حمله نیروهای امنیتی و نظامی مسلح به نمازگزاران مسجد حجت اصفهان و تحمیل امام‌ جماعت حکومتی

Print Friendly, PDF & Email

بخش حقوق

بنا بر گزارش و فیلم‌هایی که به دست زمانه رسیده است، نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج، نیروی انتظامی، و یگان ویژه پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت به نمازگزاران مسجد «حجت» اصفهان، واقع در میدان احمدآباد اصفهان، خیابان کاخ، حمله کرده‌اند. این نیروهای امنیتی حوالی غروب وارد مسجد شده و با ایجاد فضای رعب و وحشت به ۲۵ زن و مرد نمازگزار حاضر در این مسجد یورش بردند. در تصاویر منتشر شده نیروهای امنیتی با فریاد و عربده می‌گویند: «شما حق نداری نماز بخوانی و مملکت قانون دارد و باید امور مساجد امام جماعت را معلوم کند».

دلیل حمله نیروهای امنیتی به مسجد حجت تحمیل امام جمعه حکومتی و مطلوب نظام به مسجد و نمازگزاران بوده است. پس از درگذشت «رحیمی»، امام جماعت قبلی مسجد، روحانی‌ای به نام «کیان‌ارثی» امام جمعه موقت مسجد می‌شود. بنا به گفته شاهدان محلی، این امام جمعه از نزدیکان فکری حسین‌علی منتظری، مرجع تقلید شیعه و قائم مقام رهبری در دهه ۶۰ و از نوادگان نعمت‌الله صالحی نجف‌آبادی، مجتهد و روشنفکر دینی بوده است. بعد از فوت امام جمعه قبلی در اردیبهشت امسال، نهاد‌های امنیتی چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت با کیان‌ارثی، امام جمعه فعلی مسجد تماس گرفته و به او گفته‌اند تا اطلاع ثانوی نباید به مسجد حجت برود. در تماس تلفنی همچنین به او گفته شده «امور مساجد» یک روحانی را به‌عنوان امام جماعت مسجد انتخاب کرده و پنج‌شنبه مراسم معارفه اوست.

نیروهای امنیتی در زمان حمله، دو روحانی حکومتی به نام‌های فقیهی (با ظاهری اطلاعاتی و عینک بر چهره) و کوچک‌زاده را با خود به مسجد آوردند. کوچک‌زاده خود را «مسئول اجرایی رسیدگی به امور مساجد» معرفی کرده است.

عکس دیگر از فقیهی
عکسی از آخوند حکومتی به نام فقیهی، ارسالی به زمانه

این دو روحانی حکومتی، همراه با بسیجی‌هایی که ماسک بر صورت داشته‌اند، با یورش به محراب تلاش می‌کنند روحانی‌ای به نام عزیزی، امام جماعت پنجشنبه شب را مخلوع کنند که با اعتراض نمازگزاران موفق نشدند. درنهایت نیروهای امنیتی، با برهم زدن نماز جماعت نمازگزاران محلی مسجد مجبور می‌شوند یک نماز جماعت ساختگی راه بیندازند و بدون مشارکت نمازگزاران عادی و با اقتدا به فردی به نام «راتب»، آخوند مطلوب حکومتی به اقامه نماز بپردازند. درتصاویر آن‌ها بعد از نماز شعارهایی حکومتی در حمایت از خامنه‌ای و نظام سر می‌دهند.

ویدئوی ارسالی به زمانه، مسجد حجت، اصفهان

با اعتراض نمازگزاران، نیروهای امنیتی به آزار و اذیت و تهدید آنها پرداخته اند. گفته شده یکی از نمازگزاران زن را هُل داده اند و با او با خشونت رفتار کرده اند. همچنین،بسیجی‌ها برخی از نمازگزاران را مجبور کرده اند که فیلم‌های ضبط‌شده در حین حمله را پاک کنند.

نمازگزاران محلی تعیین امام جماعت مسجد را حق بدیهی خود می‌دانند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net