زلزله در تایوان: دست‌کم چهار نفر کشته و بیش از ۷۰۰ نفر زخمی شدند

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر زمانه

تایوان روز چهارشنبه ۱۵ فروردین/ ۴ آوریل شدیدترین زمین لرزه ۲۵ سال اخیر خود را تجربه کرد.

بر اساس گزارش مرکز زمین شناسی ایالات متحده آمریکا، این زمین لرزه در ساعت ۷:۵۸ صبح به وقت محلی در ۱۸ کیلومتری جنوب شهر هوالین (Hualien) و در عمق ۳۴,۸ کیلومتری رخ داد. پس از آن چندین پس لرزه شدید همراه با لرزش‌هایی در سراسر تایوان رخ داد.

آژانس ملی حوادث تایوان اعلام کرد که در پی این زمین لرزه حداقل چهار نفر کشته، ۷۱۱ نفر مجروح و ۷۷ نفر دیگر در ساختمان‌ها محبوس شده‌اند. این آمار مربوط به شهرستان هوالین است و مقام‌ها هنوز در حال جمع آوری اطلاعات در مورد کشته‌شدگان هستند.

به گفته مقام‌های تایوانی با فروریختن ساختمان‌ها در شهرستان هوالین، بدون برق ماندن هزاران خانه و بسته شدن بزرگراه اصلی در امتداد ساحل شرقی به دلیل رانش زمین و ریزش سنگ، گزارش‌هایی از خسارت‌های گسترده نیز منتشر شده است.

سخنگوی اداره هواشناسی مرکزی تایوان هشدار داد که انتظار می‌رود پس‌لرزه‌های قدرتمندی به بزرگی ۷ یا بیشتر تا پایان هفته رخ دهد.

این زمین لرزه باعث صدور هشدارهای اولیه سونامی در تایوان، جنوب ژاپن و فیلیپین شد و پس از رخ‌دادن آن امواج کمتر از نیم متری در برخی از سواحل مشاهده شد و خطوط هوایی پروازها به حالت تعلیق درآمد. همه هشدارهای سونامی بعداً لغو شدند.

به گفته وزارت دفاع تایوان، پرسنل نظامی برای کمک به امدادرسانی در بلایای طبیعی اعزام شدند.

سای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان روز چهارشنبه گفت که به دولتش دستور داده است که «فوراً» وضعیت را کنترل کند.

سای همچنین به دولت گفت که «کمک‌های لازم را ارائه کند و با دولت‌های محلی همکاری کند تا تأثیر فاجعه را به حداقل برساند.»

تایوان به دلیل قرار گرفتن در حلقه آتش اقیانوس آرام، که در اطراف لبه این اقیانوس قرار دارد و باعث فعالیت لرزه‌ای و آتشفشانی عظیم از اندونزی تا شیلی می‌شود، به‌طور مرتب شاهد زمین لرزه‌ است.

به گفته اداره مرکزی هواشناسی تایوان، زمین لرزه روز چهارشنبه قوی‌ترین زلزله این کشور از سال ۱۹۹۹ است. در سال ۱۹۹۹ زمین لرزه قدرتمند به بزرگی ۷,۷ جنوب تایپه را لرزاند و ۲۴۰۰ کشته و ۱۰ هزار زخمی برجای گذاشت.

میزان کامل خسارات هنوز در حال ارزیابی است و به دلیل انسداد راه‌ها و راه‌آهن دسترسی به مرکز زلزله در شهرستان هوالین محدود شده است.

شهرستان هوالین در نزدیکی مرکز زمین لرزه محل زندگی حدود ۳۰۰ هزار نفر و نزدیک به تنگه تاروکو، یک مقصد گردشگری محبوب است. در سال ۲۰۱۸ هم زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶,۲ حوالی هوالین را لرزاند که حداقل ۱۷ کشته و بیش از ۳۰۰ زخمی برجای گذاشت.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net