دست‌کم ۳۰۰نفر در سیل افغانستان کشته و هزاران نفر ناپدید شده‌اند

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد روز شنبه اعلام کرد که بیش از ۳۰۰ نفر در سیل‌ ناگهانی که چندین استان افغانستان را فراگرفت، کشته شدند. عملیات نیروهای امدادی برای نجات زخمی‌ها و یافتن مفقودشدگان ادامه دارد.

باران‌های شدید روز جمعه باعث طغیان رودخانه‌های خروشان آب و گل و لای در روستاها و زمین‌های کشاورزی در چندین ولایت شد. بر اساس گزارش برنامه جهانی غذا، ولایت بغلان شمالی یکی از مناطقی بود که بیشترین آسیب را متحمل شده و تنها در این منطقه بالغ بر ۳۰۰ نفر کشته شده و هزاران خانه ویران شده است.

سازمان همکاری‌های اسلامی درخواست کمک فوری برای قربانیان سیل در افغانستان را راه‌اندازی کرد
در پاسخ به خسارات شدید ناشی از سیلاب‌های اخیر در افغانستان، سازمان همکاری‌های اسلامی اقدام به راه‌اندازی کمپینی برای جمع‌آوری کمک‌های فوری برای قربانیان این فاجعه نموده است. این سازمان روز… pic.twitter.com/TO8fQBEVO0

— Zala News (@zala_news) May 11, 2024

رعنا دراز، افسر ارتباطات آژانس ملل متحد در افغانستان گفت: «بر اساس اطلاعات فعلی در ولایت بغلان ۳۱۱ نفر کشته، ۲۰۱۱ خانه ویران شده و ۲۸۰۰ خانه آسیب دیده است.»

باران‌های سیل آسا در بغلان، تخار و بدخشان، و همچنین ولایات غور و هرات غربی خسارات زیادی از جمله به زمین‌های کشاورزی وارد کرده است. زمین‌های کشاورزی که معیشت ۸۰ درصد از مردم افغانستان به آن‌ها وابسته است، تبدیل به باتلاق شده‌اند.

۲۵۰ کشته در یک روستای ولسوالی برکه بغلان

آمار کشته‌شدگان بسیار بیشتر از ارقام اعلام‌شده برآورد می‌شود. پیش‌تر منابع محلی در روستای «فلول» ولسوالی برکه بغلان گفته بودند که آمار تلفات سیلاب هر لحظه در حال افزایش است و تنها ۲۵۰ جسد در این روستا از میان آوار بیرون آورده شده‌اند.

در عین‌حال دولت طالبان آمارهای کمتری اعلام کرده است.

همزمان که سازمان بین‌المللی مهاجرت سازمان ملل متحد روز شنبه اعلام کرد ۲۱۸ نفر در بغلان کشته شده‌اند، عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت کشور طالبان به خبرگزاری فرانسه گفت در بغلان ۱۳۱ تن کشته شده‌اند، اما آمار دولت ممکن است افزایش یابد زیرا بسیاری از مردم هنوز مفقودند. او افزود که ۲۰ نفر دیگر هم در ولایت تخار شمالی و دو تن در بدخشان در سیل جان خود را از دست داده‌اند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان هم در توییتر/ایکس شمار آسیب‌دیدگان و کشته‌شدگان را صدها نفر اعلام و تأیید کرد که سیل ویرانی های گسترده‌ای به خانه‌های مسکونی وارد کرده و خسارات مالی قابل توجهی در پی داشته است.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد روز شنبه همبستگی خود را با سیل‌زدگان افغانستان اعلام و با آن‌ها ابراز همدردی کرد. استفان دو جاریک، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل به نقل از او گفت که نهادهای سازمان ملل و شرکای‌شان در هماهنگی با طالبان در حال ارزیابی سریع نیازها و ارائه‌ کمک‌های اضطراری به سیلاب‌زدگان هستند.

به نوشته روزنامه ۸ صبح افغانستان دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) هم اعلام کرده که در حال ارائه کمک‌های بشردوستانه به مناطق سیل‌زده افغانستان است و این کمک‌ها شامل پناهگاه‌های اضطراری، تجهیزات بهداشتی، مواد غذایی و پول نقد می‌شود. قرار است صندوق بین‌المللی نجات کودکان نیز یک کلینیک سیار با تجهیزات پزشکی و تیم‌های نجات برای حمایت از کودکان و خانواده‌های سیل‌زده به بغلان بفرستد.

یونیسف اعلام کرد ۶۰۰ هزار تن در پنج ولسوالی بغلان از سیلاب متأثر شده‌اند و از این تعداد ۳۱۰ هزار تن کودکان هستند.

ایندریکا راتواته، معاون یوناما در کابل به مسئله اضطرار اقلیمی برای کشورهای فقیر اشاره کرد و گفت: «افغانستان در میان ۱۰ کشور آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیمی است، باوجودی‌ که استفاده از کربن در این کشور صفر است برای سازگاری اقلیمی حمایت از مردم افغانستان یک نیاز حیاتی است.»

کمیته بین‌المللی نجات (IRC) هم اعلام کرد در حال آماده‌شدن برای کمک به سیل‌زدگان است و افزود سیل باید به عنوان یک « زنگ خطر» عمل کند و به رهبران جهان و کمک‌کنندگان یادآوری کند که کشوری را که در دهه‌ها درگیری نظامی ویران شده و به بلای طبیعی گرفتار شده است، فراموش نکنند.

وزارت‌ خارجه‌ کشورهای قطر، پاکستان و ازبکستان، نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان، سفارت‌های ژاپن و ترکیه و کنسولگری ایران در مزار شریف هم با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرده‌اند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net