روسیه و چین با ایالات متحده بر سر قطعنامه پیشنهادی آتش‌بس در غزه اختلاف دارند

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

از آغاز صبح جمعه ۱۸ خرداد / ۷ ژوئن، در پی حملات اسرائیل دست‌کم ۱۵ فلسطینی در مرکز نوار غزه کشته شده‌اند.

به علاوه، حملات هوایی اسرائیل به مدرسه‌ای تحت مدیریت سازمان ملل که فلسطینیان آواره در آن پناه گرفته بودند، دست‌کم ۴۰ نفر را کشته است. ارتش اسرائیل مدعی است پیکارجویان حماس نیز در این پناهگاه حضور داشتند.

به گفته سازمان «پزشکان بدون مرز»، بیمارستان الاقصی در دیر البلح مانند «کشتی غرق‌شده‌ای» است که بعد از روزهای متوالی از حملات بی‌امان نیروهای اسرائیلی به مرکز غزه، با تعداد زیاد زخمی‌ها و کشته‌ها روبرو است.

از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه در هفتم اکتبر، دست‌کم ۳۶هزار و ۶۵۴ نفر کشته و ۸۳هزار و ۳۰۹ نفر زخمی شده‌اند. تعداد تلفات اسرائیل از حملات حماس به ۱۱۳۹ نفر رسیده و ده‌ها نفر همچنان در غزه گروگان گرفته شده‌اند.

نزاع قدرت‌ها بر سر آتش‌بس

روسیه و چین، دو قدرت برخوردار از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل، پنج‌شنبه ۱۷ خرداد / ۶ ژوئن نگرانی‌هایی را درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای که ایالات متحده آمریکا تهیه کرده‌ مطرح کردند. این طرح پیشنهادی آتش‌بس بین اسرائیل و حماس را جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده تنظیم کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، الجزایر به‌عنوان تنها عضو عربی شورای امنیت نیز اعلام کرد که حاضر به پشتیبانی از متن نیست. برای تصویب یک قطعنامه، به حداقل ۹ رأی موافق و وتو نشدن از سوی ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، چین یا روسیه نیاز است.

بایدن یک هفته پیش یک طرح آتش‌بس سه‌مرحله‌ای برای نوار غزه را مطرح کرد و آن را «ابتکار عمل اسرائیلی» خواند.

ایالات متحده به دنبال حمایت بین‌المللی برای این طرح است. حماس همچنان در حال بررسی طرح است. این کشور دوشنبه ۳ ژوئن / ۱۴ خرداد پیش‌نویس قطعنامه یک‌صفحه‌ای را بین ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل توزیع کرد و نسخه اصلاح‌شده‌ای را روز چهارشنبه ارائه کرد.

پیش‌نویس فعلی از پیشنهاد آتش‌بس استقبال کرده، آن را برای اسرائیل «قابل‌قبول» توصیف کرده، از حماس می‌خواهد آن را بپذیرد، و از هر دو طرف می‌خواهد بدون تأخیر و بدون شرط، به طور کامل شرایط آن را اجرا کنند.

Ad placeholder

در این پیش‌نویس برخی از جزئیات طرح آمده است، از جمله «یک آتش‌بس کامل و جامع» در نوار غزه به عنوان بخشی از مرحله اول و «پایان دائمی به خصومت‌ها پس از توافق طرفین» در مرحله دوم.

اما رویترز می‌گوید برخی اعضای شورا تردید دارند که آیا اسرائیل واقعاً این طرح را پذیرفته است و می‌خواهند شورا به درخواست آتش‌بس فوری و آزادسازی بی‌قیدوشرط تمامی گروگان‌ها که در ماه مارس مطرح شد، پایبند باشد.

روسیه اصلاحاتی را به متن ایالات متحده پیشنهاد کرده که عبارتند از درخواست از حماس و اسرائیل برای پذیرش پیشنهاد و درخواست آتش‌بس فوری، بی‌قیدوشرط و دائمی که توسط تمامی طرف‌ها محترم شمرده شود.

مسکو همچنین می‌خواهد این پیش‌نویس تأکید کند که آتش‌بس مرحله اول تا زمانی که مذاکرات بر سر مرحله دوم ادامه دارد، برقرار خواهد ماند. این خواسته بازتاب اظهارات بایدن در هفته گذشته است.

ماه‌هاست که مذاکره‌کنندگانی از ایالات متحده، مصر و قطر می‌کوشند با میانجی‌گری به توافق آتش‌بس برسند. حماس می‌گوید که خواستار پایان دائمی به جنگ در نوار غزه و خروج اسرائیل از این منطقه است. مقام‌های رسمی اسرائیل نیز می‌گویند جنگ را تا «نابودی کامل» حماس ادامه خواهند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net