رویترز: مصر اردوگاهی برای اسکان آوارگان فلسطینی می‌سازد – در پی حمله اسرائیل به بیمارستان ناصر پنج بیمار کشته شدند

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

بنابر برخی گزارش‌های غیررسمی، مصر در حال آماده‌سازی منطقه‌ای در نزدیکی مرز نوار غزه است تا در صورت حمله زمینی اسرائیلی به شهر رفح، آوارگان فلسطینی را آن‌جا اسکان دهد.

خبرگزاری رویترز جمعه ۲۷ بهمن / ۱۶ فوریه در گزارشی نوشته است که با وجود انکار چنین تدارکاتی از سوی دولت مصر، چهار «منبع آگاه» که نخواسته‌اند نامشان فاش شود این اقدامات را تأیید کرده‌اند.

مصر و دولت‌های عربی دیگر مانند اردن بارها هشدار داده‌اند که حمله اسرائیل به شهر رفح منجر به سرازیری مردم بی‌سرپناه‌شده غزه به صحرای سینای مصر خواهد شد.

ایالات متحده آمریکا نیز مخالفت خود را با هرگونه جابه‌جایی فلسطینی‌ها به بیرون نوار غزه اعلام کرده است.

یکی از منابع مورد ارجاع رویترز گفته است که مصر در ابتدا خوش‌بین بود که مذاکرات بر سر آتش‌بس موقت مانع از چنین سناریویی خواهد شد، اما در عین حال ایجاد این منطقه مرزی را به عنوان اقدامی موقتی و احتیاطی آغاز کرده است.

سه منبع دیگر نیز گفته‌اند که مصر آماده‌سازی منطقه‌ای بیابانی با امکانات اولیه را برای اسکان فلسطینی‌ها آغاز کرده است. آنها این اقدام را «گامی پیش‌بینی‌نشده» خواندند.

منبع نخست رویترز گفته است که ساخت اردوگاه سه یا چهار روز پیش آغاز شد و قرار است «تا زمان رسیدن به راه‌ حل» سرپناهی موقتی برای فلسطینی‌هایی که وارد مصر می‌شوند فراهم کند.

با این‌همه، اداره‌ اطلاعات دولت مصر درباره این گزارش‌ها گفته است: «این اطلاعات هیچ پایه‌ای در حقیقت ندارند. برادران فلسطینی ما گفته‌اند و مصر نیز گفته است که هیچ تدارکاتی برای این احتمال در دست انجام نیست.»

با وجود این، «بنیاد حقوق بشر سینا» دوشنبه تصاویری منتشر کرد که کامیون‌ها، جرثقیل‌ها و بلوک‌های بتونی را در منطقه مورد نظر نشان می‌دهند.

این سازمان حقوق بشری به نقل از منبعی نامشخص گفته است که عملیات ساخت‌وساز قرار است منطقه‌ای حفاظت‌شده برای موقعیت خروج انبوه فلسطینی‌ها فراهم کند.

رویترز می‌گوید توانسته موقعیت جغرافیایی ویدئوهای منتشرشده را از حالت ساختمان‌ها، درختان و حصارهایی که با تصاویر ماهواره‌ای از حوالی رفح جور درمی‌آید، تأیید کند. با این‌همه رویترز اصل ویدئو یا تاریخ ضبط آن را تأیید نکرده است.

اسرائیل می‌گوید قرار است حمله‌ای به شهر رفح انجام دهد که به ادعای اسرائیل «آخرین سنگر» حماس است. این در حالی است که این شهر کوچک در حال حاضر حدود ۱,۴ میلیون فلسطینی را در خود جای داده است.

ارتش اسرائیل ادعا کرده که پیش از حمله به رفح، «غیرنظامیان» آن شهر را به مناطق «امن» دیگری در نوار غزه منتقل خواهد کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگویی با شبکه ای‌بی‌سی نیوز گفته است که فلسطینی‌ها می‌توانند به مناطقی در شمال رفح که ارتش اسرائیل آن را «پاکسازی» کرده است بروند.

در مقابل، مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و امدادرسانی روز پنج‌شنبه گفت که تصور این‌که می‌توان رفح را تخلیه و مردم غزه را به منطقه‌ای امن منتقل کرد یک «توهم» است. گریفیث نیز نسبت به سرازیری فلسطینی‌ها به مصر در صورت حمله زمینی اسرائیل به رفح هشدار داد. او این سناریو را «نوعی کابوس مصری» خواند.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب و وزیر خارجه سابق مصر نیز اوایل هفته جاری گفت اقدامات اسرائیل تداوم موافقت‌نامه‌های صلح اسرائیل با مصر و اردن را به خطر می‌اندازد.

Ad placeholder

همزمان با گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال حمله قریب‌الوقوع اسرائیل به رفح، حملات اسرائیل در دیگر شهرهای مرکزی و جنوبی نوار غزه ادامه دارد.

نیروهای اسرائیل روز جمعه به بیمارستان ناصر در شهر خان یونس حمله و ۲۰ نفر را بازداشت کردند. ارتش اسرائیل مثل همیشه مدعی شده که نیروهای حماس از داخل بیمارستان در حال انجام عملیات بوده‌اند.

به گزارش وزارت بهداشت غزه، این حمله اسرائیل منجر به قطع برق بیمارستان ناصر شد که در نتیجه آن، پنج بیمار کشته شدند. قطع برق منجر به از کار افتادن دستگاه‌های اکسیژن شده بود.

سازمان بهداشت جهانی در پی این رویداد خواستار دسترسی به بیمارستان ناصر برای تأمین خدمات ضروری برای نجات جان آدم‌ها شد. طارق یاسارویچ، سخنگوی این سازمان گفته است که «هنوز افرادی شدیداً مجروح و بیمار در داخل بیمارستان‌اند و نیازی مبرم به انتقال سوخت برای تضمین تداوم خدمات نجات‌دهنده وجود دارد».

همچنین اسرائیل دو پزشک هلال احمر فلسطین را از هفت روز پیش بازداشت کرده است. این دو پزشک در بیمارستان امل خان یونس بازداشت شده بودند. هلال احمر فلسطین در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرده که در حال حاضر ۱۲ نفر دیگر از کادر پزشکی این سازمان در بازداشت به سر می‌برند.

همزمان در شهر کریات ملاخی در جنوب اسرائیل، فرد مسلح به جمعیت حاضر در یک ایستگاه اتوبوس شلوغ تیراندازی کرد که به زخمی‌شدن شش نفر انجامید. به گزارش الجزیره، فرد مسلح به دست یک «شهروند غیرنظامی» حاضر در صحنه کشته شد. اطلاعات بیشتری درباره این حمله هنوز منتشر نشده است.

از آغاز جنگ اسرائیل و غزه از هفتم اکتبر، تاکنون ارتش اسرائیل نزدیک به ۲۹ هزار فلسطینی را کشته است. بیش از ۶۸ هزار و ۵۰۰ فلسطینی نیز زخمی شده‌اند. آمار کشته‌شدگان در طرف اسرائیل یک هزار و ۱۳۹ نفر است.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net