محمد رسول‌اف به خارج از ایران گریخت

Print Friendly, PDF & Email

بخش فرهنگ

ژان کریستف سیمون، مدیر عامل شرکت «فیلم‌بوتیک» پخش‌کننده تازه‌ترین فیلم رسول‌اف با عنوان ««دانه‌ی انجیر معابد» گفت:

ما بسیار خوشحالیم و از اینکه محمد پس از یک سفر خطرناک به سلامت به اروپا رسیده است، خیالمان آسوده شد. امیدواریم علیرغم همه تلاش‌هایی که برای جلوگیری از حضور او در جشنواره فیلم کن انجام شد، او بتواند در اولین نمایش «دانه‌ی انجیر معابد» در کن حضور داشته باشد.

تازه‌ترین فیلم رسول‌اف با عنوان «دانه‌ی انجیر معابد» که به طور زیرزمینی و با بازیگران زن بدون حجاب تحمیلی ساخته شده در بخش رقابتی هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن به نمایش درمی‌آید.

در آستانه برگزاری این جشنواره مهم سینمایی شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر حکم هشت سال حبس، شلاق، پرداخت جزای نقدی و ضبط اموال محمد رسول‌اف، کارگردان ایرانی را عیناً تأیید کرد. به این ترتیب رسول‌اف و اعضای گروهش نه تنها از سفر به جشنواره فیلم کن محروم شدند، بلکه رسول‌اف نیز به اتهاماتی مانند «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به زندان و شلاق محکوم شده است. به گفته وکیل این فیلمساز سرشناس پنج سال حبس برای او قطعی‌ست.

Ad placeholder

خشم وزیر ارشاد اسلامی

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد اسلامی نیز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت در مراسمی مدعی شد که «ضرر» ساخت و انتشار فیلم‌های بدون مجوز متوجه جامعه سینمایی است و افزود که وزارت ارشاد خود را «پناهگاه قانون» می‌داند و «از این مرزهای قانونی» به خوبی صیانت می‌کند.

اسماعیلی به‌طور مشخص به حضور فیلم محمد رسول‌اف در هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن اشاره کرد و گفت که «محمد رسول‌اف تخلف محرزی انجام داده است که در سازمان سینمایی طبق قانون با آن برخورد خواهیم کرد».

چند ساعت بعد، حبابک پاک‌نیا، وکیل محمد رسول‌اف، در گفت‌وگو با «شبکه شرق» گفته بود مبنای تشکیل پرونده برای رسول‌اف، امضای بیانیه‌ موسوم به «تفنگت را زمین بگذار» بود اما بعد «مسائل جدیدی به آن افزوده شد».

پاک‌نیا در ادامه افزود:

یکی از موارد اضافه‌شده به پرونده آقای رسول‌اف، مربوط به فیلم مستندی است که او برای بکتاش آبتین ساخت. مقامات می‌گویند این فیلم باعث بدنامی مسئولان زندان شده است.

واریتی می‌نویسد با این حال، روشن نیست که آیا رسول‌اف می‌تواند در اکران جهانی «دانه‌ی انجیر معابد» در ۲۴ ماه مه در جشنواره کن شرکت کند یا خیر.

Ad placeholder

شرح گریز از ایران

رسول‌اف در بیانیه‌ای که از مکانی نامشخص منتشر شده، با اشاره به سرکوب دست‌اندرکاران ««دانه‌ی انجیر معابد»، از سینماگران جهان درخواست «حمایت مؤثر» کرده است.

به گزارش واریتی رسول‌اف در بیانیه‌ای به زبان انگلیسی، نوشته است:

من چند روز پیش، بعد از یک سفر طولانی و پیچیده وارد اروپا شدم. حدود یک ماه پیش وکلایم به من اطلاع دادند که حکم هشت سال حبس من در دادگاه تجدیدنظر تایید شده و در کوتاه‌مدت اجرا خواهد شد. با علم به اینکه خیلی زود خبر فیلم جدیدم فاش می‌شود، می‌دانستم که بدون شک گفتن حتی یک جمله به این هشت سال اضافه خواهد کرد. وقت زیادی برای تصمیم‌گیری نداشتم. باید بین زندان و خروج از ایران یکی را انتخاب می‌کردم. با دلی سنگین غربت را انتخاب کردم. جمهوری اسلامی در سپتامبر ۲۰۱۷ پاسپورت من را مصادره کرد، بنابراین مجبور شدم مخفیانه ایران را ترک کنم.

رسول‌اف در ادامه این بیانیه به احکام ناعادلانه که هنرمندانی مانند او را مجبور به تبعید می‌کند، اشاره کرده و از احکام اعدام که به گفته او جان معترضان و فعالان حقوق مدنی را هدف قرار داده نیز یاد کرده است. رسول‌اف نوشته است:

باورش سخت است، اما همین الان که دارم این مطلب را می‌نویسم، توماج صالحی، خواننده جوان رپ در زندان به سر می‌برد و به اعدام محکوم شده است. دامنه و شدت سرکوب به حدی از وحشیگری رسیده است که مردم هر روز منتظر خبر جنایت فجیع دیگری از سمت حکومت هستند. ماشین جنایتکار جمهوری اسلامی به طور مستمر و سیستماتیک حقوق بشر را زیر پا می‌گذارد.

اعمال فشار بر عوامل فیلم

رسول‌اف یادآوری کرده است که پیش از آنکه نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی از ساخت فیلم او مطلع شوند، تعدادی از بازیگران موفق به ترک ایران شدند و با این حال بسیاری از بازیگران و عوامل فیلم هنوز در ایران هستند و تحت فشار این نهادها قرار دارند:

آنها تحت بازجویی‌های طولانی قرار گرفته‌اند. خانواده برخی از آنها احضار و تهدید شدند. با توجه به حضور در این فیلم، پرونده‌های قضایی برای آنها تشکیل و ممنوع الخروج شدند. به دفتر فیلمبردار هجوم بردند و تمام وسایل کارش را بردند. آنها همچنین از سفر صدابردار فیلم به کانادا جلوگیری کردند. در بازجویی‌های گروه فیلمبرداری، نیروهای اطلاعاتی از آنها خواستند که برای خروج فیلم از جشنواره کن به من فشار بیاورند. آن‌ها در تلاش بودند تا گروه فیلم‌برداری را متقاعد کنند که از داستان فیلم آگاه نبودند و فریب خورده‌اند.

رسول‌اف در ادامه نوشته است:

علیرغم محدودیت‌های گسترده‌ای که من و همکاران و دوستانم در ساخت فیلم با آن مواجه بودیم، سعی کردم به روایتی سینمایی دست پیدا کنم که از روایت حاکم بر سانسور در جمهوری اسلامی دور و به واقعیت نزدیک‌تر باشد. من شک ندارم که محدود کردن و سرکوب آزادی بیان قابل توجیه نیست.

Ad placeholder

سخنی با حاکمان جمهوری اسلامی

رسول‌اف در صفحه اینستاگرام خود به فارسی خطاب به حاکمان جمهوری اسلامی نوشته است:

هفت سال پیش برای چندمین بار پاسپورت مرا گرفتید. دو سال پیش برای چندمین بار به خانه‌ام ریختید و هر آنچه توانستید با خود بردید. سال گذشته به همراه وکیلم بارها به نهادهای مختلف رجوع کردیم اما گفتید حق داشتن پاسپورت را ندارم. نمی‌دانستید هویت من در پاسپورت من نیست.

او سپس به تبعید اشاره کرده و یادآور شده است که مرزهای فرهنگی ایران فراتر از جغرافیای تحت حاکمیت جمهوری اسلامی‌ست:

اگر فکر می‌کنید مرزهای ایران در دست شماست در خواب خوشی هستید. اگر ایران جغرافیایی زیر چکمه‌های استبداد دینی شما رنج می‌کشد ایران فرهنگی در ذهن مشترک میلیون‌ها ایرانی که از ظلم و توحش شما ناچار به ترک ایران شدند زنده است و هیچ قدرتی نمی‌تواند اراده‌ی خود را به آن تحمیل کند. از امروز من ساکن ایران فرهنگی‌ام. سرزمینی بی مرز که میلیون‌ها ایرانی با تاریخ و فرهنگی کهن در هرگوشه و کنار جهان آن را ساخته‌اند. و بی‌صبرانه در انتظارند تا شما و دستگاه ظلم‌تان را در قعر تاریخ دفن کنند. آنگاه چون قفنوس از آن خاک زندگی تازه‌ای آغاز خواهد شد. حکایت آنچه در این راه از سر گذراندم می‌ماند برای وقت بهتری.

او سرانجام از همه کسانی که او را در خروج از مرز یاری داده‌اند سپاسگزاری کرده است:

قدردان و سپاسگزار دوستان، آشنایان و افرادی هستم که در مسیر دشوار و طولانی این سفر با مهربانی، از خودگذشتگی و گاه به خطر انداختن خود مرا برای خروج از مرز و رسیدن به نقطه‌ای امن یاری کردند…زنده‌ام که روایت کنم…

محمد رسول‌اف تا کنون ده‌ها جایزه از جشنواره‌های بین‌المللی از جمله جشنواره فیلم برلین (جایزه بهترین فیلم از هفتادمین دوره این جشنواره برای «شیطان وجود ندارد» در سال ۲۰۲۰) و جشنوارهٔ فیلم کن (جایزهٔ بهترین فیلم از بخش نوعی نگاه برای فیلم «لِرد» در سال ۲۰۱۷، جایزهٔ فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم برای فیلم «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند» در سال ۲۰۱۳ و جایزهٔ بهترین کارگردانی از بخش نوعی نگاه و جایزهٔ منتقدان فرانسیس شاله برای فیلم «به امید دیدار» در سال ۲۰۱۱) را به دست آورده است. با وجود موفقیت‌ها و ستایش‌های جهانی، هیچ‌یک از فیلم‌های او مجوز نمایش عمومی در ایران را نداشته‌اند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net