مبارزات بازنشستگان تامین اجتماعی بخشی از جنبش طبقه کارگر

سایت پیام

Print Friendly, PDF & Email

روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ بازنشستگان در شهرهای مختلف کشور تجمعات اعتراضی جهت احقاق حقوق خود را ادامه دادند. در اهواز بازنشستگان تأمین اجتماعی با تجمع و راه‌پیمایی در مقابل ساختمان اداره کل سازمان تأمین اجتماعی گرد آمده و مجددا خواهان “افزایش حقوق متناسب با نرخ تورم” شدند. آنها همچنین بازداشت خانم “مریم زلکی” از فعالین این شهر را محکوم کردند و خواهان آزادی هر چه سریع تر وی شدند. بازنشستگان معترض در راه پیمایی در اهواز شعارهایی سر دادند، نظیر:


گرانی تورم، بلای جان مردم


فقط کف خیابون، بدست میاد حقمون


تأمین اجتماعی از انحصار دولت آزاد باید گردد


ایران پر درآمد! مسئول بی کفایت چه بر سر تو آورد؟


در کرمانشاه نیز بازنشستگان تأمین اجتماعی با همراهی بازنشستگان کشوری با حضور در مقابل ساختمان اداره کل تأمین اجتماعی از جمله فریاد زدند:

بازنشسته بپا خیز + علیه ظلم و تبعیض،

گرانی تورم، بلای جان مردم،


حاصل کار دولت، غارت جیب ملت،


و به این ترتیب اعتراض خود را به غارت و چپاول صندوق های بازنشستگی و فاصله حقوق های پرداختی با نرخ تورم جامعه و هزینه های جاری در زندگی بیان داشتند.
در شوش نیز کارگران بازنشسته شوش و هفت تپه با حضور و تجمع در مقابل ساختمان سازمان تأمین اجتماعی و در دست داشتن پلاکاردهایی نسبت به وضعیت اسفناک معیشتی، درمانی  خود و دیگر بازنشستگان اعتراض کردند.
بازنشستگان صنایع فولاد نیز روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه در چند شهر ازجمله در اهواز، اصفهان، تهران، دامغان، شاهرود، قائمشهر و چند شهر دیگر دست به برپایی تجمعات اعتراضی زدند. در اصفهان بازنشستگان فولاد با راه‌پیمایی و تجمع در مقابل صندوق بازنشستگی فولاد این شهر خشم و اعتراض خود را نسبت به غارت این صندوق ابراز داشتند. آنها فریاد سر دادند که:

“عدالتی ندیدیم + تنها دروغ شنیدیم.

در شهر رشت بازنشستگان معترض شعار دادند:

بازنشسته داد بزن + حقتو فریاد بزن!

در شهرهای اراک وتهران نیز بازنشستگان تجمعات خود را برگزار کردند.
با گذشت نزدیک به دو ماه از آغاز سال جدید شمسی حاکمیت جمهوری اسلامی هیچ اقدام جدی ای برای رفع مشکلات بازنشستگان و مستمری بگیران نکرده است و بیشتر سرگرم قلع و قمع زنان و دختران در کف خیابان تحت عنوان “طرح نور” و مقابله با حق مسلم آزادی پوشش زنان بوده است که باید متوقف شود. در همین رابطه
در هفدهم اردیبهشت بازنشستگان شرکت مخابرات در چندین شهر و استان کشور در برابر شرکت مخابرات استان های تابعه خود دست به برپایی تجمعات و راهپیمایی اعتراضی زدند. این اعتراضات در شهرهایی از جمله در اردبیل، اصفهان، اهواز، مریوان، کرمانشاه، رشت، اراک، سنندج، بندرعباس، تهران، خرم آباد برگزار شدند. در این تجمعات و راهپیمایی ها شعارهایی از جمله « مسؤول بی لیاقت، شرکتو کرده غارت! « بیمه تکمیلی، اصلاح باید گردد» ، 

عملیاتی نشدنِ آیین‌نامه‌ی سال ۸۹، تاخیر در پرداختِ هزینه‌های درمانی توسط بیمه‌ی طرف قرارداد مخابرات و تاخیر در پرداختِ جیره‌ی غیرنقدی از مهم‌ترین موارد مورد اعتراض این بازنشستگان است. هنگام واگذاری شرکت به بنیاد تعاون سپاه و ستاد اجرایی فرمان امام مالک جدید به پرداخت مطالبات بازنشستگان متعهد شده است که انجام نشده است. علاوه بر آن  سهم بازنشستگان از پرداخت حق بیمه تکمیلی از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافته و حق خواروبار را به بهانه نبود نقدینگی قصع شده است.


همزمان خبرهای سوء استفاده و سوء مدیریت این نهاد منتشر شده است، یکی از مشکلات ابهام در وضعیت صندوق تعاونی کارکنان است. مطالبات بازنشستگان مخابرات عبارتند از اجرای بدون تنازل بند ۶ و ۹ مصوبه اسفند ماه سال ۸۵ هیئت وزیران
آیین نامه ۸۹/۲۴ مرداد ماه سال ۸۹ هیئت مدیره وقت شرکت مخابرات ایران و دیگر مطالبات معیشتی.

مبارزات بازنشستگان تامین اجتماعی بخشی از جنبش پیگیر طبقه کارگر می باشد که در سالهای اخیر در خیابان بوده و دستاوردهای معینی بدست آورده است که برای جنبش سراسری از اهمیت بسیار برخوردار است. آنها دولت و مجلس را مجبور کردند تا حدی متناسب سازی را پیاده نماید. در ضمن تشکل های مستقل بازنشستگان ضمن مطالبه بهبود سطح معیشت، ایجاد نزدیکی و اتحاد بین بازنشستگان قسمت گوناگون، به اعدام و طرح نور نیز اعتراض کرده  و ازادی زندانیان سیاسی را به کرات مطرح کرده اند.

سایت پیام
0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net