تداوم حملات مرگبار به غزه و تخلیه اجباری ۴۵۰ هزار نفر از رفح

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

با ادامه درگیری‌ها در غزه جنگنده‌های ارتش اسرائيل خانه‌های مسکونی در اردوگاه آوارگان جبالیا در بمباران کردند. طبق گزارش شبکه خبری الجزیره در شرایطی که اسرائیل با تانک‌ها، بولدوزرها و خودروهای زرهی ارتش مناطق تخلیه و پناهگاه‌ها را در جبالیا محاصره کرده است، جت‌های اسرائیلی چندین خانه را در این اردوگاه بمباران کردند.

ارتش اسرائیل می‌گوید با قدرت در شهر جبالیا، اردوگاه آوارگان جبالیا و مناطق اطراف آن به عملیات خود ادامه می‌دهد.

جنگنده‌های اسرائیلی همچنین ساختمان‌های مسکونی و یک مدرسه را در اردوگاه پناهندگان نصیرات در مرکز غزه بمباران کردند. این حمله به کشته‌شدن دست‌کم ۱۴ نفر منجر شد. امدادگران جمعیت هلال احمر فلسطین ساعاتی بعد اعلام کردند افرادی زیادی زیر آوار محبوس شده‌اند و جسد یک فلسطینی دیگر نیز پیدا شده است.

همچنین توپخانه اسرائیل در جنوب غزه یک کشته و تعدادی زخمی بر جای گذاشته است.

طبق گزارش وزارت بهداشت فلسطین شمار کشته‌شدگان غزه به دست‌کم ۳۵ هزار و ۱۷۳ نفر و شمار زخمی‌ها به بیش از ۷۹ هزار نفر رسیده است. اسرائیل تنها در ۲۴ ساعت گذشته جان ۸۲ فلسطینی دیگر را گرفته و ۲۳۴ نفر را زخمی کرده است.

Ad placeholder

اردوگاه آوارگان نصیرات هم پس از «نکبه» تأسیس شد. این اردوگاه که نام خود را از یک قبیله محلی بادیه‌نشین گرفته در مرکز باریکه محصور غزه واقع شده است. پیش از جنگ اسرائیل با غزه، آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل (اونروا) ۸۵ هزار ۴۰۹ نفر را در این اردوگاه ثبت کرده بود. اردوگاه نصیرات از آغاز جنگ اخیر به پناهگاهی برای صدها خانواده آواره از شمال غزه بدل شده. با این‌حال ارتش اسرائيل بارها این اردوگاه را هدف قرار داده است.

اسرائيل در عین حال صدها هزار آواره فلسطینی از رفح را به زور از این منطقه بیرون کرده است. بر مبنای گزارش اونروا از ششم مه که ارتش اسرائيل شروع نیروهایش را در نزدیکی رفح مستقر و این گذرگاه مرزی را تصرف کرد و دستور به تخلیه ساکنان آن داد، ۴۵۰ هزار نفر مجبور به فرار از رفح شده‌اند.

اونروا در پستی در ایکس/توییتر نوشت: «مردم[غزه] با خستگی مداوم، گرسنگی و ترس مواجه هستند. هیچ کجا امن نیست. آتش‌بس فوری تنها امید است.»

الجزیره به نقل از آوارگان رفح می‌گوید آن‌ها نمی‌دانند باید برای نجات جانشان به کجا بگریزند.

به‌دنبال وخامت وضعیت خدمات پزشکی و بهداشتی پس از عملیات اسرائیل در رفح، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) و شرکای آن در حال افتتاح یک بیمارستان صحرایی جنوب غزه‌اند.

روز دوشنبه، کادر پزشکی بیمارستان کویت در رفح هم با دستور تخلیه اجباری از سوی نیروهای اسرائيلی مواجه شدند. به گفته سازمان بهداشت جهانی، تنها یک سوم از ۳۶بیمارستان غزه و ۳۰ درصد از مراکز مراقبت های بهداشتی اولیه در برخی ظرفیت‌ها فعال هستند.

نتانیاهو در پاسخ به تهدیدهای بایدن: «اگر لازم باشد با دست‌وپنجه می‌جنگیم»

اسرائیل از هفته‌های گذشته بدون توجه به مخالفت‌ها و هشدارهای بین‌المللی در تدارک تهاجم گسترده به رفح است. روز سه‌شنبه دو مقام ارشد دولت بایدن به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفتند ارتش اسرائیل به اندازه کافی نیرو در حاشیه منطقه رفح مستقر کرده است تا در روزهای آینده تهاجم گسترده ای را آغاز کند. سی‌ان‌ان اما افزود مقام‌های ایالات متحده آمریکا مطمئن نیستند که تهدید بایدن به خودداری از ارسال تسلیحات به اسرائیل تا چه اندازه بر تصمیم تل‌آویو برای تهاجم زمینی به رفح تأثیر خواهد گذاشت.

مقام‌های ناشناس افزودند که اسرائیل «به هیچ وجه» به آمادگی کافی برای تخلیه جمعیت از رفح، از جمله ایجاد زیرساخت‌های مربوط به غذا، بهداشت و سرپناه نزدیک هم نشده است.

آکسفام: غزه در آستانه شیوع اپیدمی مرگبار است

در شرایطی که سازمان ملل اعلام کرده است حدود ۲۰ درصد از جمعیت غزه در هفته گذشته به‌دلیل تشدید عملیات نظامی اسرائیل دوباره آواره شده اند، مؤسسه آکسفام زنگ خطر شیوع بیماری‌های مرگبار در غزه را به صدا درآورد. آکسفام در گزارشی هشدار داد تهاجم اسرائيل به رفح «ترکیب مرگباری از ازدحام بیش از حد جمعیت، گرسنگی و آلودگی فاضلاب» ایجاد خواهد کرد.

کارکنان آکسفام در غزه به انباشت زباله‌های انسانی و جاری‌شدن فاضلاب در خیابان‌ها اشاره کرده و گفتند مردم هم به اجبار آب کثیف و آلوده می‌نوشند در حالی که کودکانشان با حشرات اطراف این فاضلاب‌ها گزیده می‌شوند. این مؤسسه هشدار داد شرایط کنونی به شیوع بیماری‌های همه‌گیر از جمله هپاتیت آ و وبا منجر خواهد شد. آکسفام تأکید کرد این وضعیت با تهاجم اسرائيل به رفح بدتر شده است.

سالی ابی خلیل، مدیر خاورمیانه آکسفام گفت: «حمله نظامی اسرائیل به رفح می‌تواند ویرانگر باشد، نه تنها به دلیل خطر تلفات گسترده غیرنظامیان، بلکه به دلیل عواقب تعداد زیادی از مردم که مجبور به جابجایی می‌شوند.»

حمله اسرائیلی‌ها به امدادرسان‌ها و محموله‌های امدادرسانی

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید اسرائیل به مکان‌های شناخته‌شده امدادگران در غزه حمله می‌کند. به تأیید این گروه حقوق بشری، ارتش اسرائیل از اکتبر سال گذشته تاکنون حداقل هشت حمله به کاروان‌ها و اماکن امدادگران در غزه انجام داده است، با وجود این‌که گروه‌های امدادی مختصات خود را در اختیار مقام‌های اسرائیلی قرار داده بودند.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی جدید اعلام کرد که مقام‌های اسرائیلی قبل از حملاتی که منجر به کشته یا زخمی شدن دست کم ۳۱ تن از کارکنان گروه‌های بشردوستانه و همراهان آن‌ها شده، به هیچ یک از سازمان‌های امدادی هشدار نداده‌اند. در این بیانیه آمده است که گروه‌های امدادی ادعا می‌کنند که بمبی که در یک حمله اسرائیل در ماه ژانویه مورد استفاده قرار گرفته، ساخت آمریکا بوده و با یک هواپیمای اف۱۶ تحویل داده شده که طبق گزارش‌ها از قطعات ساخت بریتانیا استفاده می‌کرده است.

بلکیس ویل، دستیار مدیر دیده‌بان حقوق بشر گفت: «متحدان اسرائیل باید بدانند که این حملات که باعث کشته شدن امدادگران شده است بارها و بارها اتفاق افتاده است و باید متوقف شوند».

حمله اسرائيلی‌ها به اونروا نیز ادامه دارد. در آخرین حمله شهرک‌نشینان اسرائیلی مقر آنروا در بیت المقدس را به آتش کشیدند. طبق گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا این حمله که با پرتاب سنگ و آتش زدن محوطه بیرونی مقر آژانس آوارگان فلسطینی همراه بوده، سومین حمله آنها به این ساختمان در کمتر از یک هفته گذشته است.

در ۹ مه فیلیپ لازارینی، رئيس اونروا اعلام کرد که این آژانس به طور موقت مقر خود را که در محله شیخ جراح اورشلیم واقع شده است، پس از چندین حمله آتش‌سوزی می‌بندد. لازارینی در آن زمان در بیانیه‌ای گفت:

مسئولیت دولت اسرائیل به‌عنوان یک قدرت اشغالگر است که اطمینان حاصل کند که کارکنان و تأسیسات سازمان ملل متحد در هر زمان محافظت می‌شوند.

در درگیری‌های نظامی، کارکنان سازمان ملل متحد، اماکن و عملیات‌های سازمان ملل باید همیشه در راستای قوانین بین‌المللی محافظت شوند.

روز یکشنبه هم گروه فعال راست افراطی اسرائیل (Tzav 9)، که به‌دنبال ممانعت از ارسال همه کمک‌های بشردوستانه به غزه است، یک محموله را هنگام عبور از ایست بازرسی ترقومیه در نزدیکی الخلیل در کرانه باختری اشغالی متوقف کرد. یک کاروان از کمک‌های اردنی که باید با عبور از کرانه باختری اشغالی به گذرگاه کریم ابوسالم (کرم شالوم) در جنوب نوار غزه می‌رسید هم به‌دست معترضان راستگرای اسرائيلی غارت و به‌ آتش کشیده شد.

دولت اسرائيل برای جلوگیری از تخریب یا ممانعت از عبور محموله‌ها اقدام خاصی انجام نداده است. طبق گزارش رسانه‌های اسرائیل ایتامار بن گویر، وزیر امنیت راست افراطی به پلیس دستور داده در حمله شهرک‌نشینان به محموله‌های امدادرسانی دخالت نکند.

سفیر آلمان در اسرائیل اما حملات فعالان راست‌گرای اسرائیلی به کاروان‌های ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را محکوم کرد و آنها را «شرم‌آور» خواند.

Ad placeholder

قطر: عملیات اسرائيل در رفح گفت‌وگوهای آتش‌بس را به عقب برگردانده است

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر روز سه‌شنبه در سخنرانی خود در مجمع اقتصادی قطر گفت میان طرفین «هیچ نقطه اشتراکی در مذاکرات آتش‌بس وجود ندارد». نخست‌وزیر قطر به‌عنوان یکی از میانجی‌های گفت‌وگو میان حماس و تل‌آویو گفت:

وقتی دو طرف می‌خواهند در مورد چیزی به توافق برسند، قبل از هر چیز باید روی خط پایه به توافق برسند. من معتقدم آنچه که ما می‌بینیم یک تفاوت اساسی بین این دو است. یک طرف است که می خواهد جنگ را پایان دهد و سپس در مورد گروگان‌ها صحبت کند. طرف دیگری هم هست که گروگان‌ها را می‌خواهد و می‌خواهد جنگ را ادامه دهد و تا زمانی که این دو چیز مشترک نباشد، ما را به نتیجه نمی‌رساند.

حماس می‌گوید مذاکرات آتش‌بس شکست خورد و همه چیز به خانه اول بازگشت

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی افزود مذاکرات آتش بس به بن‌بست رسیده است و عملیات اسرائیل در رفح همه چیز را به عقب برگردانده است: «متأسفانه همه چیز در مسیر درستی پیش نرفت و در حال حاضر ما در وضعیت تقریباً بن‌بست قرار داریم. البته آنچه در مورد رفح رخ داد ما را به عقب انداخته است.»

او اما خاطرنشان کرد که قطر با وجود چالش‌ها، مذاکرات بین اسرائیل و حماس را متوقف نکرده و به همین منوال ادامه خواهد داد.

نخست‌وزیر قطر در ادامه بر لزوم وجود یک دولت فلسطینی تأکید کرد و گفت باید یک دولت فلسطینی در کرانه باختری اشغالی و در نوار غزه بر اساس اجماع فلسطینی وجود داشته باشد.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net