داداگاه کیفری ساری در ارتباط با مرگ جواد روحی، علیه بهیار و زندانبان کیفرخواست صادر کرد

Print Friendly, PDF & Email

بخش جامعه و حقوق

مجید کاوه، وکیل خانواده جواد روحی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱ که در زندان نوشهر جان‌باخت، اعلام کرد دادگاه کیفری ساری پس از شکایت خانواده جواد روحی، کیفرخواستی علیه بهیار و زندانبان زندان نوشهر صادر کرده است.

این وکیل دادگستری شنبه ۱۹ خرداد، در شبکه اجتماعی ایکس/ توییتر نوشت در این کیفرخواست بهیار زندان به «قتل شبه عمد» و زندانبان به «خودداری از رساندن تظلمات محبوسین به مقامات صالح» متهم شده‌اند.

یک اسکرین‌شات از رشته توییت مجید کاوه، وکیل خانواده جواد روحی

این وکیل دادگستری در ادامه آورده است که پدر و مادر جواد روحی با حضور در جلسه قرائت کیفرخواست «با رأفت گذشت قطعی خود نسبت به زندانبان را به دادگاه اعلام نمودند».

مجید کاوه در پایان نوشت: «با توجه به كيفرخواست صادره، منتظر اتخاذ تصميم از سوى دادگاه در خصوص اتهام بهيار زندان نوشهر مطابق با ماده ٦١٦ قانون مجازات اسلامی در باب قتل شبه عمد هستيم.»

جواد روحی، از معترضان بازداشت‌شده در جریان خیزش زن، زندگی، آزادی بود. آتنا دائمی فعال مدنی و زندانی سیاسی در مهرماه امسال دست‌نوشته‌هایی از او منتشر کرد که نشان می‌داد جواد روحی از سوی ماموران سپاه برای گرفتن اعتراف اجباری شکنجه شده بود.

در این دست‌نوشته‌ها او درباره چگونگی بازداشت‌اش نوشته است:

ساعت ۹ شب به‌طور وحشیانه بازداشت شدم. تا صبح زیر ضرب‌وشتم بودم و کتک خوردم و کمرم جای شوکر می‌باشد. کمرم عمل جراحی شده بود در سال ۱۴۰۰ و در بیمارستان‌های امام رضا و امام خمینی و ۱۷ شهریور آمل به مدت چهار ماه بر اثر زخم و بیماری و اعصاب و روان بستری بودم و زیر شکنجه و ضربات شدید جای عمل سابق باز شد.

مجید کاوه وکیل خانواده جواد روحی پیش‌تر گفته بود که بر اساس نظر پزشکی قانونی علت فوت جواد روحی «عوارض ناشی از کاهش سطح هوشیاری به دنبال تداخلات دارویی» بوده است و در این گزارش به «تزریق‌های مکرر دارو از سوی بهیار در بهداری زندان ساعاتی پیش از مرگ جواد روحی» اشاره شده است.

جواد روحی، ۳۶ ساله، شهریور ۱۴۰۱ در روزی که مأموران حکومتی حنانه کیا را در نوشهر به قتل رساندند، بازداشت شد

جواد روحی که حکم سه بار اعدام او در دیوان عالی کشور نقض شده بود، بامداد روز پنج‌شنبه نهم شهریور ۱۴۰۲ به طرز مشکوکی در زندان نوشهر جان باخت.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی پس از انتشار خبر مرگ مشکوک جواد روحی اعلام کرد که او سابقه تشنج و بستری شدن در بیمارستان را داشت. بهداری زندان نوشهر نیز همین حرف‌ها را تکرار کرد و هیچ مسئولیتی را در این زمینه برعهده نگرفت.

جواد روحی، مهدی محمدی‌فرد و عرشیا تکدستان سه متهم اصلی آتش‌گرفتن کیوسک پلیس در نوشهر بودند. پیش‌تر سازمان عفو بین‌الملل گزارش کرده بود که این سه متهم در جریان بازجویی‌ها زیر شدیدترین شکنجه‌ها قرار گرفته بودند.

در سال‌‌های گذشته، موارد متعدد آزار و فشار روانی زندانیان اعتراضات، اجبار آنها به مصرف داروهای آرام‌بخش، بستری کردن برخی در بیمارستان روانی و مواردی از مرگ مشکوک زندانیان در حین یا پس از بازداشت گزارش شده است.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net