در حمله موشکی به ساختمان مجاور سفارت ایران در دمشق، فرمانده سپاه قدس در لبنان و سوریه کشته شد

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

خبرگزاری رسمی سوریه شامگاه دوشنبه ۱۳ فروردین / یکم آوریل از هدف قرار گرفتن ساختمانی در محله «المزه» دمشق خبر داد. این انفجار در حالی رخ داد که برخی از رسانه‌های ایران نوشتند هدف این حمله ساختمانی در مجاورت سفارت جمهوری اسلامی در دمشق بوده و چند نفر کشته شده‌اند.

برخی دیگر از رسانه‌های ایرانی نیز اعلام کردند که حمله به محل اقامت حسین اکبری، سفیر ایران در سوریه که در همسایگی ساختمان سفارت جمهوری اسلامی قرار دارد صورت گرفته است.

دقایقی بعد خبرگزاری المیادین، نزدیک به جمهوری اسلامی ایران خبر داد که سردار سرتیپ محمدرضا زاهدی، فرمانده سپاه قدس در لبنان و سوریه در حمله موشکی به دمشق کشته شد.

العربیه نیز این خبر را تأیید کرد و نوشت محمدرضا زاهدی ارشدترین فرد پس از قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس بود که در بغداد به‌دست نیروهای آمریکایی ترور شد.

سردار سرتیپ محمدرضا زاهدی، فرمانده سپاه قدس در لبنان و سوریه در حمله موشکی به دمشق کشته شد

یک منبع امنیتی لبنانی نیز در گفت‌وگو با رویترز خبر کشته شدن محمدرضا زاهدی را تأیید کرد.

محمدهادی حاجی رحیمی، معاون زاهدی نیز در این حمله کشته شده است.

محمدرضا زاهدی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۵ در نیروی قدس سپاه فعالیت می‌کرد و فرمانده سپاه در سوریه و لبنان بود. او همچنین فرمانده اسبق نیروی زمینی سپاه پاسداران بود و مقطع کوتاهی هم مسئولیت فرماندهی نیروی هوایی سپاه را برعهده داشت. زاهدی مدتی نیز عهده‌دار معاونت عملیات کل سپاه پاسداران بود.

https://www.instagram.com/p/C5OSJ1wqC6i/?img_index=2

پیش از آن، شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی خبر داده بود که به ساختمان مجاور سفارت حمله شده است و طبقه پایین این ساختمان مقر سرکنسولگری و محل اقامت سفیر است. به‌گفته این شبکه چند نفر از ساکنان «شهید شدند».

هلالی خبرنگار شبکه خبر دراین‌باره گفت:

حدود ساعت ۴:۴۵ عصر به وقت دمشق جنگنده‌های اسرائیل با شلیک چند موشک ساختمان مجاور سفارت را هدف گرفتند که طبقه اولش مقر سرکنسولگری جمهوری اسلامی است. طبق مشاهدات، ساختمان سفارت آسیبی ندیده ولی ساختمان مجاور کاملاً تخریب شده است.

شبکه خبر دقایقی بعد گفت «چند دیپلمات ایرانی» در این حمله کشته شدند. خبرگزاری دانشجو نیز نوشت به حسین اکبری، سفیر و خانواده او آسیبی نرسیده است.

حسین اکبری اندکی بعد در نشستی خبری گفت که اسراییل از بلندی‌های جولان با شش موشک به ساختمان مجاور سفارت حمله کرد. اکبری افزود: «من موقع حمله در محل کارم در سفارت بودم.» او با اشاره به کشته شدن بین پنج تا هفت تن از دیپلمات‌ها و «مستشاران نظامی» جمهوری اسلامی، تهدید کرد که جمهوری اسلامی پاسخ قاطع خواهد داد.

وزارت دفاع سوریه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که همه افراد حاضر در ساختمان کنسولگری کشته شده‌اند.

Ad placeholder

خبرگزاری سوریه حمله را کار اسرائیل دانسته و گفته است پس از حمله آمبولانس‌ها به محل حادثه شتافته‌اند.

ایران در طول جنگ سوریه هزاران نیرو به این کشور اعزام کرده است. این افراد شامل اعضای سپاه می‌شوند که رسماً در نقش مشاوران نظامی خدمت می‌کنند. نیروهای جمهوری اسلامی ایران به دعوت بشار اسد رهبر سوریه به این کشور آمدند و به او کمک کردند تا شورشیانی را که کنترل بخش‌هایی از کشور را در اعتراضات سال ۲۰۱۱ به دست گرفته بودند، شکست دهد.

سوریه در سال‌های اخیر بارها از حملات اسرائیل به خاک خود خبر داده است. این حملات به‌طور معمول پایگاه‌ها و اقامتگاه‌های اعضا و مسئولان سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی آن از جمله حزب‌الله لبنان را هدف قرار داده‌اند. اسرائیل هیچ‌گاه به‌طور رسمی مسئولیت این حملات را به‌عهده نگرفته است.

از زمان شروع جنگ در غزه، اسرائیل حملات هوایی چند ساله خود به سوریه را با هدف عقب راندن ایران از سوریه افزایش داده است.

خبرگزاری دولتی سوریه ۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۲۹ ژانویه به نقل از یک منبع نظامی این کشور اعلام کرد که «شماری از مستشاران ایرانی و تعدادی غیرنظامی در حمله امروز اسرائیل به چندین نقطه در جنوب دمشق کشته شدند».

۳۰ دی‌ / ۲۰ ژانویه گذشته در حمله موشکی اسرائیل به دمشق پنج نفر از اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران از جمله یک فرمانده ارشد و جانشین او کشته شدند. این حمله یک ساختمان در دمشق را با خاک یکسان کرد.

در عملیات دیگری در خارج از دمشق به تاریخ ۵ دی / ۲۵ دسامبر سال گذشته، سیدرضی موسوی، مشاور ارشد سپاه قدس و مسئول هماهنگی بین سوریه و ایران کشته شد و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در مراسم تشییع او نماز خواند.

Ad placeholder

محمدرضا زاهدی که بود؟

محمدرضا زاهدی متولد سال ۱۳۳۹ در اصفهان از زمان جنگ ایران و عراق به سپاه پیوست. زاهدی، در آغاز سال ۱۳۶۰ فرمانده رده میانی در جنگ شد. از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۵ او فرمانده تیپ ۴۴ قمر بنی‌هاشم سپاه بود و پس از آن تا سال ۱۳۷۰ فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین سپاه بود.

https://www.instagram.com/p/C5OwBQbtV2u/

پس از جنگ همچنان از فرمانده‌های سپاه باقی ماند و در علوم استراتژیک درجه دکتری گرفت. و از سال ۱۳۸۷ به سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه رفت. او از جمله فرمانده‌های سپاه قدس بود که در رزمایش‌های قرارگاه‌های ثارالله برای سرکوب معترضان در داخل ایران هم حضور داشت و این رزمایش‌ها را هدایت می‌کرد. از جمله در رزمایشی در سال ۱۳۹۵ و پیش از آغاز جنبش‌های اعتراضات خیابانی در ایران که از سال ۱۳۹۶ شدت گرفتند.

محمدرضا زاهدی با سمت نظامی سردار و نام مستعار حسن مهدوی، از سال ۱۳۸۷ به نیروهای سپاه قدس پیوست. پس از آغاز جنگ سوریه، او بیشتر دوران کاری‌اش را مستقر در سوریه بود اما در لبنان و عراق هم فعالیت می‌کرد.

در دوران فعالیت در نیروی زمینی سپاه، زاهدی با حکم علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سال ۱۳۸۴ ترفیع گرفت.

پس از سرلشکر احمد کاظمی، که دی‌ماه ۱۳۸۴ در سانحه سقوط هواپیمای داسو فالکون ۲۰ در نزدیکی ارومیه کشته شد، زاهدی به فرماندهی نیروی زمینی سپاه منسوب شد. زاهدی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ از فرمانده‌های نیروی زمینی سپاه پاسداران بود. او در سال ۱۳۸۴ برای مدت کوتاهی فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران را هم برعهده داشت.

به‌روزرسانی:

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای کشته شدن هفت عضو سپاه قدس را تأیید کرد. نام‌های آنها عبارتند از:

محمدرضا زاهدی، محمدهادی حاجی‌رحیمی، حسین امان‌اللهی، مهدی جلالتی، محسن صداقت، علی آقا‌بابایی، علی صالحی روزبهانی

توضیح:

این خبر با اطلاعات تازه بروز شد و تیتر و تیزر و متن آن تغییر کرد.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net