بیستمین هفته «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»: چندین زندانی معترض زندان مشهد و سقز به این کارزار پیوستند

Print Friendly, PDF & Email

بخش حقوق

بر اساس اطلاعات منابع رادیو زمانه، سه‌شنبه‌ ۲۲ خرداد زندانیان زندان‌های اوین، قزلحصار، کرج، خرم‌آباد، مشهد، سقز، خوی و نقده در ادامه کارزار جمعی «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» برای بیستمین هفته پیاپی دست به اعتصاب غذای اعتراضی زدند.

طبق این گزارش در اعتراض به موج سرکوب و اعدام زندانیان اعتصابی، «کارزار سه‌شنبه‌های نه به اعدام» در زندان‌های اوین (بندهای زنان، ۴، ۶ و ۸)، قزلحصار (واحد۳ و ۴)، مرکزی کرج، خرم‌آباد، خوی، نقده، مشهد و سقز برای بیستمین هفته در روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ اعتصاب غذا کرده‌‌اند. آنان خواهان لغو اعدام ماموستا محمد خضرنژاد و دیگر محکومان زیر حکم اعدام هستند و برای چندمین بار از مخالفان اعدام می‌خواهند‌ که صدای آنان باشند.

در هفته بیستم اعتراض جمعی از زندانیان معترض در زندان سقز و مشهد نیز در این هفته به این کارزار پیوسته‌اند.

در بیانیه زندانیان آمده است:

جمهوری اسلامی هفته گذشته با اعدام دست‌کم هشت زندانی با جرایم مختلف و همچنین صدور حکم اعدام برای زندانی سیاسی ماموستا محمد خضرنژاد که از جنبش به حق مردم در سال ۱۴۰۱ دفاع کرده بود، باز هم ثابت کرد که در هیچ شرایطی دست از اعدام بر نمی‌دارد.

ماموستا محمد خضرنژاد، روحانی سرشناس کُرد را به اتهام «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم کردند

میزان، خبرگزاری رسمی قوه قضائیه روز دوشنبه ۲۱ خرداد با حمله به رسانه‌هایی که درباره حکم اعدام ماموستا محمد خضرنژاد اطلاع‌رسانی کرده بودند نوشت این حکم شکسته است. میزان نوشت: این زندانی «با ابراز ندامت و پشیمانی و تعهد بر حسن رفتار، با درخواست عفو تخفیف مجازات حکم و همچنین متعاقب پیگیری تعدادی از علمای اهل سنت» مشمول عفو شده و با تخفیف مجازات حکم به حبس تبدیل شده است.

میزان جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

پیشتر شبکه حقوق بشر کردستان روز پنج‌شنبه ۱۷ خرداد با انتشار گزارشی خبر داده بود که شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی علی رازینی حکم اعدام و زندان این روحانی کُرد را عیناً تایید کرده است.

بیانیه زندانیان سیاسی کارزار سه‌شنبه‌های نه‌ به اعدام با اشاره به انتخابات پیش رو تأکید می‌کند که حکومت جمهوری اسلامی حتی در جریان «نمایش انتخابات» سرکوب و اعدام را متوقف نکرده است:

حتی در بحبوحه نمایش انتخابات، جمهوری اسلامی برای مهار بحران‌هایش همچنان به سرکوب مردم و اعدام زندانیان ادامه می‌دهد. از طرفی حکومت به این نمایش نیازمند است و از طرف دیگر نگران آن است که در خلال انتخابات و بالا گرفتن اختلافات جناحی با اعتراضات روبه‌رو شود. به همین دلیل است که به دستگیری فعالان و معترضان و جنگ علیه زنان ادامه می‌دهد و احکام سنگین صادر می‌کند، و حتی در شرایط انتخابات با اعدام‌های بیشتر، یکی از پایه‌های خود یعنی «سرکوب» را محکم می‌کند.

Ad placeholder

کارزار «سه‌شنبه‌های اعتصابی نه به اعدام » از سوی زندانیان در ایران از سه‌شنبه نهم بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. سه‌شنبه هر هفته شمار زیادی از زندانیان زندان‌های مختلف ایران به این کارزار اعتصابی می‌پیوندند.

همزمان با ادامه این کارزار اعتراضی، حکومت ایران همچنان تعداد اعدام‌ها را افزایش می‌دهد. سازمان عفو بین‌الملل چهارشنبه ۹ خرداد / ۲۹ مه با انتشار گزارش سالانه خود در مورد مجازات اعدام در کشورهای مختلف اعلام کرد که ایران (با حداقل ۸۵۳ اعدام) به‌تنهایی ۷۴ درصد از اعدام‌های ثبت‌شده سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است.

براین اساس، پنج کشور با بیشترین شمار اعدام‌ها در سال ۲۰۲۳ عبارتند از چین، ایران، عربستان سعودی، سومالی و ایالات متحده آمریکا.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net