جمهوری چک از کشف یک شبکه بزرگ خبرپراکنی روسیه خبر داد که دامنه نفوذش به پارلمان اروپا می‌رسید

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

نهادهای امنیتی چک یک شبکه خبرپراکنی تحت حمایت مالی مسکو را که در افزایش نفوذ روسیه در سرتاسر اروپا نقش داشت کشف و برملا کرد. به گفته پتر فیالا، نخست‌وزیر چک شبکه مذکور به حدی قدرتمند بود که در داخل پارلمان اروپا نیز نفوذ داشت.

بنا بر گزارش‌ رسانه‌های چک سیاستمدارانی از سرتاسر کشورهای اتحادیه اروپا از جمله از آلمان، فرانسه، لهستان، بلژیک، هلند و مجارستان مبالغی را از یک وبسایت خبری به نام «صدای اروپا» دریافت می‌کردند تا با حضورشان بر انتخابات آتی پارلمان اروپا تأثیر بگذارند.

بر اساس این گزارش‌ها، افرادی از حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» نیز از سوی این شبکه مبالغی دریافت کرده اند.

روزنامه آلمانی اشپیگل می‌گوید که این مبالغ یا به صورت نقد در دیدار های حضوری در پراگ پرداخت می‌شد یا به شکل رمزارز به دست سیاستمدارانی که هنوز در رسانه‌ها نامی از آنها برده نشده، می‌رسید.

بنا بر گزارش خبرگزای فرانسه، شبکه خبرپراکنی روسی با انتشار اطلاعاتی در وبسایت خبری صدای اروپا مستقر در پراگ تلاش می‌کرد که اتحادیه اروپا را از ارسال کمک به اوکراین در مقابله با روسیه منصرف کند.

نخست‌وزیر چک گفت که این شبکه خبرپراکنی حامی روسیه در حال انجام فعالیت‌هایی بود که «تأثیرهای جدی بر امنیت جمهوری چک و اتحادیه اروپا دارد».

پتر فیالا به خبرنگاران گفت:

این گروه عملیات و فعالیت‌هایی را در قلمروی اتحادیه اروپا علیه تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال اوکراین انجام می‌داد.

فیالا همچنین بدون ذکر جزییات گفت که دامنه فعالیت‌های این گروه حتی «به پارلمان اروپا می‌رسد».

سرویس اطلاعاتی چک گفته است که شبکه مذکور به دست روسیه تأمین مالی می‌شد و در خاک چک فعالیت می‌کرد.

دولت چک صدای اروپا و دو سیاستمدار اوکراینی طرفدار کرملین را در ارتباط با این شبکه به فهرست تحریم‌های خود افزوده است. نام دو سیاستمدار ویکتور مدودچوک و آرتیوم مارشویسکی عنوان شده است. صدای اروپا همچنان به انتشار مطالب خود ادامه می‌دهد.

بنا بر گزارش‌ها برخی سیاستمداران اروپایی بابت همکاری با این وبسایت خبری دستمزدشان را از منابع روسی دریافت می‌کردند و در مواردی کارزار انتخاباتی آنها در انتخابات ۲۰۲۴ اتحادیه اروپا از همین منابع تأمین مالی شده است.

واکنش کشورهای اروپایی به انتشار این خبر هنوز ادامه دارد. نانسی فزر، وزیر کشور آلمان از حزب سوسیال دموکرات‌ها در پرتو افشاگری اخیر از سیاستمداران حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» انتقاد کرد و گفت که «دوستان پوتین» در این حزب بارها افسار خود را به دست روسیه دادند و بخشی از دستگاه خبرپراکنی کرملین شدند.

یک مقام دولت لهستان نیز گفت که سرویس ضدجاسوسی این کشور با دولت چک همکاری می‌کند تا ابعاد فعالیت‌های شبکه خبرپراکنی روسیه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا را بررسی کند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net