شورای نگهبان صلاحیت شش مرد، از جمله یک عضو دیگر هیئت مرگ را برای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم تایید کرد

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

شورای نگهبان اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت‌شده برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ را اعلام کرد. براساس گزارش‌ رسانه‌های رسمی صلاحیت مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف تأیید شده است.

این به این معنی است که شورای نگهبان بار دیگر صلاحیت تعداد زیادی از مدیران پرسابقه حکومتی چون محمود احمدی‌نژاد، اسحاق جهانگیری و علی لاریجانی، و بیش از ۷۰ چهره دیگر را ردصلاحیت کرده است.

مسعود پزشکیان، نماینده کنونی تبریز در مجلس شورای اسلامی که سابقه ۴ دوره نمایندگی و نایب رئیسی مجلس و وزارت بهداشت در دولت محمد خاتمی را هم دارد، پیش از این در انتخابات مجلس دوازدهم رد صلاحیت شده بود که با دخالت مستقیم علی خامنه‌ای توانست از سد شورای نگهبان گذر کند و بار دیگر بر صندلی مجلس تکیه بزند.

مصطفی پورمحمدی و کشتار زندانیان سیاسی: افتخار می‌کنیم به اجرای دستور خدا

نام بعدی مصطفی پورمحمدی، یکی از چهار عضو اصلی هیئت مرگ است. شورای نگهبان درحالی صلاحیت دبیرکل جامعه روحانیت مبارز را تأیید کرده است که پیشتر صلاحیتش را برای انتخابات مجلس خبرگان رد کرده بود و او پس از اعتراض توانست در انتخابات خبرگان شرکت کند، اما موفق به ورود به این مجلس نشد و در این انتخابات بین ۱۶ نفر اول تهران قرار نگرفت.

مصطفی پورمحمدی، وزیر سابق دادگستری و وزیر کشور پیشین جمهوری اسلامی از عوامل اصلی کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ است. او همراه با سید ابراهیم رئیسی، حسینعلی نیری و مرتضی اشراقی از اعضای اصلی هیئت مرگ بودند.

سعید جلیلی، عضو شورای عالی امنیت ملی که پیش از این در انتخابات ۱۴۰۰ به نفع ابراهیم رئیسی کنار کشید از جمله نام‌هایی بود که تأیید صلاحیتش پیش‌بینی می‌شد. جلیلی سابقه دبیری شورای عالی امنیت ملی و مذاکرات هسته‌ای را در کارنامه خود دارد.

Ad placeholder

علیرضا زاکانی، شهردار فعلی تهران که بعد از دو دوره رد صلاحیت در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶، توانست در انتخابات ۱۴۰۰ رقابت کند و در نهایت به نفع ابراهیم رئیسی کنار رفت دیگر تایید صلاحیت شده این دوره است.

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی که آخرین بار در سال ۱۳۹۶ در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرد و در همان سال به نفع ابراهیم رئیسی، مغلوب آن انتخابات کنار کشید.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که در دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری هم یکی از افراد تایید شده بود، از سال ۱۴۰۰ معاون رئیس‌جمهور دولت سیزدهم و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران است. او نماینده مشهد و کلات در ۴ دوره مجلس شورای اسلامی بوده و نام او به عنوان دبیر و عضو هیئت رئیسه و نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ثبت شده است.

انتخابات زودرس ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۳ که برخی آن‌را صرفاً نمایشی برای جایگزین کردن یک مهره‌ دیگر به جای ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری سابق و عضو متوفی هیئت مرگ در نظام جمهوری اسلامی می‌دانند، هشتم تیر برگزار می‌شود.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net