حماس می‌گوید مذاکرات آتش‌بس شکست خورد و همه چیز به خانه اول بازگشت

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

حماس روز جمعه ۲۲ اردیبهشت/ ۱۱ مه گفت که تلاش‌ها برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه پس از اینکه اسرائیل عملاً طرح میانجی‌گران بین‌المللی را رد کرد به نقطه اول بازگشت. کاخ سفید اعلام کرد تلاش می‌کند به روند مذاکرات ادامه دهد، «حتی اگر به صورت مجازی» برگزار شوند.

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که با دیگر جناح‌های فلسطینی در مورد راهبرد خود در مذاکرات با طرف اسرائیلی مشورت خواهد کرد.

ساعاتی پیش، سازمان ملل هشدار داد که کمک‌ها به غزه ممکن است طی چند روز آینده و در نتیجه کنترل اسرائیل بر گذرگاه رفح بین غزه و مصر که مسیری حیاتی برای رساندن کمک‌های بین‌المللی به منطقه ویران شده غزه است، متوقف شود.

به‌رغم فشارهای بین‌المللی، اسرائیل گفته است که به حمله به شهر رفح در جنوب غزه ادامه خواهد داد، جایی که بیش از یک میلیون آواره به آنجا پناهنده شده‌اند. نیروهای اسرائیلی می‌گویند هدفشان یافتن و نابودی شبه نظامیان حماس در تونل‌های رفح است.

هم‌اکنون تانک‌های اسرائیلی جاده اصلی را که بخش‌های شرقی و غربی رفح را تقسیم می‌کند، به تصرف خود درآورده‌اند و عملاً بخش شرقی شهر را محاصره کرده‌اند. حمله به رفح سبب شد واشنگتن ارسال برخی کمک‌های نظامی به اسرائیل را متوقف کند.

کاخ سفید گفت که «با نگرانی» وضعیت را نظاره می‌کند، اما گفت که به نظر می‌رسد عملیات اسرائیل در اطراف گذرگاه رفح متمرکز شده است و نشانه‌ای از آغاز یک تهاجم در مقیاس بزرگ وجود ندارد.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفت:

ما بار دیگر از اسرائیلی‌ها می‌خواهیم که فوراً این گذرگاه را به روی کمک‌های بشردوستانه باز کنند.

طرح اسرائیل برای حمله همه جانبه به رفح، یکی از بزرگ‌ترین شکاف‌ها را با متحد اصلی‌اش یعنی آمریکا ایجاد کرده است.

دولت بایدن، روز جمعه در گزارشی به کنگره اعلام کرد که احتمالا اسرائیل از تسلیحات آمریکایی در مواردی «برخلاف قوانین بشردوستانه بین المللی» استفاده کرده است.

با این حال، دولت بایدن گفت که هنوز تضمین‌های اسرائیل را در مورد استفاده از تسلیحات آمریکایی مطابق با قوانین بین المللی بشردوستانه «معتبر و قابل اعتماد» می‌داند.

دیپلماسی غیرمستقیم و مذاکرات با واسطه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی هنوز نتوانسته به جنگی پایان دهد که مقامات بهداشتی در غزه می گویند تاکنون ۳۵ هزار نفر قربانی داشته است. قربانیانی که بخش بزرگی از آن‌ها غیرنظامیان، زنان و کودکان‌اند.

مذاکرات آتش بس در قاهره روز پنجشنبه بدون توافق متوقف شد.

حماس گفته بود که در آغاز هفته با پیشنهاد میانجیگران قطری و مصری که قبلاً توسط اسرائیل پذیرفته شده بود، موافقت کرده است. اسرائیل گفت پیشنهاد حماس حاوی عناصری است که نمی‌تواند بپذیرد.

حماس در بیانیه روز جمعه خود گفت:

رد توافق از سوی اسرائیل و تغییراتی که می‌خواست در متن توافق اضافه شود، همه چیز را به خانه اول بازگرداند. با توجه به رفتار بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل) و رد سند میانجی‌گران و حمله به رفح و اشغال گذرگاه، رهبری جنبش با رهبران برادر جناح‌های فلسطینی رایزنی خواهد کرد تا استراتژی مذاکره ما بازبینی شود.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید گفت که توقف مذاکرات – که ویلیام برنز، مدیر سیا به میانجیگری آن کمک می‌کرد – «عمیقاً مایه تأسف است»، اما ایالات متحده معتقد است که اختلافات قابل حل هستند.

او گفت: «ما سخت کار می‌کنیم تا هر دو طرف را درگیر ادامه مذاکره، حتی به صورت مجازی، نگه داریم.»

انفجار و تیراندازی

ساکنان از انفجارها و تیراندازی‌های تقریباً مداوم در شرق و شمال شرق رفح در روز جمعه و درگیری شدید بین نیروهای اسرائیلی و شبه نظامیان حماس و جهاد اسلامی خبر دادند.

حماس گفت که به تانک‌های اسرائیلی در نزدیکی مسجدی در شرق شهر کمین کرده بود حمله کرده‌ است. نشانه‌ای از این موضوع که اسرائیلی‌ها در چندین کیلومتر از شرق تا حومه رفح نفوذ کرده‌اند.

اسرائیل به غیرنظامیان دستور داده است که از بخش شرقی رفح خارج شوند و ده‌ها هزار نفر را مجبور به اسکان در سرپناه‌هایی در خارج از شهر کرده است.

اسرائیل می‌گوید بدون حمله به رفح برای نابودی هزاران جنگجوی حماس که معتقد است در آنجا پناه گرفته‌اند، نمی‌تواند در جنگ پیروز شود. حماس می‌گوید برای دفاع از رفح مبارزه خواهد کرد.

آژانس‌های امدادی سازمان ملل می‌گویند که منابع حیاتی در حال اتمام است و عملیات کمک‌رسانی ممکن است ظرف چند روز آینده متوقف شود.

همیش یانگ، هماهنگ کننده ارشد یونیسف در نوار غزه گفت:

به مدت پنج روز هیچ سوخت و عملاً هیچ کمک بشردوستانه وارد نوار غزه نشده است.

آژانس‌های امدادی می گویند که گسترش جنگ به رفح جان صدها هزار غیرنظامی آواره را تهدید کرده است.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net