تعطیلی پنج مرکز حمایت از زنان آسیب‌دیده تهران طی ۳۲ ماه

Print Friendly, PDF & Email

گروه زنان

با صدور حکم تخلیه برای یکی از ساختمان‌های خیریه «طلوع بی‌نشان‌ها» پنجمین مرکز حمایت از زنان آسیب‌دیده و بی‌خانمان در شهر تهران طی ۳۲ ماه گذشته تعطیل شد.

به گزارش روزنامه اعتماد که سه شنبه ۲۵ اردیبهشت منتشر شده است، شهرداری منطقه ۱۰ چهارم اردیبهشت سال جاری برای «سرای غزل» که یکی از مراکزی است که به مؤسسه خیریه «طلوع بی‌نشان‌ها» تعلق دارد حکم تخلیه صادر کرد. «سرای غزل» از چند سال پیش تاکنون به زنان آسیب‌دیده یا در معرض آسیب خدمات حمایتی و بهداشتی و درمانی ارائه می‌کرد. شهرداری منطقه ۱۰ مالک ساختمان «سرای غزل» بود و این ساختمان را به‌طور نامحدود به موسسه «طلوع بی‌نشان‌ها» اعطا کرده بود.

اکنون مرکز «سرای غزل» پس از «خانه خورشید» (موسسه حمایت از زنان آسیب‌دیده و معتاد و بی‌خانمان در محدود دروازه غار، موسسه «نور سپيد هدايت» (مركز اقامت و خدمات كاهش آسيب برای زنان‌آسيب‌ديده و معتاد بی‌خانمان واقع در ميدان شوش) سرپناه شبانه زنان (مركز اقامت برای زنان آسيب ديده و معتاد بی‌خانمان واقع در محدوده دروازه غار) و سازمان «پزشكان بدون مرز» (موسسه ارائه خدمات حمایتی و درمانی به زنان و مردان و كودكان بی‌خانمان و معتاد و آسيب ديده واقع در محدوده خيابان مولوی) پنجمین مرکز خدمات‌رسانی به زنان آسیب‌دیده یا در معرض آسیب است که در کمتر از دو سال گذشته تعطیل شده است. هر پنج مرکز خیریه از سوی مردم و انجمن‌های غیردولتی راه‌اندازی شده بودند.

تراژدی کمپ‌های ترک اعتیاد در ایران: «انگار معتادها آشغالند»

صدور حکم تخلیه برای «سرای غزل»

اکبر رجبی مديرعامل موسسه خيريه «طلوع بی‌نشان‌ها» پس از دریافت حکم تخلیه خبر داد که شهرداری تهران برای ملکی که به صورت «نامحدود» در اختیار این موسسه بوده، دستور تخلیه صادر کرده و بر این اساس این ملک باید طی یک هفته تخلیه شود.

این ملک، ساختمانی قدیمی است که در بزرگراه نواب و فرعی «محبوب مجاز» و نزدیک ایستگاه متروی کمیل واقع شده است. به گفته رجبی شهردار منطقه ۱۰ از اول دی ۱۳۹۸ این ساختمان را به‌مدت ۶ ماه برای ارائه خدمات حمایت از معتادان بی‌خانمان و زنان آسیب‌دیده در اختیار موسسه « طلوع بی‌نشان‌ها» قرار داد اما حدود يک سال بعد از عقد صورتجلسه تحويل ملک، با موافقت مكتوب شهرداری تهران مقرر شد كه مدت تملک اين ساختمان «نامحدود» و بدون قيد زمانی باشد. چنان‌كه رئيس وقت اداره املاک و مستغلات شهرداری منطقه ۱۰ ذيل نامه واگذاری امانی اين ملک به موسسه «طلوع» تاييد کرد: «ملک فوق به دستور قائم مقام شهرداری تهران مورخ ۶ اسفند ۱۳۹۰ در دبيرخانه معاونت امور مناطق، به شكل نامحدود در اختيار موسسه طلوع قرار گرفته است.»

Ad placeholder

برمبنای گزارش روزنامه اعتماد در حکم تخلیه‌ای که چهارم اردیبهشت به خیریه «طلوع بی‌نشان‌ها» ارسال شده آمده است:

پيرو اخطاريه‌هاي صادره سنوات گذشته و پيگيری‌های متعدد، نظر به اينكه یک باب ساختمان متعلق به شهرداری تهران از سنوات گذشته در اختيار شما بوده و متعهد شده‌ايد تا به محض درخواست استرداد ملک از سوی شهرداری، ملک موصوف را با همان شرايط كه تحويل گرفته‌ايد به شهرداری مسترد داريد، مع‌الاسف علی‌رغم ملاحظات و مساعدت‌های شهرداری و پيگيری‌های به عمل آمده، كماكان ملک موصوف را در تصرف داشته و از تحويل آن امتناع می‌ورزيد . نظر به اينكه ادامه تصرفات شما با وصف انقضای مهلت مندرج در امانت نامه، بدون اذن و موافقت شهرداری ضمن فراهم نمودن موجبات تضییع حقوق حقه شهرداری، به استناد شرع مقدس و نيز قوانين حاكم بر موضوع از مصاديق بارز غصب مال غير و تصرف به نحو عدوان و موجب ضمان می‌باشد، از اين رو به استناد لایحه قانونی مستثنی شدن شهرداری تهران از شمول قانون موجر و مستاجر، مراتب ذيل رسما به شما اخطار می‌گردد / از تاريخ ابلاغ و رويت اين اخطاريه نسبت به فراهم آوردن زمينه تخليه و تحويل بدون قيد و شرط ملك تحت تصرف خود ظرف مدت یک هفته اقدام نماييد. چنانچه در پايان مهلت مندرج در قانون حاكم بر موضوع، ملک موصوف را تخليه و تحويل ننماييد، ملک موصوف با توسل به دستور قضايي اخذ شده از محاکم ذیصلاح دادگستري در اسرع وقت تخليه خواهد شد. در صورت عدم همکاری در تحويل و تخليه ملک، شهرداری مجاز است نسبت به دريافت اجرت‌المثل ايام تصرف با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری به انضمام كليه هزينه‌ها و خسارات قانونی از شما اقدام نمايد.

«طلوع بی‌نشان‌ها» سازمانی است مردم‌نهاد و غیردولتی که با هدف حمایت از زنان، مردان و کودکان آسیب‌دیده اجتماعی از سال ۱۳۸۸ به صورت رسمی فعالیتش را آغاز کرده است. «طلوع بی‌نشان‌ها» به‌مثابه‌ حامی تخصصی افراد درگیر با پدیده‌ی کارتن‌خوابی، فعالیت خود را در هفت حوزه جذب، درمان، سرپناه، آموزش، اشتغال، بازگشت به خانواده و بازگشت به بدنه جامعه متمرکز کرده‌ است.

در متن اين حكم، كلماتی همچون «غصب مال غير، تصرف به نحو عدوان و موجب ضمان، ملک تحت تصرف» درباره موسسه‌ای به كار رفته كه در سال‌های گذشته بخش مهمی از وظايف دولت‌ها و شهرداری‌ها برای نجات و حمايت از آسيب‌ديدگان اجتماعی در شهر تهران و بسیاری از شهرهای ایران را برعهده گرفته است.

تعطیلی خانه خورشید، بسته‌تر شدن روزنه‌ فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد

اکبر رجبی، مديرعامل موسسه خيريه «طلوع بی‌نشان‌ها» در گفت‌وگو با اعتماد گفت که این ساختمان قدیمی در خیابان نواب از چندین سال قبل به دفتر مرکزی این خیریه تبدیل شد. از چهار سال پیش نیز این ساختمان نام «سرای غزل» گرفت و هدایت و برنامه‌ریزی فعالیت باقی مراکز طلوع بی‌نشان‌ها و از جمله مركز نگهداری كودكان بدسرپرست و زنان و مردان بی‌خانمان از طريق همين دفتر مركزی صورت می‌گرفت. افزون بر آن، خدمات پیشگیری و درمانی و حمايت از زنان آسيب ديده هم در همين مركز ارايه می‌شد چنان‌كه حداقل تا همین هفته، ۸۰ زن آسيب ديده زیر پوشش خدمات اين مركز بوده‌اند.

رجبی در روزهای اخير نامه سرگشاده‌ای خطاب به اعضای شورای شهر پايتخت نوشت تا شايد مذاكرات بين شورا و شهرداری به سرانجام برسد و دستور تخليه ملک ملغی گردد. رجبی نوشت:

اعضاي محترم شورای اسلامي شهر تهران / اين نامه خطاب به شماست / آن چه اين بنده‌ خدا را به نوشتن وا‌داشت، نامه‌ای است كه دو هفته پيش از سوی شهرداری منطقه ده تهران مبنی بر اخطار تخليه یکی از مراكز حمايتی موسسه طلوع به نام سرای غزل به موسسه ابلاغ شده است. ساختمان اين مركز متعلق به شهرداری تهران است و در واقع اولين ساختمانی است كه شالوده جمعيت طلوع بی‌نشان‌ها در اين ساختمان بنا نهاده شد و تک‌تک خشت‌های اين خانه، اولين غذاهايی را كه در اين شهر با نيت نجات و رستگاری درمانده‌ترين و بی‌پناه‌ترين انسان‌های اين شهر پخته شد و پيام بهبودی شد و زندگی انسان‌ها را دگرگون كرد به ياد دارند. در حال حاضر سرای غزل سال‌هاست كه مأمن هشتاد زن آسيب ديده و در معرض آسيب است كه طی اين سال‌ها با همت و حمايت خيرين و داوطلبان طلوع، با مهارت چگونه زيستن آميخته شده‌اند و اين دقيقا همان كاری است كه سال‌هاست فقط و فقط با پشتوانه عشق و حمايت مردم نيک‌انديش اين سرزمين و بدون هيچ حمايت دولتی در حال رخ دادن است، كاری كه به اذعان بسياری از مردم و حتی مسئولان، از عهده سازمان‌های عريض و طويل با بودجه‌های كلان نيز خارج بوده. نجات زنان و مردان و كودكان كارتن‌خواب و همراهی دختران و پسراني كه در ميان درد اعتياد و بی‌تفاوتی‌ جامعه فراموش شده بودند و حالا عضو تيم‌های ملی ورزشی هستند. حالا دو هفته است كه شهرداری تهران چنان صاحبخانه‌ای كه حكم تخليه به دست، مستاجر عيالوارش را تهديد مي‌كند، سراغ هشتاد زن آسيب‌ديده اجتماعي آمده و سوال مشخص ما از شهرداری و شورای شهر تهران اين است كه مگر اين ساختمان و تمام آن‌چه به نمایندگی از مردم اين شهر در يد اختيار شهرداری تهران است متعلق به كسي غير از همين مردم است كه اينطور تهديد به تخليه می‌كنيد و در كجای نامه تهديدآميزتان به سرنوشت اين هشتاد زن فكر كرده‌ايد؟

واگذاری این ساختمان به این موسسه تنها حمایت دولتی بود که گویا دولت رئیسی آن را هم می‌خواهد از «طلوع بی‌نشان‌ها» دریغ کند. انتشار این نامه تاکنون واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی داشته است.

Ad placeholder

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net