دیوان عالی حکم اعدام محمد خضرنژاد را به دلیل حمایت از قیام ژینا تائید کرد

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

محمد خضرنژاد، روحانی سنی در بوکان که به دلیل حمایت از معترضان در خیزش «ژن، ژیان، ئازادی» بازداشت و به اعدام محکوم شده بود، پس از تایید این حکم در دیوان عالی کشور در خطر اعدام قرار دارد.

پیش از این دادگاه انقلاب ارومیه (اورمیه) محمد خضرنژاد، روحانی اهل سنت و امام جماعت در بوکان را به ۱۶ سال حبس و اعدام محکوم کرده بود. شبکه حقوق بشر کردستان پنجشنبه ۱۷ خرداد از تایید این حکم در دیوان عالی به ریاست علی رازینی خبر داد.

بر اساس این گزارش شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه خضرنژاد را به ««افساد فی الارض»، «لطمه وارد کردن به تمامیت یا استقلال کشور» و «تبلیغ علیه نظام» متهم و محکوم کرده بود.

خضرنژاد ۲۸ آبان ۱۴۰۱ به دست نیروهای امنیتی با خشونت بازداشت شد. او را آذر ۱۴۰۲ پس از ۱۴ ماه بازداشت که ۱۰۸ روز آن در سلول انفرادی بود، محاکمه کردند.

شبکه حقوق بشر کردستان به نقل از یک منبع مطلع گزارش کرده بود خضرنژاد را در بازداشتگاه ارومیه برای اعتراف اجباری شکنجه کردند و «شدت شکنجه‌های جسمی به حدی بود که حتی پس از انتقال او به زندان ارومیه، آثار شکنجه بر روی بدنش قابل مشاهده بوده است.»

او از جمله روحانیون سنی بود که همزمان با خیزش زن، زندگی، آزادی بیانیه ۲۲۶ روحانی اهل سنت را در حمایت از معترضان در قیام ژینا امضاء کرد.

ماموران امنیتی خضرنژاد را پس از سخنرانی او در مراسم یادبود اسعد رحیمی که ۲۵ آبان ۱۴۰۱ در بوکان به دست نیروهای امنیتی به قتل رسید، بازداشت کردند.

خضرنژاد پیش از آبان ۱۴۰۱ نیز به دلیل مواضع انتقادی بارها تحت فشار ماموران امنیتی مجبور به ترک مسجدی که امام جماعت آن بود، شده بود.

جمهوری اسلامی ایران تا به حال ۹ تن از بازداشت شدگان در جریان خیزش زن، زندگی، آزادی را اعدام کرده است و برای چند تن از بازداشت شدگان، از جمله رضا رسایی، توماج صالحی، مجاهد کورکور و محمد خضرنژاد حکم اعدام صادر کرده است.

بر اساس گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۸۰۰ نفر در سراسر ایران اعدام شدند. عفو بین‌الملل پیشتر گفته بود بلوچ‌ها و کُردها دو گروه اتنیکی در ایران بالاترین نرخ اعدام را دارند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net