جمهوری‌خواهان سنای آمریکا لایحه ۱۱۸ میلیارد دلاری امنیت مرزی بایدن را رد کردند

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر زمانه

روز چهارشنبه، ۱۸ بهمن/ ۷ فوریه لایحه ۱۱۸ میلیارد دلاری امنیت مرزی برای بررسی به سنای آمریکا سپرده شد. این لایحه برای تصویب نیاز به ۶۰ رأی در سنا داشت. تنها ۴۹ سناتور ایالات متحده به آن رأی مثبت دادند. ۴۵ سناتور دموکرات و چهار سناتور جمهوری‌خواه این آرای مثبت را دادند ولی بقیه جمهوری‌خواهان سنا در چرخشی آشکار رأیشان توقف این لایحه بود. در میان دموکرات‌ها هم اتحاد کاملی وجود نداشت و پنج سناتور این حزب به لایحه جو بایدن رأی منفی دادند.

دموکرات‌ها در واکنش گفتند که جمهوری‌خواهان برای کُرنش در برابر دونالد ترامپ رأیشان را تغییر داده‌اند و منافع شهروندان آمریکا را نادیده گرفته‌اند.

پیش از این گفته شده بود که ترامپ از جمهوری‌‌خواهان کنگره خواسته است تا با دموکرات‌ها بر سر این لایحه همراهی نکنند.

در لایحه امنیت مرزی که بودجه‌ای ۱۱۸ میلیارد دلاری برای آن در نظر گرفته شده بود قوانین مهاجرتی آمریکا به ویژه برای مهاجران غیرقانونی سخت‌تر می‌شد. کمک به اوکراین در جنگ با روسیه و کمک به اسرائیل به عنوان متحد آمریکا در خاورمیانه هم بخشی از این لایحه است.

جمهوری‌خواهان در توضیح چرخششان در دقیقه ۹۰ گفتند که این لایحه به نیازهای مرز مکزیک با ایالات متحده و ایجاد مانع بر سر راه مهاجرانی که به شکل غیرقانونی از مرز می‌گذرند، توجه نداشته است.

پنج سناتور دموکرات نیز به خاطر نگرانی در مورد ناکافی بودن اقدامات برای امنیت مرزی و افزایش بودجه برای نیروهای نظامی اسرائیل در میانه جنگ در غزه، با لایحه همراهی نکردند.

چاک شومر، رهبری اکثریت سنا، در ابتدا از تصویب این لایحه حمایت کرد، اما سپس رأی خود را تغییر داد.

با این حال سناتورها قرار است روز پنج‌شنبه مجدداً در مورد بخش‌هایی از لایحه امنیت مرزی که به کمک‌های آمریکا به اوکراین و اسرائیل می‌پردازد، تصمیم‌گیری کنند.

این احتمال وجود دارد به رغم ممانعت در برابر تصویب این لایحه، این بخش‌ها به تصویب سنا برسد. این بخش از لایحه بیش از ۹۰ میلیارد دلار را در بر می‌گیرد که ۶۰ میلیارد دلار آن به اوکراین، بیش از ۱۴ میلیارد دلار آن به اسرائیل، ۱۰ میلیارد دلار کمک به شهروندانی که متأثر از جنگ اوکراین و جنگ غزه شده‌اند، حدود ۵ میلیارد دلار به مناقشه تایوان و چین در آسیای جنوب شرقی و حدود دو و نیم میلیارد دلار به عملیات مقابله با حملات حوثی‌ها در دریای سرخ اختصاص دارد.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net