:

شعبه‌ی یک دادگاه انقلاب اصفهان اتهامات اخلال در نظم عمومی، نشر اکاذیب و دعوت به آشوب از طریق جرائم رایانه‌ای را نیز در صلاحیت دادگاه کیفری ۲ دانسته و حکمی برای این اتهامات صادر نکرده است. این دادگاه همچنین برای اتهامات ارتباط با دول متخاصم و توهین به رهبری، قرار موقوفی تعقیب صادر کرده است. دلیل این مهم، صدور حکم برائت از این اتهامات در حکم قبلی همین دادگاه است.

Ad placeholder

رئیسیان در ادامه‌ی این گفت‌وگو این حکم را «دارای تعارضات حقوقی عیان» خواند وگفت حتماً به این حکم اعتراض خواهند کرد. او مهم‌ترین تعارض این حکم را تناقض با حکم دیوان عالی خواند و افزود:

دادگاه بدوی در شرایطی حکم دیوان عالی را ارشادی خوانده که دیوان عالی به عنوان مرجع تجدیدنظر، پرونده‌ی توماج صالحی را بررسی کرده و حکم به رفع نقص از سوی دادگاه بدوی داده و تاکید کرده بود که با توجه به درنظرگیری دو مجازات برای یک عمل، عناوین اتهامی توماج صالحی باید از شش مورد به سه مورد کاهش یابد.


به گفته‌ی وکیل توماج، دیوان عالی همچنین تأکید کرده بود که پرونده‌ی توماج صالحی مشمول عفو اعلامی خواهد بود اما نه تنها این اتفاقات رخ نداده، بلکه اتهامات جدید به پرونده توماج صالحی اضافه شده و او به اشد مجازات محکوم شده است.

رئیسیان درباره‌ی اخبار منتشرشده مبنی بر «عفو توماج صالحی» و «اعمال تخفیف در حکم او» را نیز کذب خواند و گفت:

حکم شعبه‌ی یک دادگاه انقلاب اصفهان برای توماج صالحی اعدام است. البته این دادگاه در حکم خود قید کرده که از کمیسیون عفو درخواست «یک درجه تخفیف» با توجه به «جوانی» متهم را دارد. این در حالی است که دادگاه بدوی امکان قانونی این را داشت که با توجه به احراز کیفیات مخففه، حکمی جز اعدام برای توماج صالحی صادر کند ولی این کار را نکرده و صرفا قید کرده که از کمیسیون عفو درخواست یک درجه تخفیف دارد.

به قول خود #توماج_صالحى «مرگ اصلی نا امیدیه.»
ناامید نشو پسر ایران 🙂

— مهدیشونم (@Amirmahdy_sh) April 24, 2024

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های توماج صالحی، خواننده رپ معترض پنج‌شنبه ۳۰ فروردین در شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان برگزار شد. توماج صالحی در آبان ۱۴۰۱ همزمان با جنبش «زن، زندگی، آزادی» به دست نیروهای امنیتی بازداشت و برای مدت طولانی در سلول انفرادی حبس و شکنجه شده بود. دادگاه انقلاب او را بابت اتهام «افساد فی الارض» به شش سال و سه ماه حبس تعزیری و مجازات تکمیلی چون محرومیت از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های سیاسی و اجتماعی، ممنوعیت خروج از کشور و منع فعالیت هنری محکوم کرده بود. صالحی که سال‌های پایانی دهه ۱۳۹۰ با ترانه‌های رپ اعتراضی‌اش مشهور شد، برای بار دوم در فاصله یک سال در ۱۲ آذر ۱۴۰۲ به دست مأموران لباس شخصی مسلح و بدون ارائه حکم قضایی یا کارت شناسایی و با ضرب‌وشتم شدید در بابل بازداشت شد.

Ad placeholder

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net