رویترز: ایران قبل از حمله مسکو به روسیه خبر داده بود

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

سه منبع آگاه گفتند که ایران پیش از کشتار سالن کنسرت در نزدیکی مسکو در ۱۱ روز پیش، به روسیه در مورد احتمال وقوع یک «عملیات تروریستی بزرگ» در خاک این کشور خبر داده بود.

در مرگبارترین حمله ۲۰ سال اخیر در داخل روسیه، افراد مسلح در ۲۲ مارس در تالار شهر کروکوس با سلاح‌های خودکار به سوی شرکت کنندگان در کنسرت تیراندازی کردند. در این حمله که گروه «دولت اسلامی» (داعش) شاخه خراسان مسئولیت آن را بر عهده گرفت، دست‌کم ۱۴۴ نفر کشته شدند.

یک منبع به رویترز گفت:

چندین روز قبل از حمله در روسیه، تهران اطلاعاتی را در مورد یک حمله تروریستی بزرگ احتمالی در داخل روسیه با مسکو به اشتراک گذاشت که در بازجویی از دستگیرشدگان در ارتباط با بمب‌گذاری‌های مرگبار در ایران به دست آمده بود.

وزارت اطلاعات ایران در دی‌ماه سال گذشته اعلام کرد که ۳۵ نفر را در ارتباط با دو بمب‌گذاری‌ روز ۱۳ دی در شهر کرمان که نزدیک به ۱۰۰ کشته برجای گذاشت، دستگیر کرده است. در روز ۲۹ دی‌ماه، این وزارتخانه گفت که یک فرمانده شاخه خراسان داعش (ISIS-K) مستقر در افغانستان را هم دستگیر کرده است.

داعش مسئولیت انفجارهای ایران را هم که خونین‌ترین انفجار از زمان انقلاب ۵۷ است، بر عهده گرفت. منابع اطلاعاتی آمریکا گفتند که داعش خراسان هم حملات کرمان و هم تیراندازی ۲۲ مارس در مسکو را انجام داده است.

داعش زمانی بخش‌های وسیعی از عراق و سوریه را اشغال کرده بود، اما در سال ۲۰۱۷ عملاً قلمروهای اصلی‌اش را از دست داد.

با این حال داعش خراسان، یکی از مخوف‌ترین شاخه‌های آن، با عملیات‌ و اقدامات گسترده بار دیگر شهرت این گروه را احیا کرده است.

منبع دوم رویترز که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود، گفت اطلاعاتی که تهران در مورد حمله قریب‌الوقوع به مسکو ارائه کرده بود، جزئیات خاصی در مورد زمان و هدف دقیق نداشت.

منبع دوم گفت:

به آن‌ها (اعضای داعش خراسان) دستور داده شده بود تا برای عملیات مهمی در روسیه آماده شوند… یکی از تروریست‌ها (که در ایران دستگیر شد) گفت که برخی از اعضای این گروه قبلاً به روسیه سفر کرده‌اند.

منبع سوم که یک مقام ارشد امنیتی است، گفت:

از آنجایی که ایران سال‌ها قربانی حملات تروریستی بوده است، مقامات ایرانی به تعهدات خود برای هشدار به مسکو براساس اطلاعات به دست آمده از تروریست‌های دستگیر شده عمل کردند.

در روسیه، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که او هیچ اطلاعاتی در مورد هشدار ایران به مسکو در مورد «عملیات تروریستی» در روسیه قبل از وقوع آن ندارد.

وزارت امور خارجه ایران هم هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده است.

هر دو حمله در کرمان و نزدیک مسکو را اتباع تاجیک انجام دادند. کارشناسان امنیتی می‌گویند داعش خراسان به شدت در این جمهوری فقیر شوروی سابق سربازگیری کرده است.

منابع رویترز گفتند که ایران در مورد نگرانی‌های امنیتی خود با تاجیکستان گفت‌وگو کرده است. یک منبع دیپلماتیک در تاجیکستان تأیید کرد که تهران اخیراً با دوشنبه در مورد افزایش مشارکت تاجیک‌های قومی در فعالیت‌های شبه‌نظامی گفت‌وگو کرده است.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net