محمود عباس خواهان جلسه اضطراری شورای امنیت درباره کشتار بیش از ۲۰۰ نفر در نصیرات شد

Print Friendly, PDF & Email

بخش خبر

ارتش اسرائیل روز شنبه ۸ ژوئن/۱۹ خرداد در حمله‌ای به اردوگاه آوارگان نصیرات که از سوی اتحادیه اروپا «قتل‌عام» توصیف شد، چهار اسیر اسرائيلی را آزاد و با بالگرد از غزه به اسرائیل منتقل کرد.

اسرائیل در این حمله نیروهای زمینی، هوایی و دریایی خود را به‌کار گرفت و طبق گزارش دفتر رسانه‌ای دولت غزه ۲۲۶ فلسطینی را کشت و بیش از ۴۰۰ فلسطینی را زخمی کرد که حال برخی از آن‌ها بسیار وخیم اعلام شده است. ساعاتی بعد شمار کشته‌شدگان ۲۷۴ کشته و شمار زخمی‌ها ۶۹۸ نفر اعلام شد. با توجه به وضعیت بیمارستان‌ها و محدودیت امکان امدادرسانی ممکن است شمار کشته‌شدگان افزایش پیدا کند.

ظهر روز شنبه به وقت محلی آویچای آدرایی، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی در یک ساعت گذشته به اردوگاه پناهندگان نصیرات حمله کرده‌اند. این اردوگاه در مرکز غزه قرار دارد. آدرایی بعداً گفت که اسرائیل در «روز روشن» به دو ساختمان جداگانه «در اعماق نصیرات» حمله کرده و چهار اسیر را نجات داده است.

حماس پس از این حمله اعلام کرد که دیگر اسیران اسرائیلی در این حمله کشته شده‌اند. چهار اسیر نجات‌یافته به تل‌آویو و نزد خانواده‌هایشان منتقل شدند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت این حمله «در تاریخ نوشته خواهد شد».

هزاران تظاهرکننده اسرائیلی روز شنبه در تل آویو به خیابان ها آمدند و علیه نتانیاهو اعتراض کردند و خواستار آزادی بقیه اسرا شدند. پلیس ۳۳ نفر را دستگیر کرد.

درخواست جلسه شورای امنیت و تحقیقات درباره حمله به نصیرات

روز یکشنبه دفتر محمد مصطفی، نخست وزیر فلسطین تأیید کرد که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به دنبال تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در پی حمله اسرائیل به اردوگاه پناهجویان نصیرات است. دفتر محمود عباس در پستی در ایکس/توییتر اعلام کرد که برای «مقابله با تجاوزهای اسرائیل» به مردم فلسطین و اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل که خواستار آتش‌بس فوری‌اند، مداخله بین المللی لازم است.

طبق گزارش العربیه شورای همکاری خلیج حمله اسرائیل به منطقه نصیرات در غزه را محکوم کرد و در بیانیه‌ای گفت: «کشته و زخمی شدن صدها نفر در نصیرات جنایتی شنیع و تروریستی است. رژیم اشغالگر اسرائیل مرتکب جنایات سیستماتیک علیه فلسطینی‌ها می‌شود.»

وزارت خارجه کویت هم حمله اسرائیل به اردوگاه نصیرات را محکوم کرد و در بیانیه‌ای آن‌را یک «جنایت فجیع» خواند که «نقض فاحش قوانین بین‌المللی» است. کویت همچنین از جامعه بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا «مسئولیت‌های خود را در توقف این تجاوز وحشیانه» علیه فلسطینی‌ها به عهده بگیرند.

کنت رات، مدیر اجرایی سابق دیده‌بان حقوق بشر در مصاحبه‌ای با شبکه الجزیره گفت به‌دنبال گزارش‌هایی مبنی بر استفاده نیروهای اسرائیلی از وسایل نقلیه بشردوستانه در حمله نصیرات، لازم است در این‌مورد تحقیقات انجام شود. دست‌کم دو شاهد به شبکه الجزیره گفته‌اند که یک واحد از سربازان اسرائیلی با ظاهر آوارگان فلسطینی و یک کامیون حامل اثاثیه وارد یک ساختمان مسکونی در اردوگاه پناهندگان نصیرات شده‌اند، در حالی‌که در واقع مسلح بوده‌اند و پس از ورود به ساختمان گلوله شلیک کرده‌اند.

کنت رات با اشاره به زمان این حمله گفت: «یک مشکل عملیات در طول روز این است که غیرنظامیان همه‌جا هستند. برخی از بمب‌ها روی بازاری در النصیرات که مملو از مردم بوده، یا در مجاورت آن افتادند».

کنت رات در این مصاحبه تأکید کرد ادامه حمایت ایالات متحده آمریکا به نتانیاهو اجازه داده تا «استراتژی جنایات جنگی» را در غزه دنبال کند. او گفت:‌ «فشار بین المللی بر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای پایان دادن به جنگ در غزه به‌وضوح خوب است، اما کافی نیست. بایدن همچنان به تأمین تسلیحات و کمک‌های نظامی که برای بمباران و گرسنگی‌دادن به غیرنظامیان فلسطینی استفاده می‌شود، ادامه می‌دهد.»

درعین‌حال فرماندهی مرکزی آمریکا ادعای استفاده از اسکله کمک‌رسانی ارتش آمریکا در غزه در عملیات نصیرات اسرائیل را رد کرد و آن را «کذب» خواند.

طبق گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا در حمله شبانه رژیم اسرائيل به یک آپارتمان مسکونی در محله دراج شهر غزه، حداقل سه نفر از جمله یک کودک خردسال کشته شدند.

وزارت بهداشت غزه یکشنبه در آخرین گزارش خود اعلام کرد شمار کسانی که ارتش اسرائيل در ۲۴ ساعت گذشته کشته است به ۲۸۳ نفر و شمار زخمی‌ها به ۸۱۴ نفر رسیده که اکثریت آن‌ها یعنی ۲۷۴ کشته و ۶۹۸ زخمی به حمله اسرائیل به نصیرات مرتبط است. با این احتساب شمار فلسطینی‌هایی که از حمله ۷ اکتبر حماس تاکنون کشته و زخمی شده‌اند به ۳۷۰۸۴ کشته و ۸۴۴۹۴ زخمی رسیده است.

ساموئل یوهان، هماهنگ کننده پزشکان بدون مرز در غزه هشدار داد که بیمارستان‌ها در مرکز غزه تحت تأثیر «تلفات دسته جمعی پشت سر هم» قرار گرفته‌اند، زیرا اسرائیل مناطق پرجمعیت را بمباران می‌کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک امدادگر از منطقه نصیرات نوشت که حمله اسرائیل در نزدیکی یک بازار و مسجد العوده رخ داده است. او آن‌را «یک قتل‌عام واقعی» و شبیه یک فیلم ترسناک خواند و گفت پهپادها و هواپیماهای جنگی اسرائیل تمام شب را به‌طور تصادفی به سمت خانه‌های مردم و افرادی که قصد فرار از منطقه را داشتند، شلیک کردند.

رویترز همچنین به نقل از این امدادگر و دیگر شاهدان نوشت که تا ساعاتی پس از حمله تلی از اجساد هنوز در خیابان‌ها از جمله در اطراف محدوده بازار روی زمین افتاده بودند.

استفاده اسرائیل از گروگان‌ها برای تبدیل نیت نسل‌کشی به عمل

فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین در واکنش به کشتار بیش از ۲۰۰ نفر برای آزادی چهار اسیر اسرائیلی گفت: اسرائیل می‌توانست ماه‌ها پیش همه اسیران را «زنده و دست نخورده (سالم)» آزاد کند.

او در ایکس/توییتر نوشت از آزادی اسیران اسرائیلی «آرامش» پیدا کرده است اما افزود آزادی چهار اسیر اسرائیلی که در غزه به سر می‌بردند نیازی به هزینه‌کردن جان صدها فلسطینی از جمله کودکان نداشت و اسرائیل «می‌توانست هشت ماه پیش، زمانی که اولین آتش‌بس و مبادله گروگان‌ها انجام شد، همه گروگان‌ها را زنده و دست نخورده آزاد کند».

گزارشگر ویژه سازمان ملل در ادامه گفت: «اسرائیل از متوقف کردن تخریب غزه و فلسطینیان به عنوان یک ملت، امتناع کرد و این نیت نسل‌کشی به عمل تبدیل شد.» او تأکید کرد: «اسرائیل از گروگان‌ها برای مشروعیت بخشیدن به کشتار، مجروح‌کردن، معلول‌کردن، گرسنگی‌دادن و آسیب‌رساندن به فلسطینیان در غزه استفاده کرده است.»

پزشکان در غزه می‌گویند از آغاز دور تازه حملات اسرائیل به باریکه غزه که بیش از هشت ماه است ادامه دارد، بسیاری از کودکان فلسطینی قطع عضو شده‌اند. شبکه الجزیره روز شنبه به نقل از پزشکان در غزه نوشت دستکم سه هزار کودک فلسطینی دست یا پای خود را بر اثر حملات اسرائیل از دست داده‌اند.

0 FacebookTwitterPinterestEmail

پیام بگذارید

پیام

گالری

ما را دنبال کنید! ​

تماس

  Copyright © 2023, All Rights Reserved Payaam.net